Kubiak Marcin, Badanie wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 września 2020 r.
Autorzy:

Badanie wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę

Badanie wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę

Badanie wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę

Po stwierdzeniu swojej właściwości w sprawie organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza, czy wniosek o pozwolenie na budowę spełnia wymogi formalne. Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania (art. 64 § 1 k.p.a.). Tylko dysponując adresem wnioskodawcy organ administracji ma techniczną zdolność, aby wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, w żądanym zakresie.

Analizując przebieg kontroli wymogów formalnych wniosku trzeba mieć na uwadze to, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej (art. 61 § 3 k.p.a.) lub dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej (art. 61 § 3a k.p.a.). Zatem, skutek wszczęcia postępowania administracyjnego wywołuje również wniesienie podania nieczyniącego zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa (art. 63 § 2–3a k.p.a.), o ile nie zajdą okoliczności wskazane w art. 61a § 1 k.p.a. Oznacza to, że czynności wymienione w art. 64 § 2 k.p.a. (wezwanie wnoszącego podanie do usunięcia jego braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedmiu dni, pouczenie go, że nieusunięcie tych braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania) organ podejmuje w toku wszczętego już postępowania (uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 września 2013 r., I OPS 2/13).

Uzupełnieniu na podstawie art. 64 § 2 k.p.a. podlegają wszelkie inne braki wniosku o pozwolenie na budowę, niewymienione w art. 35 ust. 1 p.b., które organ powinien dostrzec już na etapie wstępnej kontroli wniosku. Należą do nich m.in. niedołączenie do wniosku wymaganych elementów projektu budowlanego, brak oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, czy brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (A. Ostrowska, Pozwolenie na budowę, wyd. 2, Warszawa 2012, s. 231).

W orzecznictwie sądowym ustalone jest, że wezwanie wystosowane w trybie art. 64 § 2 k.p.a. powinno służyć wyłącznie usunięciu braków formalnych wynikających ze ściśle określonych przepisów i nie może zmierzać do merytorycznej oceny przedstawionego wniosku oraz jego załączników (np. wyroki NSA z dnia 3 sierpnia 2012 r., II OSK 826/1; z dnia 19 stycznia 2009 r., II OSK 1892/07; z dnia 23 stycznia 1996 r., II SA 1473/94).

Ustawodawca zdecydował się na regulację w tym zakresie aby przyspieszyć działania organów wydających pozwolenie na budowę i skrócić w praktyce czas oczekiwania na wydanie decyzji. Ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 443, dalej jako ustawa zmieniająca) został dodany ust. 6 do art. 33 p.b. Z dodanego przepisu wynika, że w przypadku wezwania do usunięcia braku projektu budowlanego, oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – jeżeli taka decyzja jest wymagana, stosuje się art. 64 § 2 k.p.a., z tym że wezwanie wnoszącego do usunięcia braków nie powinno nastąpić później niż po upływie 14 dni od dnia wpływu wniosku.

W odniesieniu do braków materialnych zastosowanie ma regulacja art. 35 ust. 3 p.b.

Krok: przystąpienie do badania wymogów formalnych

Wymagania formalne podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) określone zostały w art. 63 k.p.a. Organ nie może przystąpić do merytorycznej oceny podania bez wcześniejszego sprawdzenia wniosku, a w razie potrzeby wezwania do uzupełnienia, braków formalnych złożonego podania.

Krok: badanie wymogów formalnych podania określonych w kpa

Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz podpis. Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możliwości ustalenia tego adresu przez organ na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpoznania. Również bez rozpoznania pozostawia się wniosek, który nie został uzupełniony mimo wezwania do usunięcia braków (wymienionych w art. 63 § 2 k.p.a.).

Z art. 64 § 2 k.p.a. wynika, że jeżeli podanie (tutaj: wniosek o pozwolenie na budowę wraz z załącznikami), nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków. W przypadku wniosku o pozwolenie na budowę przepisami szczególnymi są przepisy prawa budowlanego. Dokumenty, jakie powinny być złożone wraz z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę, opisane są w art. 33 ust. 2 p.b.

Badanie wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę inwestor inwestor uzupełnienie braków odebranie wezwania organ organ czy wniosek spełnia wszystkie wymagania formalne? wezwanie do uzupełnienia braków wniosku pozostawienie wniosku bez rozpoznania czy braki wniosku zostały prawidłowo uzupełnione przyjęcie uzupełnionego wniosku wniosek spełnia wymogi formalne przystąpienie do badania wymogów formalnych sprawdzenie czy do wniosku dołączono decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu sprawdzenie czy do wniosku dołączono wymagane inne dokumenty badanie wymogów formalnych podania określonych w kpa sprawdzenie czy do wniosku dołączono projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego sprawdzenie czy do wniosku dołączono oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane czy jest wymagana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? czy są wymagane inne dokumenty? tak nie tak nie tak nie tak nie