Musiał Krzysztof J., Decyzja a wynik kontroli
Decyzja a wynik kontroli
Decyzja a wynik kontroli
Decyzja a wynik kontroli
Procedura ma na celu wskazanie różnic pomiędzy decyzją a wynikiem kontroli.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: (!) zakończenie postępowania kontrolnego
Na mocy art. 24 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 28.09.1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 720 ze zm.) - dalej u.k.s., organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne:
1) decyzją w rozumieniu o.p., gdy:
a) ustalenia dotyczą podatków, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych, podatku akcyzowego oraz podatku od wydobycia niektórych kopalin,
b) ustalenia dotyczą opłat i niepodatkowych należności budżetu państwa, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych,
c) w trakcie toczącego się postępowania kontrolnego zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu;
2) wynikiem kontroli, gdy:
a) ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie,
– gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych,
– wywiązywania się z warunków finansowania pomocy ze środków, o których mowa wyżej,
– rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania zobowiązań podatkowych stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego;
b) ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie innym niż wymieniony w pkt 1, w szczególności w zakresie oświadczeń o stanie majątkowym, albo gdy nieprawidłowości nie stwierdzono;
c) kontrolowany złożył, zgodnie z art. 14c ust. 2 u.k.s., korygującą deklarację obejmującą w całości stwierdzone nieprawidłowości.
W przypadku zobowiązań podatkowych, co do zasady, wydawana jest decyzja (podatkowa), lecz gdy nieprawidłowości dotyczą niektórych podatków lokalnych, których ustalanie nie należy do właściwości urzędów skarbowych, lecz leży w gestii samorządowych organów podatkowych, to wówczas wydawany będzie wynik kontroli.
Podkreśla się ten fakt w orzecznictwie, wskazując, że „inspektor kontroli skarbowej wydaje wynik kontroli, gdy ustalenia dotyczą nieprawidłowości niebędących podatkami bądź innymi należnościami budżetowymi, których określenie bądź ustalenie należy do właściwości urzędów skarbowych” (wyrok SN z 13.02.2003 r., III RN 11/02).
Uwaga! Ryzyko: Wynik kontroli wydawany jest w jeszcze jednym przypadku, a mianowicie wówczas, gdy ustalenia inspektora dotyczą spraw zakończonych decyzją organu podatkowego lub organu celnego. W tym przypadku organ kontroli skarbowej - zgodnie z przepisem art. 28 u.k.s. - sporządza wynik kontroli, który przekazuje właściwemu organowi podatkowemu lub organowi celnemu i kontrolowanemu.
Od 30.07.2010 r. wynik kontroli wydawany jest także wówczas, gdy postępowanie kontrolne dotyczyło wprawdzie zobowiązań podatkowych (w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa), lecz w następstwie tego postępowania (po zakończeniu kontroli podatkowej przeprowadzonej w jego ramach) kontrolowany złożył korygującą deklarację obejmującą w całości stwierdzone nieprawidłowości.
Krok: formy rozstrzygnięcia
Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne poprzez wydanie decyzji lub wyniku kontroli.