ZW-443/21/2004 - Zasady wystawiania faktur VAT marża

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2004 r. Urząd Skarbowy w Wolsztynie ZW-443/21/2004 Zasady wystawiania faktur VAT marża

Pytanie podatnika

Zasady wystawiania faktur VAT marża.

W odpowiedzi na pismo z dnia 30 czerwca 2004 r. (data wpływu 5 lipca 2004 r.) w sprawie wystawiania faktur VAT marża na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wolsztynie uprzejmie wyjaśnia:

Obowiązek dokumentowania sprzedaży fakturą VAT marża dotyczy szczególnych procedur m.in. dostaw towarów używanych zdefiniowanych w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku VAT dla których podstawą opodatkowania jest marża. W myśl § 12 ust. 1 i 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) faktura VAT marża powinna zawierać następujące dane:

1. imiona i nazwiska bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy

2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy

3. dzień miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "faktura VAT marża"

4. nazwę towaru

5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów

6. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Powyższy przepis wskazuje na brak obowiązku wyszczególniania podatku na fakturze VAT marża.

Ponadto przepis art. 120 ust. 16 ustawy o VAT zabrania w wystawianych przez siebie fakturach wykazywania podatku od dostawy towarów w przypadku, gdy opodatkowaniu podlega marża. Zasady prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku VAT zostały zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy, który obliguje podatników do prowadzenia ewidencji zawierającej dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji. Przedstawiony we wniosku sposób fakturowania dostawy towarów używanych jest prawidłowy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl