Bochentyn Adam, Autokontrola decyzji administracyjnej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r.
Autorzy:

Autokontrola decyzji administracyjnej

Autokontrola decyzji administracyjnej

Autokontrola decyzji administracyjnej

Instytucja autokontroli stanowi wyjątek od zasady związania organu własną decyzją od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia, określoną w art. 110 k.p.a. Możliwość zmiany bądź uchylenia decyzji w trybie określonym w art. 132 k.p.a. uzależniona jest od ziszczenia się dwóch przesłanek - formalnej i materialnej. Przesłanka formalna zostanie spełniona, jeżeli wszystkie strony wniosły odwołanie bądź wyraziły zgodę na zmianę lub uchylenie decyzji zgodnie z żądaniem odwołania. Przesłanką materialną autokontroli decyzji jest natomiast uznanie przez organ, który wydał decyzję, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie. Przy badaniu przesłanki materialnej organ związany jest zarzutami odwołania i wnioskami w nim zawartymi (wyr. WSA w Olsztynie z 16.06.2009, II SA/Ol 403/09, LEX nr 564627). W związku z tym, aby organ mógł dokonać autokontroli decyzji, strona wnosząca odwołanie powinna dokładnie określić, jakiego rozstrzygnięcia oczekuje (np. zmiany decyzji w całości lub w części, uchylenia decyzji w całości i umorzenia postępowania).

Należy podkreślić, że ziszczenie się formalnej przesłanki autokontroli obliguje organ do wnikliwego rozważenia czy odwołanie zasługuje na uwzględnienie. Z kolei po stwierdzeniu, w toku dalszych czynności, że żądanie strony jest słuszne, organ powinien, mając na względzie zasadę szybkości postępowania (art. 12 k.p.a.), uchylić lub zmienić zaskarżoną decyzję.

Autokontrola decyzji administracyjnej pozostałe strony pozostałe strony brak reakcji odebranie zawiadomienia możliwa reakcja strony wniesienie odwołania oświadczenie w sprawie autokontroli organ organ przekazanie odwołania organowi odwoławczemu ocena czy odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości czy stanowiska wszystkich stron są zgodne odebranie stanowisk stron wydanie nowej decyzji upływ terminu na zajęcie stanowiska odebranie odwołania wstępna weryfikacja dopuszczalności odwołania oraz zachowania terminu do jego wniesienia czy odwołanie wniosły wszystkie strony? zawiadomienie o wniesieniu odwołania strona wnosząca odwołanie strona wnosząca odwołanie wniesienie odwołania zasługuje nie zasługuje tak nie pozytywna negatywna nie tak

Krok: wniesienie odwołania

Zgodnie z treścią art. 129 § 1 k.p.a., odwołanie wnosi się do organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Rozwiązanie takie umożliwia organowi I instancji przeprowadzenie autokontroli zaskarżonej decyzji. Należy podkreślić, że jedynie wówczas, gdy strona wniosła odwołanie, organ może skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 132 k.p.a.

Odwołanie nie wymaga, co do zasady, szczególnej formy oraz uzasadnienia. Powinno ono odpowiadać jedynie ogólnym wymaganiom stawianym podaniom (określonym w art. 63 k.p.a.) oraz wskazywać na niezadowolenie strony z wydanej decyzji. Przyjmuje się, że strona nie musi formułować w odwołaniu swojego żądania, gdyż samo jego wniesienie powinno zostać uznane za żądanie ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy (B. Adamiak [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2012, s. 495). Należy jednak przyjąć, że wniesienie takiego odwołania uniemożliwia weryfikację przez organ I instancji własnej decyzji. Zarówno w literaturze, jak i orzecznictwie, podkreśla się, że autokontrola decyzji jest dopuszczalna jedynie wówczas, gdy odwołanie zawiera skonkretyzowane żądanie uchylenia lub zmiany decyzji. Niedopuszczalna jest natomiast zmiana bądź uchylenie decyzji, jeżeli w odwołaniu strona wskazała jedynie, że jest niezadowolona z decyzji (K. Glibowski [w:] M. Wierzbowski, A. Wiktorowska (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011, s. 740).

Krok: odebranie odwołania

Po otrzymaniu odwołania organ powinien z urzędu zbadać swoją właściwość (art. 19 k.p.a.). Jeżeli odwołanie wniesiono za pośrednictwem niewłaściwego organu, powinien on przekazać odwołanie organowi, który wydał decyzję. Ewentualne pominięcie organu I instancji i przekazanie odwołania organowi odwoławczemu należy uznać za niedopuszczalne. Rozwiązanie takie pozbawiłoby organ I instancji możliwości skorzystania z uprawnienia do zmiany bądź uchylenia decyzji w trybie określonym w art. 132 k.p.a.

W orzecznictwie przyjmuje się, że kompetencja przyznana organowi I instancji w art. 132 k.p.a. może być realizowana jedynie w siedmiodniowym terminie określonym w art. 133 k.p.a. Natomiast po upływie tego terminu uprawnienie do dokonania autoweryfikacji decyzji wygasa (wyr. NSA z 28.05.2008, II OSK 560/07, LEX nr 489629). Wskazany termin biegnie od chwili otrzymania odwołania przez organ, który wydał decyzję. Jeżeli strony, przy zachowaniu terminu ustawowego, wniosły w różnym czasie kilka odwołań o zgodnej treści, termin biegnie od odebrania odwołania wniesionego najpóźniej.