Zwolnienie oraz objęcie podatkiem rolnym oraz leśnym gruntów i budynków przez okres czasu po ich nabyciu, przez który zajęte faktycznie grunty nie będą jeszcze służyły prowadzeniu działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Urząd Miejski w Gdańsku Zwolnienie oraz objęcie podatkiem rolnym oraz leśnym gruntów i budynków przez okres czasu po ich nabyciu, przez który zajęte faktycznie grunty nie będą jeszcze służyły prowadzeniu działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 i § 6, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku (...) r. (data wpływu do Urzędu (...) r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie

stwierdza,

że stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia (...) r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie tezy:

1.

(...) iż, grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako orne (R), łąki (Ł), pastwiska (Ps) lub rowy (W), które przez pewien okres czasu po ich nabyciu nie będą przez Wnioskodawcę lub przez Spółkę z udziałem Wnioskodawcy faktycznie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, przez ten okres czasu nie powinno się obejmować podatkiem od nieruchomości, lecz należy je opodatkować podatkiem rolnym regulowanym przez Ustawę o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) - jest prawidłowe,

2.

(...) działki, które w urzędowej ewidencji gruntów sklasyfikowane będą jako użytki leśne (Ls), które przez pewien okres czasu po ich nabyciu nie będą przez Wnioskodawcę lub przez Spółkę z udziałem Wnioskodawcy faktycznie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, przez ten okres czasu nie powinno się obejmować podatkiem od nieruchomości, lecz należy je opodatkować podatkiem leśnym regulowanym przez Ustawę z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

3.

(...) jeśli nabyte grunty sklasyfikowane będą jako nieużytki (N), które przez pewien okres czasu po ich nabyciu nie będą przez Wnioskodawcę lub przez spółkę z udziałem Wnioskodawcy faktycznie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, przez ten okres czasu powinny podlegać zwolnieniu od podatku od nieruchomości-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pani (...) (data wpływu do Urzędu) złożyła, zgodnie z art. 14j § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która rozważa nabycie niezabudowanych nieruchomości gruntowych położonych na terenie miasta Gdańska. Nabycie nieruchomości gruntowych miałoby nastąpić bezpośrednio przez Wnioskodawcę na cele działalności gospodarczej oraz pośrednio z udziałem Wnioskodawcy i spółki kapitałowej bądź osobowej.

Przedmiotem działalności gospodarczej, którą zamierza podjąć Wnioskodawca będą między innymi roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych i usługowych oraz obiektów infrastruktury lądowej i wodnej.

Wśród nieruchomości gruntowych, których zakup planuje Wnioskodawca są m.in. nieużytki, zurbanizowane tereny budowlane, użytki leśne oraz użytki rolne, w tym grunty orne oznaczone w ewidencji gruntów jako grunty rolne oraz rowy, łąki i pastwiska.

Będąc właścicielem nieruchomości gruntowych oznaczonych jako użytki rolne lub leśne lub też nieużytki Wnioskodawca zamierza rozpocząć na ww. gruntach działalność gospodarczą. W chwili obecnej nie wskazuje, kiedy faktycznie nabyte grunty zostaną zajęte na prowadzenie ww. działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakim podatkiem należy opodatkować grunty sklasyfikowane w rejestrze gruntów jako grunty orne, łąki, pastwiska lub rowy, które zostaną nabyte przez osobę fizyczną bądź też przez spółkę osobową lub kapitałową z udziałem Wnioskodawcy, w okresie od dnia ich nabycia do dnia faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej?

2.

Jakim podatkiem należy opodatkować grunty sklasyfikowane w rejestrze gruntów jako użytki leśne, które zostaną nabyte przez osobę fizyczną bądź też przez spółkę osobową lub kapitałową z udziałem Wnioskodawcy, w okresie od dnia ich nabycia do dnia faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej?

3.

Jakim podatkiem należy opodatkować grunty sklasyfikowane w rejestrze gruntów jako nieużytki, które zostaną nabyte przez osobę fizyczną bądź też przez spółkę

osobow.

lub kapitałową z udziałem Wnioskodawcy, w okresie od dnia ich nabycia do dnia faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej?

W ocenie Wnioskodawcy grunty oznaczone w ewidencji jako grunty orne (R), łąki (Ł), pastwiska (PS) lub rowy (W), które nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie definiuje pojęcia "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej", a jedynie odnosi się do " gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej". Zdaniem Wnioskodawcy pojęcia "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej" i "gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej" nie są tożsame. Ponieważ brak definicji pojęcia "zajętych" określenie to Wnioskodawca interpretuje według jego językowego znaczenia. W oparciu o definicję zaczerpniętą z Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego (PWN, Warszawa 2003, Tom 5, str. 468) wyraz " zająć", "zajmować" oznacza - zapełnić (zapełniać), wypełnić (wypełniać) sobą lub czymś jakąś przestrzeń, powierzchnię, z kolei zwrot "zająć się" oznacza - zacząć coś robić lub pracować nad czymś, wykonywać jakąś pracę. Zdaniem Wnioskodawcy przez pojęcie "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej" należy rozumieć faktyczne wykonanie konkretnych czynności, działań powodujących dokonanie zamierzonych celów lub rezultatów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W przypadku nabycia ww. gruntów przez Wnioskodawcę lub spółkę w której udziały będzie posiadać Wnioskodawca faktycznie nie będą zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej przez pewien okres czasu. Wówczas grunty te będą podlegały podatkowi od nieruchomości dopiero od momentu, kiedy zostaną faktycznie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca powołuje się na interpretację Burmistrza Miasta Wolsztyna (z dnia 24 listopada 2011 r.), który stwierdził, że "...grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, których podatnik faktycznie nie wykorzystuje w prowadzeniu działalności gospodarczej, powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem rolnym, a dopiero z chwilą podjęcia jakichkolwiek działań wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości."

Według stanowiska Wnioskodawcy grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako orne (R), łąki (Ł), pastwiska (PS) lub rowy (W), które przez pewien okres czasu po ich nabyciu nie będą przez ww. nabywców faktycznie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej (innej niż działalność rolnicza), przez ten okres czasu nie powinno się obejmować podatkiem od nieruchomości, lecz należy je opodatkować podatkiem rolnym.

Dla gruntów sklasyfikowanych jako lasy (Ls), które nie będą przez pewien okres czasu po ich nabyciu zajmowane na prowadzenie działalności gospodarczej Wnioskodawca wyraża takie samo stanowisko jak w przypadku ww. gruntów rolnych. Według Wnioskodawcy użytki leśne nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Wnioskodawca swoje stanowisko opiera na interpretacji indywidualnej wydanej przez Wójta gminy Ełk z 10 grudnia 2008 r. w której potwierdzono fakt, że podatnik który "posiada użytki rolne i las, na których nie prowadzi działalności gospodarczej, to (...) zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (...), nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. W związku z powyższym grunty sklasyfikowane w ewidencji jako lasy (Ls) podlegają opodatkowaniu podatkiem leśnym.

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają również grunty stanowiące nieużytki (N) z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Prezentowane stanowisko potwierdza Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 10 grudnia 2003 r. (LK-1965/LP/03/KM), że grunty oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako nieużytki są zwolnione z podatku od nieruchomości z wyjątkiem faktycznie zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Według stanowiska Wnioskodawcy grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako nieużytki (N), które przez pewien okres czasu po ich nabyciu nie będą przez ich nabywców faktycznie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, powinny podlegać zwolnieniu od podatku od nieruchomości.

Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego, wyjaśnia co następuje.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty;

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty sklasyfikowane jako rolne lub leśne, które faktycznie nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie jest z tym równoznaczny sam fakt pozostawania gruntów w posiadaniu przedsiębiorcy. Dopiero z chwilą faktycznego wykorzystywania gruntu na działalność gospodarczą należy go opodatkować podatkiem od nieruchomości i to według stawek najwyższych (wyrok NSA z 12 kwietnia 2012 r. Sygnatura: II FSK 1772/10). Wówczas grunty sklasyfikowane jako rolne lub leśne będą opodatkowane podatkiem od nieruchomości według stawki jaka obowiązuje dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na zapis w ewidencji gruntów i budynków.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Stosownie do art. 2 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego lub reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Wobec powyższego, jak wcześniej wskazano, do momentu, w którym grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zakrzewione na użytkach rolnych nie będą zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza będą podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym (por. wyrok NSA z 12 kwietnia 2012 r. sygn. II FSK 1772/10).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Zgodnie z art. 1 ust. 2 lasem w rozumieniu ww. ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.

W myśl art. 1 ust. 3 ww. ustawy za działalność leśną uważa się działalność właścicieli, posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu-drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwa, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym.

W związku z powyższym grunty sklasyfikowane w ewidencji jako lasy podlegają opodatkowaniu podatkiem leśnym z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Do momentu, w którym Wnioskodawca nie rozpocznie działalności gospodarczej innej niż działalność leśna grunty będą opodatkowane podatkiem leśnym.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 1a ust. 3 pkt 3 ww. ustawy przez nieużytki rozumie się grunty sklasyfikowane w ten sposób w ewidencji gruntów i budynków. Jak wynika z ww. ustawy grunty stanowiące nieużytki co do zasady podlegają zwolnieniu. W momencie zajęcia ww. gruntów na prowadzenie działalności gospodarczej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. 2012, poz. 270) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu-do usunięcia naruszenia prawa. Skarga powinna zostać wniesiona w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.

Opublikowano: www.gdansk.pl