Kubiak Marcin, Badanie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę
Badanie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę
Badanie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę
Badanie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę
Po stwierdzeniu swojej właściwości w sprawie organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza, czy wniosek o pozwolenie na rozbiórkę spełnia wymogi formalne. Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania (art. 64 § 1 k.p.a.). Tylko dysponując adresem wnioskodawcy organ administracji ma techniczną zdolność, aby wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, w żądanym zakresie.
Analizując przebieg kontroli wniosku trzeba mieć na uwadze to, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej (art. 61 § 3 k.p.a.) lub dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej (art. 61 § 3a k.p.a.). Zatem, skutek wszczęcia postępowania administracyjnego wywołuje również wniesienie podania nieczyniącego zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa (art. 63 § 2-3a k.p.a.), o ile nie zajdą okoliczności wskazane w art. 61a § 1 k.p.a. Oznacza to, że czynności wymienione w art. 64 § 2 k.p.a. (wezwanie wnoszącego podanie do usunięcia jego braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, pouczenie go, że nieusunięcie tych braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania) organ podejmuje w toku wszczętego już postępowania (uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 września 2013 r., I OPS 2/13).
Podstawowym obowiązkiem organu administracji architektoniczno-budowlanej jest skontrolowanie kompletności wniosku o pozwolenie na rozbiórkę.
Krok: przystąpienie do badania wymogów formalnych
Wymagania formalne każdego podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) określone zostały w art. 63 k.p.a. Organ nie może przystąpić do oceny podania i załączników bez wcześniejszego sprawdzenia wniosku, a w razie potrzeby wezwania do uzupełnienia braków formalnych złożonego podania.
Krok: badanie wymogów formalnych podania określonych w k.p.a.
Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz podpis. Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możliwości ustalenia tego adresu przez organ na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpoznania. Również bez rozpoznania pozostawia się wniosek, który nie został uzupełniony mimo wezwania do usunięcia braków (wymienionych w art. 63 § 2 k.p.a.).
Z art. 64 § 2 k.p.a. wynika, że jeżeli podanie (tutaj: wniosek o pozwolenie na rozbiórkę wraz z załącznikami), nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków. W przypadku wniosku o pozwolenie na rozbiórkę przepisami szczególnymi są przepisy prawa budowlanego. Dokumenty, jakie powinny być złożone wraz z wnioskiem o wydanie pozwolenia na rozbiórkę, opisane są w art. 30b ust. 3 p.b.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.