Wiktorowska Ewa, Badanie w celu ustalenia, czy zamawiający ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 marca 2020 r.
Autorzy:

Badanie w celu ustalenia, czy zamawiający ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Badanie w celu ustalenia, czy zamawiający ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Badanie w celu ustalenia, czy zamawiający ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

W dniu 31.03.2020 r. dokonano ustawą z 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568 ze zm.) zmiany ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374) – dalej u.k., w celu zwolnienia zamawiającego z zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych z powodu odstąpienia od ustalenia i dochodzenia należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek wskazanych okoliczności nie stanowiły naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Jak wskazano w uzasadnieniu do zmian tej ustawy:

„Oznacza to, że zamawiający, który działając w oparciu o przepisy projektowanej ustawy stwierdzi brak odpowiedzialności wykonawcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie, i w konsekwencji odstąpi od dochodzenia ustalonych kar umownych lub odszkodowania, nie będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Podobnie będzie w przypadku dokonania zmiany umowy mającej na celu umożliwienie kontynuowania wykonania umowy. Uznanie, że działania zamawiających podejmowane w oparciu o przepisy projektowanej ustawy nie stanowią naruszenia dyscypliny finansów publicznych będzie stanowiło czynnik stabilizujący ich sytuację prawną. Zamawiający analizując możliwość skorzystania z rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy będą bowiem posiadali pewność, że podjęte przez nich działania nie pociągną za sobą negatywnych konsekwencji. Powinno to znacząco zwiększyć skłonność zamawiających do korzystania z rozwiązań zawartych w projekcie ustawy”.

Badanie w celu ustalenia, czy zamawiający ponosi odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych rzecznik dyscypliny finansów publicznych rzecznik dyscypliny finansów publicznych kara za naruszenie badanie czy została naruszona dyscyplina finansów publicznych badanie okoliczności naruszenie zmiana umowy nienaliczenie kar zwolnienie z odpowiedzialności zamawiający zamawiający przyjęcie wniosku wykonawca wykonawca wniosek wykonawcy naruszona nienaruszona

Krok: wniosek wykonawcy

Wykonawca składa wniosek do zamawiającego:

1) o dokonanie zmiany umowy w oparciu o art. 15r ust. 1 ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374) – dalej u.k., albo

2) o nieustalenie lub niedochodzenie od strony umowy należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19.

Krok: przyjęcie wniosku

Zamawiający w wyniku oceny przedstawionych oświadczeń lub dokumentów uznaje, że jest potwierdzony wpływ COVID-19 na realizację umowy. Zamawiający wyraża zgodę na jej zmianę w wyniku czego strony umowy zawierają aneks zmieniający umowę albo nie ustala lub nie dochodzi od wykonawcy należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19.