Ogonowska Adrianna, Cofnięcie zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 września 2018 r.
Autor:

Cofnięcie zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Cofnięcie zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Cofnięcie zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Przedmiotem procedury jest postępowanie sankcyjne skutkujące cofnięciem zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Procedura toczy się między organami ochrony środowiska (tj. starostą, marszałkiem województwa, RDOŚ) a posiadaczem odpadów.

Cofnięcie zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów posiadacz odpadów posiadacz odpadów odebranie decyzji administracyjnej wniesienie odwołania (!) usunięcie odpadów  i skutków prowadzonej  działalności objętej  zezwoleniem na  zbieranie/na  przetwarzanie/na  zbieranie  i przetwarzanie odpadów czy treść decyzji została zaakceptowana przez adresata? odebranie wezwania do niezwłocznego zaniechania naruszeń starosta, marszałek województwa, RDOŚ starosta, marszałek województwa, RDOŚ umorzenie postępowania wszczęcie postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów wydanie decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów stwierdzenie naruszenia przepisów u.o. lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub naruszenia w sposób istotny wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej (!) wezwanie do  niezwłocznego  zaniechania  naruszeń czy adresat wezwania zastosował się do niego? tak nie tak nie

Krok: stwierdzenie naruszenia przepisów u.o. lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub naruszenia w sposób istotny wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej

Odpowiednie organy stwierdzają naruszenie przepisów u.o. w zakresie działalności objętej zezwoleniem (w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów) lub działanie niezgodnie z wydanym zezwoleniem lub naruszenie w sposób istotny wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej. Określenie „w sposób istotny” wskazuje, że nie może być to naruszenie jakiekolwiek.

Odpowiednim organem jest organ, który wydał zezwolenie. Co do zasady jest nim starosta. Wyjątkowo tym organem jest marszałek województwa (w przypadkach określonych w art. 41 ust. 3 pkt 1 u.o.) bądź regionalny dyrektor ochrony środowiska (RDOŚ) na terenach zamkniętych. Definicja terenów zamkniętych wynika z art. 3 pkt 40 p.o.ś. Jej uzupełnieniem jest definicja wynikająca z § 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 lipca 2003 r. w sprawie terenów zamkniętych niezbędnych dla obronności państwa (Dz. U. Nr 141, poz. 1368). W przypadku wydawania zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów właściwość miejscowa organów uzależniona jest od miejsca zbierania odpadów lub przetwarzania odpadów.

Uwaga! Jeżeli maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 Mg (3 tys. ton), organem właściwym jest marszałek województwa.

W przypadku przetwarzania prowadzonego przez prowadzącego zakład recyklingu statków dodatkową podstawą uruchomienia procedury cofnięcia zezwolenia jest stwierdzenie, że prowadzony przez niego zakład recyklingu statków nie spełnia wymagań określonych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie recyklingu statków oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16/WE (Dz.U.UE.L.2013.330.1). Podstawy uruchomienia analizowanej procedury nie stanowi natomiast naruszenie w sposób istotny wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej.

Organem właściwym w sprawach recyklingu statków jest marszałek województwa, ze względu na to, że miejsca przetwarzania statków wycofanych z eksploatacji zaliczane są do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (§ 2 ust. 1 pkt 43 rozporządzenia RM z 10.09.2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, Dz.U. poz. 1839).

Krok: (!) wezwanie do niezwłocznego zaniechania naruszeń

Odpowiedni organ dokonuje sprawdzenia oraz monitorowania sposobu wykonywania zezwolenia na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Organ ten przeprowadza postępowanie dowodowe celem wyjaśnienia faktycznego stanu sprawy, umożliwiając czynny udział strony w tym postępowaniu.

W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o odpadach w zakresie działalności objętej zezwoleniem (w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów) lub działania niezgodnego z wydanym zezwoleniem odpowiedni lub naruszania w sposób istotny wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, lub prowadzenia zakładu recyklingu statków niezgodnie z odpowiednim rozporządzeniem unijnym, organ wzywa posiadacza odpadów do niezwłocznego zaniechania naruszeń.

Przepisy ustawy o odpadach nie wskazują formy prawnej wezwania do niezwłocznego zaniechania naruszenia lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów. W praktyce jest ono zatem zwykłym pismem, skierowanym do posiadacza odpadów (W. Radecki, Ustawa o odpadach. Komentarz, Warszawa 2013, s. 220). Takie pismo powinno zawierać opis stwierdzonych naruszeń oraz termin do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Organ ma swobodę w ustalaniu terminu co do usunięcia nieprawidłowości przez posiadacza odpadów, gdyż nie został on określony ustawowo. Należy przyjąć, że powinien uwzględniać okoliczności konkretnej sprawy. Jednak ustalony termin nie podlega zmianie.

Wezwanie do niezwłocznego zaniechania naruszenia lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów jest istotne, gdyż oceniając naruszenia przepisów ustawy o odpadach należy brać pod uwagę stan prawny istniejący w chwili dokonania wezwania.

Wezwanie do niezwłocznego zaniechania naruszenia lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów może być zaskarżone w odwołaniu od decyzji kończącej postępowanie.

Uwaga! Ryzyko: Niejasny charakter wezwania do niezwłocznego zaniechania naruszenia lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem

W doktrynie charakter prawny wezwania do niezwłocznego zaniechania naruszenia lub działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem na zbieranie/na przetwarzanie/na zbieranie i przetwarzanie odpadów jest niejasny i budzący kontrowersje.

Według K. Gruszeckiego wezwanie powinno mieć formę decyzji administracyjnej (K. Gruszecki, Komentarz do art. 195 ustawy - Prawo ochrony środowiska, Lex/el. 2011). Krytycy tego poglądu postulują nadanie wezwaniu formy postanowienia. Według K. Karpus ranga tej czynności nie pozwala na stosowanie zwykłego pisma procesowego (K. Karpus (w:) Ustawa o odpadach. Komentarz, pod red. B. Rakoczego, Warszawa 2013, s. 176).