Musiał Krzysztof J., Decyzja a wynik kontroli

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r. do: 28 lutego 2017 r.
Autorzy:

Decyzja a wynik kontroli

Decyzja a wynik kontroli

Decyzja a wynik kontroli

Procedura ma na celu wskazanie różnic pomiędzy decyzją a wynikiem kontroli.

Decyzja a wynik kontroli organ kontroli skarbowej organ kontroli skarbowej treść wyniku kontroli doręczenie decyzji doręczenie wyniku kontroli zakończenie postępowania (!) zakończenie  postępowania  kontrolnego formy rozstrzygnięcia decyzja wynik kontroli treść decyzji

Krok: (!) zakończenie postępowania kontrolnego

Na mocy art. 24 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 28.09.1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 720 ze zm.) - dalej u.k.s., organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne:

1) decyzją w rozumieniu o.p., gdy:

a) ustalenia dotyczą podatków, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych, podatku akcyzowego oraz podatku od wydobycia niektórych kopalin,

b) ustalenia dotyczą opłat i niepodatkowych należności budżetu państwa, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych,

c) w trakcie toczącego się postępowania kontrolnego zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu;

2) wynikiem kontroli, gdy:

a) ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie,

– gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych,

– wywiązywania się z warunków finansowania pomocy ze środków, o których mowa wyżej,

– rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania zobowiązań podatkowych stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego;

b) ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie innym niż wymieniony w pkt 1, w szczególności w zakresie oświadczeń o stanie majątkowym, albo gdy nieprawidłowości nie stwierdzono;

c) kontrolowany złożył, zgodnie z art. 14c ust. 2 u.k.s., korygującą deklarację obejmującą w całości stwierdzone nieprawidłowości.

W przypadku zobowiązań podatkowych, co do zasady, wydawana jest decyzja (podatkowa), lecz gdy nieprawidłowości dotyczą niektórych podatków lokalnych, których ustalanie nie należy do właściwości urzędów skarbowych, lecz leży w gestii samorządowych organów podatkowych, to wówczas wydawany będzie wynik kontroli.

Podkreśla się ten fakt w orzecznictwie, wskazując, że „inspektor kontroli skarbowej wydaje wynik kontroli, gdy ustalenia dotyczą nieprawidłowości niebędących podatkami bądź innymi należnościami budżetowymi, których określenie bądź ustalenie należy do właściwości urzędów skarbowych” (wyrok SN z 13.02.2003 r., III RN 11/02).

Uwaga! Ryzyko: Wynik kontroli wydawany jest w jeszcze jednym przypadku, a mianowicie wówczas, gdy ustalenia inspektora dotyczą spraw zakończonych decyzją organu podatkowego lub organu celnego. W tym przypadku organ kontroli skarbowej - zgodnie z przepisem art. 28 u.k.s. - sporządza wynik kontroli, który przekazuje właściwemu organowi podatkowemu lub organowi celnemu i kontrolowanemu.

Od 30.07.2010 r. wynik kontroli wydawany jest także wówczas, gdy postępowanie kontrolne dotyczyło wprawdzie zobowiązań podatkowych (w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa), lecz w następstwie tego postępowania (po zakończeniu kontroli podatkowej przeprowadzonej w jego ramach) kontrolowany złożył korygującą deklarację obejmującą w całości stwierdzone nieprawidłowości.

Krok: formy rozstrzygnięcia

Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne poprzez wydanie decyzji lub wyniku kontroli.