Czerwińska Dorota, Cofnięcie wniosku o ściganie w postępowaniu przygotowawczym

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 15 kwietnia 2016 r.
Autorzy:

Cofnięcie wniosku o ściganie w postępowaniu przygotowawczym

Cofnięcie wniosku o ściganie w postępowaniu przygotowawczym

Cofnięcie wniosku o ściganie w postępowaniu przygotowawczym

Zasadą polskiego postępowania karnego jest ściganie przestępstw z urzędu. Określona w art. 10 k.p.k. zasada legalizmu zobowiązuje organy powołane do ścigania przestępstw, do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania przygotowawczego. Jednocześnie w art. 9 k.p.k. zaznaczono, że organy procesowe prowadzą postępowanie i dokonują czynności z urzędu, chyba że ustawa uzależnia je od wniosku określonej osoby, instytucji lub organu albo od zezwolenia władzy. Wyjątkowo jedynie ściganie następuje z inicjatywy pokrzywdzonego, a w wypadku jej braku, organ - co do zasady - nie ma możliwości kontynuowania podjętych działań.

Wśród przestępstw rozróżnia się bowiem przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego oraz przestępstwa ścigane na wniosek. W obu przypadkach ustawa karno-materialna wskazuje, które przestępstwa zaliczane są do ściganych z oskarżenia prywatnego (np. art. 157 § 2 i 3 w zw. z art. 157 § 4 oraz 212 § 1 i 2 w zw. z art. 217 § 3 k.k.), a które do ścigania na wniosek (np. art. 278 § 4 i art. 190 § 2 k.k.). Postępowania o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego pozostają całkowicie w gestii pokrzywdzonego i podlegają odrębnej regulacji (zob. art. 485–499 k.p.k.). Natomiast ściganie przestępstw wnioskowych odbywa się na zasadach ogólnych, jednakże podjęcie tych działań musi zostać poprzedzone właśnie złożeniem wniosku o ściganie przez pokrzywdzonego.

Przestępstwa wnioskowe dzielą się ponadto na:

1. przestępstwa bezwzględnie wnioskowe, tj. takie, które podlegają ściganiu na wniosek niezależnie od stosunku łączącego sprawcę i pokrzywdzonego (np. art. 190 § 2 k.k. - groźba bezprawna);

2. przestępstwa względnie wnioskowe, tj. takie, które podlegają ściganiu na wniosek w przypadku, gdy pomiędzy sprawcą a pokrzywdzonym zachodzi określony stosunek osobisty (np. art. 278 § 4 k.k. - kradzież na szkodę osoby najbliższej). Jeżeli to samo przestępstwo zostanie dokonane przez osobę niepozostającą z pokrzywdzonym w takim stosunku osobistym, przestępstwo traci swój wnioskowy charakter.

Do 27 stycznia 2014 roku wyjątkowe miejsce pośród przestępstw ściganych na wniosek zajmowało przestępstwo zgwałcenia (art. 197 k.k.) albowiem w przypadku złożenia wniosku o ściganie sprawcy gwałtu wniosek nie mógł zostać cofnięty, co stanowiło wyjątek od reguły, że wniosek o ściganie może zostać cofnięty przez uprawnionego za zgodą organu (art. 12 § 3 k.p.k.). Dotychczas obowiązujący stan prawny zmieniła ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz ustawy – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 2013, poz. 849), stanowiąca implementację szeregu dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady m.in. dyrektywy 2011/93/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie zwalczania niegodziwego traktowania w celach seksualnych i seksualnego wykorzystywania dzieci oraz pornografii dziecięcej, zastępującej decyzję ramową Rady 2004/68/WSiSW (Dz. Urz. UE L 335, 17.12.2011 r., str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 18 z 21.01.2012, str. 7). Cytowana dyrektywa w art. 15 ust. 1 nałożyła na państwa członkowskie zobowiązanie do podjęcia środków niezbędnych do zapewnienia, by ściganie i oskarżanie w odniesieniu do przestępstw z art. 3-7 dyrektywy (przestępstwa związane z niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, z wykorzystywaniem seksualnym, z pornografią dziecięcą, nagabywanie dzieci do celów seksualnych oraz podżeganie, pomocnictwo i usiłowanie popełnienia tych przestępstw), nie było uzależnione od złożenia przez pokrzywdzonego lub przez jego przedstawiciela skargi lub oskarżenia, oraz by postępowanie karne mogło być kontynuowane, nawet gdy ta osoba wycofa swoje zeznania.

W związku z powyższym ustawa uchyliła art. 205 k.k. przewidujący wnioskowy tryb ścigania przestępstw z art. 197 k.k. (zgwałcenie) oraz 199 § 1 k.k. (doprowadzenie pełnoletniej osoby do obcowania płciowego poprzez nadużycie zależności), a także art. 198 k.k. (doprowadzenie do obcowania płciowego lub poddania się innej czynności seksualnej poprzez wykorzystanie bezradności lub upośledzenia), jednakże w przypadku tego ostatniego tylko gdy określony w tym przepisie stan ofiary nie jest wynikiem trwałych zaburzeń psychicznych. Tym samym przestępstwo zgwałcenia nie zalicza się już do przestępstw wnioskowych a w konsekwencji – co logiczne – zmieniono także treść art. 12 § 3 k.p.k., wykreślając z jego treści stwierdzenie wskazujące, że w przypadku przestępstwa z art. 197 k.k. nie istnieje możliwość cofnięcia wniosku o ściganie, nawet za zgodą organu.

Cofnięcie wniosku o ściganie w postępowaniu przygotowawczym prokurator prokurator umorzenie postępowania postępowanie toczy się w normalnym trybie uzyskanie cofnięcia wniosku rozstrzyganie w sprawie cofnięcia wniosku zarządzenie o wyrażeniu zgody na cofnięcie wniosku o ściganie zarządzenie o odmowie wyrażenia zgody na cofnięcie wniosku o ściganie pokrzywdzony pokrzywdzony cofnięcie wniosku o ściganie wyrażenie zgody niewyrażenie zgody

Krok: cofnięcie wniosku o ściganie

Wniosek o ściganie może zostać cofnięty w postępowaniu przygotowawczym aż do wniesienia aktu oskarżenia do sądu. Późniejsze cofnięcie wniosku o ściganie skutkować będzie przekazaniem informacji o cofnięciu wniosku do sądu, który będzie właściwy do zajęcia stanowiska w przedmiocie zgody na cofnięcie wniosku, co jednakże będzie możliwe jedynie do rozpoczęcia przewodu sądowego na pierwszej rozprawie głównej (zob. Cofnięcie wniosku o ściganie w postępowaniu sądowym).

Osobą uprawnioną do cofnięcia wniosku jest ta sama osoba, która wniosek o ściganie złożyła, a więc ten konkretny pokrzywdzony.

Ustawa nie wskazując formy złożenia wniosku o ściganie również nie zawiera wskazań co do formy, w jakiej wniosek powinien zostać cofnięty. Dopuszcza się więc zarówno formę pisemną jak i ustną (oczywiste, że protokołowaną - ną - art. 143 § 1 pkt 1 k.p.k.).

Krok: rozstrzyganie w sprawie cofnięcia wniosku

Ustawa nie precyzuje przyczyn, dla których cofnięcie wniosku powinno zostać uznane przez prokuratora jako właściwe. Decyzja w zakresie wyrażenia zgody pozostaje w związku z tym całkowicie w jego gestii.

Prokurator podejmując decyzję o wyrażeniu zgody na cofnięcie wniosku będzie brał pod uwagę przede wszystkim interes prywatny oraz interes społeczny związany z przestępstwem stanowiącym przedmiot toczącego się postępowania. W szczególności wydaje się, że będą brane pod uwagę zachowanie sprawcy po popełnieniu przestępstwa (np. naprawienie szkody czy przeproszenie pokrzywdzonego). Rozwagi wymagać będą sytuacje, w których wydawać się może, że na decyzję pokrzywdzonego o cofnięciu wniosku o ściganie wpływ mogły mieć działania bezprawne.