Krywan Tomasz, Certyfikat rezydencji - okres ważności

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 lipca 2023 r.
Autorzy:

Certyfikat rezydencji - okres ważności

Certyfikat rezydencji - okres ważności

Certyfikat rezydencji - okres ważności

Procedura pozwala ustalić okres ważności certyfikatu rezydencji.

Certyfikat rezydencji - okres ważności podatnik podatnik certyfikat rezydencji jest ważny do końca wskazanego na nim okresu ważności certyfikat rezydencji jest, co do zasady, ważny przez okres kolejnych 12 miesięcy od dnia jego wydania istnieje potrzeba ustalenia okresu ważności certyfikatu rezydencji czy na certyfikacie rezydencji wskazany jest okres ważności? tak nie

Krok: istnieje potrzeba ustalenia okresu ważności certyfikatu rezydencji

Przez certyfikat rezydencji rozumie się zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika - zob. art. 5a pkt 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., oraz art. 4a pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. W wielu przypadkach przedstawienie certyfikatu rezydencji jest warunkiem pobrania przez płatnika podatku w niższej wysokości lub niepobrania podatku (jeżeli wynika to z właściwej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania). Skutek taki może nastąpić jednak tylko, jeżeli certyfikat rezydencji jest ważny.

Krok: czy na certyfikacie rezydencji wskazany jest okres ważności?

Tylko na części certyfikatów rezydencji jest wskazany okres ważności. Często przedstawiane przez nierezydentów certyfikaty rezydencji okresu ważności nie mają wskazanego.