Niewiadomski Zygmunt, Analiza aktualności planu ogólnego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 23 września 2023 r.
Autorzy:

Analiza aktualności planu ogólnego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy

Analiza aktualności planu ogólnego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy

Analiza aktualności planu ogólnego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy

Celowi dostosowania planu zagospodarowania przestrzennego do sytuacji rzeczywistej służy art. 32 u.p.z.p., obligujący organy gminy do analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, analizowany winien być zatem i brak postępów w tym zakresie w odniesieniu do zamierzeń infrastrukturalnych zapisanych w planie (teza 1 wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 czerwca 2010 r., II OSK 953/09, LEX nr 597979). Analiza aktualności aktów planistycznych obwiązujących na obszarze gminy odnoszona winna być do faktycznego stanu zagospodarowania terytorium gminy. Pojęcie aktualności planu miejscowego i planu ogólnego należy odróżnić od pojęcia ich zgodności z przepisami odrębnymi, które to kwestie reguluje art. 33 u.p.z.p. (Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2013, s. 281). Zważywszy na dynamikę zmian w przestrzeni, czynności analityczne wykonywane przez organ wykonawczy gminy winne mieć charakter permanentny (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Kantor Wydawniczy Zakamycze 2004, s. 135). Równocześnie mieć należy na względzie, iż wójt, burmistrz, prezydent miasta zobligowany jest przedłożyć radzie gminy wyniki analiz co najmniej raz w ciągu trwania kadencji rady, co wprost wynika z art. 32 ust. 2 u.p.z.p. Konsekwencją przeprowadzonej analizy może być konieczność podjęcia prac planistycznych. Przy czym aktualizacja planu ogólnego i planu miejscowego może wynikać bądź ze zmiany stanu prawnego lub faktycznego. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 stycznia 2017 r., II OSK 1106/15, LEX nr 2237773).

Mimo nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która weszła w życie 24 września 2023 r. dorobek doktryny oraz orzecznictwa Sądów Administracyjnych w tej sprawie pozostaje aktualny i ma odpowiednie zastosowanie również do planów ogólnych.

Analiza aktualności planu ogólnego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy komisja urbanistyczno-architektoniczna komisja urbanistyczno-architektoniczna odebranie wniosku sformułowanie opinii wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta wystąpienie o opinię do komisji urbanistyczno-architektonicznej przekazanie radzie gminy wyników analiz odebranie opinii obowiązki organu wykonawczego gminy obowiązki organu wykonawczego gminy przystąpienie do oceny aktualności planu ogólnego i planów miejscowych analiza zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy ocena postępów opracowania planu ogólnego planów miejscowych opracowanie analizy aktualności aktów planistycznych obowiązujących w gminie opracowanie wieloletniego programu sporządzania planów miejscowych i planów ogólnych

Krok: przystąpienie do oceny aktualności planu ogólnego i planów miejscowych

Czynności analityczne w zakresie aktualności planu ogólnego i planów miejscowych obowiązujących na terytorium gminy winny być prowadzone permanentnie (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Kantor Wydawniczy Zakamycze 2004, s. 135).

Krok: obowiązki organu wykonawczego gminy

Obowiązek przeprowadzenia analizy aktualność planu ogólnego i planów miejscowych obowiązujących w gminie obciążają odpowiednio wójta, burmistrza, prezydenta miasta.