Krywan Tomasz, Certyfikat rezydencji - okres ważności
Certyfikat rezydencji - okres ważności
Certyfikat rezydencji - okres ważności
Certyfikat rezydencji - okres ważności
Procedura pozwala ustalić okres ważności certyfikatu rezydencji.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: istnieje potrzeba ustalenia okresu ważności certyfikatu rezydencji
Przez certyfikat rezydencji rozumie się zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika - zob. art. 5a pkt 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., oraz art. 4a pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. W wielu przypadkach przedstawienie certyfikatu rezydencji jest warunkiem pobrania przez płatnika podatku w niższej wysokości lub niepobrania podatku (jeżeli wynika to z właściwej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania). Skutek taki może nastąpić jednak tylko, jeżeli certyfikat rezydencji jest ważny.
Krok: czy na certyfikacie rezydencji wskazany jest okres ważności?
Tylko na części certyfikatów rezydencji jest wskazany okres ważności. Często przedstawiane przez nierezydentów certyfikaty rezydencji okresu ważności nie mają wskazanego.