Marciniak Jarosław, Budowa wizerunku pracodawcy
Budowa wizerunku pracodawcy
Budowa wizerunku pracodawcy
Budowa wizerunku pracodawcy
Celem niniejszej procedury jest opracowanie oraz wdrożenie marketingu personalnego, czyli systemowego rozwiązania odnoszącego się do tworzenia pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Szczególny akcent kładziony jest na współpracę funkcji HR i PR, a także integrację tego procesu z uwzględnieniem wszystkich specyficznych funkcji HR.
W procedurze opisano, jak opracować oraz wdrożyć system, który obejmuje działania mające odniesienie do wizerunku firmy jako pracodawcy. Procedura pokazuje pewną logikę postępowania, uwzględniającą przede wszystkim zaangażowanie służb HR i menedżera personalnego, a także współpracę z działem PR. W procesie budowania wizerunku pracodawcy podkreślony został również fakt uwzględnienia w tym przedsięwzięciu strategii całej firmy, jej tożsamości i kultury. Ważnym aspektem procedury jest podkreślenie, że kwestia wizerunku pracodawcy jest równie ważna na zewnątrz firmy, jaki i wśród zatrudnionych w nie pracowników.
Odpowiedzialni:
Dyrektor (menedżer) personalny
Dyrektor (menedżer) marketingu (promocji)
Współpracujący:
Zarząd przedsiębiorstwa
Kadra kierownicza różnych szczebli
Pracownicy działu HR oraz działu odpowiadającego za promocję (PR) w przedsiębiorstwie
Krok: Budowa wizerunku pracodawcy
Działania związane z wizerunkiem firmy, również wizerunkiem jako pracodawcy, są prowadzone w większości firm. Mogą być one realizowane niejako „przy okazji” - przy realizacji odrębnych przedsięwzięć HR oraz PR, lub też w sposób przemyślany, świadomy. W budowie wizerunku pracodawcy potrzebny jest efekt synergii, konstruktywne współdziałanie służb personalnych i marketingowo-promocyjnych. Ważne jest też uświadomienie, poinformowanie kadry kierowniczej o takich wspólnych przedsięwzięciach. Z punktu widzenia działu personalnego ważny jest również przegląd dotychczasowych przedsięwzięć i procesów - pod kątem wizerunku pracodawcy. Może się okazać, że w różnych obszarach zarządzania pracownikami firma posiada atuty, które mogą być zaprezentowane na zewnątrz - w celu poprawy lub umocnienia pozytywnego wizerunku pracodawcy. Niniejsza procedura pokazuje pewną logikę postępowania, uwzględniającą przede wszystkim zaangażowanie służb HR i menedżera personalnego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: Przygotowanie działań dotyczących budowy wizerunku pracodawcy
Działania związane z wizerunkiem firmy, również wizerunkiem jako pracodawcy, są prowadzone w większości firm. Mogą być one realizowane niejako „przy okazji” - przy realizacji odrębnych przedsięwzięć HR oraz PR, lub też w sposób przemyślany, świadomy. W budowie wizerunku pracodawcy potrzebny jest efekt synergii, konstruktywne współdziałanie służb personalnych i marketingowo-promocyjnych. Ważne jest też uświadomienie, poinformowanie kadry kierowniczej o takich wspólnych przedsięwzięciach. Z punktu widzenia działu personalnego ważny jest również przegląd dotychczasowych przedsięwzięć i procesów - pod kątem wizerunku pracodawcy. Może się okazać, że w różnych obszarach zarządzania pracownikami firma posiada atuty, które mogą być zaprezentowane na zewnątrz - w celu poprawy lub umocnienia pozytywnego wizerunku pracodawcy. Niniejsza procedura pokazuje pewną logikę postępowania, uwzględniającą przede wszystkim zaangażowanie służb HR i menedżera personalnego. Z definicji wizerunku firmy można przez analogię wywnioskować, iż wizerunek pracodawcy jest obrazem, wyobrażeniem organizacji istniejącym u aktualnych, potencjalnych, a także byłych pracowników na podstawie świadomych lub nieświadomych działań firmy. Wizerunek pracodawcy ma jednak szerszy kontekst - tworzy się nie tylko pod wpływem własnych doświadczeń pracowników lub kandydatów na pracowników, ale również na podstawie innych, uznanych za wiarygodne, opinii podmiotów na rynku pracy, a także dzięki oddziaływaniu reklam, mediów, Internetu, generalnie - środków masowego przekazu.
Pojęcie marki pracodawcy jest pojęciem zapożyczonym z handlu. Pracodawca buduje markę po to, aby określać i identyfikować swoją organizację na rynku - jako atrakcyjny podmiot dla osób już zatrudnionych oraz nowych, a także jako atrakcyjny kontrahent dla klientów firmy. Trzeba podkreślić, że marka pracodawcy jest stosunkowo nowym pojęciem (funkcjonującym od 20–30 lat), ale wiele znanych firm korzystało z tego „pomysłu” - w sposób intuicyjny - już 50 czy nawet 80 lat temu.
Konsekwencją oddziaływania firmy na otoczenie powinno być wykształcenie wśród pracowników postaw lojalności wobec firmy. Działanie przedsiębiorstwa ukierunkowane na kształtowanie lepszego oraz bardziej wyrazistego własnego wizerunku na rynku pracy ma na celu nie zbliżenie się do nabywców wytwarzanego lub sprzedawanego towaru lub usługi - co ma miejsce przy budowie „marketingowego” wizerunku firmy, a odwrotnie - „zbliżenie” się odbiorców (pracowników i potencjalnych pracowników do firmy.) W końcowym rozrachunku - chodzi o zwiększenie zaangażowania na rzecz organizacji.
Wizerunek firmy jako pracodawcy ma przede wszystkim tworzyć obraz „wspaniałego miejsca pracy” dla pracowników i kandydatów na pracowników. Ale równie ważne jest przy tej okazji utrwalenie dobrego obrazu firmy w umyśle klienta (nabywcy towarów lub usług, konsumenta). Co to daje? Tak jak automatycznie kojarzy się dobrą jakość z jakimś produktem czy usługą - firmowaną przez określoną markę, tak samo „dobry pracodawca” jest zazwyczaj firmą godną większego zaufania również przy wyborach typowo konsumenckich.