Skubiszak-Kalinowska Irena, Badanie w celu ustalenia, czy oferta partnera prywatnego podlega odrzuceniu
Badanie w celu ustalenia, czy oferta partnera prywatnego podlega odrzuceniu
Badanie w celu ustalenia, czy oferta partnera prywatnego podlega odrzuceniu
Badanie w celu ustalenia, czy oferta partnera prywatnego podlega odrzuceniu
Przepis art. 89 p.z.p. zawiera zamknięty katalog przesłanek skutkujących możliwością odrzucenia oferty. Podmiot publiczny podczas dokonywania badania oraz oceny złożonych przez partnerów prywatnych ofert analizuje wystąpienie tych przesłanek. Podmiot publiczny odrzuca ofertę w przypadku wystąpienia chociażby jednej z przesłanek określonych w art. 89 p.z.p. Każda z nich badana jest odrębnie przez podmiot publiczny, każda z nich dotyczy innego obszaru faktycznego związanego z sytuacją partnera prywatnego w konkretnym postępowaniu.
Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. zmodyfikowała znacząco katalog okoliczności, których wystąpienie skutkować powinno odrzuceniem oferty partnera prywatnego. Część z nowych przesłanek traktowana była dotychczas jako podstawa wykluczenia partnera prywatnego z postępowania (kwestie związane z wadium, związaniem ofertą, złożeniem oferty po upływie wyznaczonego terminu), pozostałe odnoszą się do niezgodności oferty wariantowej z wymogami podmiotu publicznego, jak również do bezpieczeństwa publicznego lub interesu bezpieczeństwa państwa. W ślad za Dyrektywą 2014/24/UE (m.in. art. 42 ust. 5 i 6) ustawodawca wprowadził również przypadki, w których zakazane jest odrzucenie oferty. Zgodnie z tymi regulacjami:
– w postępowaniach o udzielenie zamówienia na dostawy lub usługi podmiot publiczny nie może odrzucić oferty wariantowej tylko dlatego, że jej wybór prowadziłby do udzielenia zamówienia na usługi, a nie zamówienia na dostawy, albo do udzielenia zamówienia na dostawy, a nie zamówienia na usługi;
– w przypadku, gdy opis przedmiotu zamówienia odnosi się do norm, europejskich ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 p.z.p., podmiot publiczny nie może odrzucić oferty tylko dlatego, że roboty budowlane, dostawy lub usługi będące przedmiotem oferty nie są zgodne z normami, europejskimi ocenami technicznymi, specyfikacjami technicznymi i systemami referencji technicznych, do których się ona odnosi, jeżeli partner prywatny udowodni w ofercie, w szczególności za pomocą środków, o których mowa w art. 30b ust. 1, że proponowane rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia.;
– w przypadku gdy opis przedmiotu zamówienia odnosi się do wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1 p.z.p., podmiot publiczny nie może odrzucić oferty zgodnej z Polską Normą przenoszącą normę europejską, normami innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszącymi normy europejskie, z europejską aprobatą techniczną, ze wspólną specyfikacją techniczną, z normą międzynarodową lub z systemem referencji technicznych ustanowionym przez europejski organ normalizacyjny, jeżeli te normy, aprobaty, specyfikacje i systemy referencji technicznych dotyczą wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności określonych przez podmiot publiczny. W takim przypadku, partner prywatny w ofercie musi udowodnić, w szczególności za pomocą środków, o których mowa w art. 30b ust. 1 p.z.p., że obiekt budowlany, dostawa lub usługa, spełniają wymagania dotyczące wydajności lub funkcjonalności określone przez podmiot publiczny.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: złożenie oferty
Partner prywatny składa ofertę w terminie wskazanym w specyfikacji. Termin ten zawiera dokładną datę oraz godzinę, do której oferty mogą być składane. Uchybienie temu terminowi skutkuje zwróceniem oferty jej nadawcy.
Oferta może być złożona osobiście lub przez pełnomocnika (obowiązkowe jest posiadanie pisemnego pełnomocnictwa).
Ustawa określa zakaz składania więcej niż jednej oferty przez jednego partnera prywatnego (z wyjątkiem przypadku o którym mowa w art. 83 ust. 1 p.z.p., tj. gdy podmiot publiczny wymaga złożenia oferty wariantowej).
Partner prywatny może - przed upływem składania ofert - zmienić lub wycofać złożoną ofertę.
Krok: przyjęcie oferty
Po przyjęciu i otwarciu ofert podmiot publiczny przystępuje do ich badania.
Jak wskazano w wyroku KIO z 3.01.2013 r. (KIO 2772/12, LEX nr 1259619): treść oferty stanowi o merytorycznym aspekcie zaoferowanego przez partnerów prywatnych świadczenia adekwatnego do merytorycznych wymagań podmiotu publicznego, w szczególności, co do zakresu, ilości, jakości warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia. Tym samym elementy istotne treści oferty, to nie tylko jej elementy przedmiotowo istotne, ale również elementy istotne podmiotowo – podniesione do takiej rangi wolą stron umowy”.