Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Urząd Miejski w Gdańsku Zwolnienie z podatku od nieruchomości.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w zw. z § 6 ust. 2 pkt 2) uchwały Rady Miasta Gdańska z 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku (Dz. U. Woj. Pom. z 2009 r. Nr 177, poz. 3503), po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu do Urzędu 16 lutego 2011 r.), znak L.dz. 291/11, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie

stwierdza

- iż stanowisko Podatnika, w odniesieniu do stanu faktycznego, opisanego we wniosku (...) z dnia (...) w zakresie tezy:

1.

"... § 6 ust. 2 pkt 2) Uchwały należy rozumieć tak, że dotyczy obowiązku informowania o pomocy lub wsparciu tylko w przypadku, gdy zachodzi tożsamość nowej inwestycji. A zatem w niniejszym przypadku, tylko gdy pomoc lub wsparcie dotyczyło inwestycji zgłoszonej pismem Spółki z dnia (...) - jest prawidłowe.

2.

"...Spółka stoi na stanowisku, że brzmienie § 6 ust. 2 pkt 2) Uchwały nakazuje przyjąć, że przepis ten dotyczy pomocy lub wsparcia już faktycznie udzielonego (tj. wypłaconego lub co najmniej zatwierdzonego ostateczną decyzją)- jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

(...) w dniu (...) złożyła, zgodnie z art. 14j § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

Podatnik opisując stan faktyczny sprawy stwierdził, iż jest właścicielem nieruchomości gruntowej, na której wznoszony jest obiekt budowlany. Inwestycja została zgłoszona przez

Spółkę jako objęta zamiarem skorzystania z pomocy regionalnej na wspieranie nowej inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją. (...) wskazała, iż zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2) uchwały Rady Miasta Gdańska z dnia 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku przedsiębiorca zobowiązany jest do dostarczania do 15 stycznia każdego roku w okresie korzystania ze zwolnienia pisemnej informacji o innej pomocy publicznej oraz wsparciu ze środków publicznych otrzymanych na nową inwestycję.

(...) stoi na stanowisku, iż ww. przepis należy rozumieć tak, że dotyczy obowiązku informowania o pomocy lub wsparciu tylko w przypadku, gdy zachodzi tożsamość nowej inwestycji tj. gdy pomoc lub wsparcie dotyczy inwestycji zgłoszonej przez Spółkę. Jednocześnie zdaniem Podatnika brzmienie § 6 ust. 2 pkt 2) ww. uchwały wskazuje, iż omawiany obowiązek dotyczy pomocy lub wsparcia już faktycznie udzielonego (tj. wpłaconego lub co najmniej zatwierdzonego decyzją ostateczną).

Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego, wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2) uchwały Rady Miasta Gdańska z dnia 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku przedsiębiorca zobowiązany jest do dostarczania do 15 stycznia każdego roku w okresie korzystania ze zwolnienia pisemnej informacji o innej pomocy publicznej oraz wsparciu ze środków publicznych otrzymanych na nową inwestycję-na druku stanowiącym załącznik do Uchwały.

Natomiast zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 1) i pkt 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. z 2008 r. Nr 146, poz. 927) pomoc udzielana zgodnie z rozporządzeniem podlega sumowaniu z każdą inną pomocą przeznaczoną na realizację tej samej inwestycji lub utworzenie miejsc pracy związanych z tą samą inwestycją, w tym udzielaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006 r., str. 5) w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego. Udzielona pomoc nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 8 albo wartości pomocy ustalonej zgodnie z § 9.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia intensywność pomocy udzielanej w danym regionie na realizację inwestycji niebędącej dużym projektem inwestycyjnym nie może przekroczyć wielkości określonych dla tego regionu w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż przedsiębiorca, który zgodnie z § 3 uchwały rady Miasta Gdańska z dnia 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 dokonał zgłoszenia zamiaru rozpoczęcia nowej inwestycji i skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, ma obowiązek informować tut. organ podatkowy, przez okres korzystania ze zwolnienia z opodatkowania, o każdej innej pomocy publicznej oraz wsparciu ze środków publicznych, otrzymanych na inwestycję objętą przedmiotowym zgłoszeniem.

(...) we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego stwierdziła, iż w jej ocenie brzmienie § 6 ust. 2 pkt 2) ww. uchwały nakazuje przyjąć, że przepis ten dotyczy pomocy lub wsparcia już faktycznie udzielonego tj. wypłaconego lub co najmniej zatwierdzonego ostateczną decyzją.

Tut. organ podatkowy odnosząc się do powyższego stwierdza, iż co do zasady należy zgodzić się z opinią Podatnika, że na mocy ww. przepisu podmiot korzystający z pomocy

publicznej ma obowiązek informować organ, przez okres korzystania ze zwolnienia, o innej, faktycznie udzielonej pomocy. Nie można jednak zgodzić się z poglądem Podatnika, iż przez udzieloną pomoc lub wsparcie ze środków publicznych należy rozumieć pomoc (kwotę) wypłaconą lub zatwierdzoną ostateczną decyzją.

Tut. organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z art. 87 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864) 2) za pomoc publiczna uważa się wszelką pomoc przyznawaną przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami członkowskimi.

Zgodnie z art. 2 pkt 11) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404) przez dzień udzielenia pomocy należy rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a)

dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b),

b)

dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c)

dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy

- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Natomiast zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. pomoc przysługuje od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych-w odniesieniu do podmiotów opodatkowania, od których obowiązek podatkowy powstał po dniu dokonania zgłoszenia.

Tut. organ podatkowy podkreśla, iż pomoc publiczną może przybrać jeden z otwartego katalogu form np. dotacje, zwolnienia, pożyczki preferencyjne, refundacje, dokapitalizowanie itd.

W ocenie tut. organu podatkowego z powyższego bezsprzecznie wynika, iż udzielenie pomocy publicznej dla przedsiębiorcy nie musi być potwierdzone każdorazowo decyzją administracyjną lub polegać na wypłacie beneficjentowi określonej kwoty pomocy.

Udzielenie pomocy publicznej może przybrać postać np. zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W takim przypadku, zgodnie z ww. przepisami, za dzień udzielenia pomocy uważa się dzień, w którym podatnik miał obowiązek złożyć stosowną deklarację na podatek od nieruchomości. Kwotę udzielenia pomocy publicznej stanowi natomiast kwota jaką podatnik byłby zobowiązany zapłacić, gdyby nie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej (...) są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Jednocześnie nie można wykluczyć, iż przedsiębiorcy zostanie udzielona pomoc publiczna na mocy przepisów nakazujących potwierdzenie powyższego np. decyzją administracyjną, zaświadczeniem lub polegająca na dofinansowaniu określoną kwotą pieniężną.

Tut. organ podatkowy, odnosząc się do omawianego stwierdzenia Podatnika, podkreśla, iż należy uznać, że przedsiębiorca spełniając wymóg wskazany w § 6 ust. 2 pkt 2) uchwały, winien przez cały okres korzystania ze zwolnienia, wynikającego z przedmiotowego aktu, dostarczać informacje o uzyskanej pomocy publicznej na daną inwestycję, w formie i trybie właściwym dla danego źródła udzielającego pomocy.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 53, poz. 1270 z późn. zm.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu-do usunięcia naruszenia prawa. Skarga powinna zostać wniesiona w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.

Opublikowano: www.gdansk.pl