Niewiadomski Zygmunt, Badanie legalności uchwały o przyjęciu studium lub o zmianie studium
Badanie legalności uchwały o przyjęciu studium lub o zmianie studium
Badanie legalności uchwały o przyjęciu studium lub o zmianie studium
Badanie legalności uchwały o przyjęciu studium lub o zmianie studium
Gmina, przyjmując uchwałę w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego korzysta z przysługującego jej władztwa planistycznego. Nie oznacza to bynajmniej, iż nie podlega ona żadnym ograniczeniom w tym zakresie (W. Jakimowicz, Wolność zabudowy w prawie administracyjnym, Wolters Kluwers, Warszawa 2012) Jedną z form ograniczenia samodzielności planistycznej gminy jest instytucja nadzoru nad działalnością gminy, którą to instytucję, co do zasady, regulują przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - dalej u.s.g. W związku z tym, przepisy dotyczące nadzoru nad działalnością planistyczną gminy zawarte w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym należy traktować jako regulacje o charakterze lex specialis w odniesieniu do przepisów zawartych w ustawie o samorządzie gminnym. Środkiem nadzorczym o charakterze informacyjnym jest obowiązek przedkładania przez organ wykonawczy gminy m.in. uchwał rady gminy wojewodzie.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przedłożenie uchwały wraz z załącznikami
Zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 647 z późn. zm.) - dalej u.p.z.p., organ wykonawczy gminy ma obowiązek przedłożenia uchwały rady gminy o przyjęciu studium wojewodzie jako organowi nadzoru nad działalnością gminy. Przywołany przepis należy traktować jako lex specialis w odniesieniu do regulacji instytucji nadzoru nad działalnością gminy wywodzących się z ustawy o samorządzie gminnym (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Komentarz, Kantor Wydawniczy Zakamycze 2004, s.75). Wraz z uchwałą przedkładany jest tekst i rysunek studium oraz rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag złożonych do projektu studium, a także dokumentacja prac planistycznych. Wedle art. 90 ust. 1 u.s.g., wymienione dokumenty winny być przedłożone wojewodzie w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia. Przywołany termin ma charakter instrukcyjny, co oznacza że przekroczenie terminu powoduje „ przesuniecie” terminu na ewentualne wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego itp., gdyż ich bieg rozpoczyna się od momentu faktycznego doręczenia uchwały wraz z załącznikami wojewodzie (wyrok NSA z 26 marca 1992 r., SA/Wr 300/92, LEX 26036). Ponadto istotną konsekwencją uchybienia 7-dniowemu terminowi doręczenia uchwały wojewodzie, jest możliwość stwierdzenia jej nieważności w każdym czasie o czym stanowi art. 94 ust. 1 u.s.g. (także Wyrok SN z dnia 9 września 1993 r., III ARN 42/93, LEX 9589).
Krok: wpłynięcie do uchwały
Do doręczania pism zastosowanie mają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego zawarte w dziale I rozdziale 8.