ZP/443-57/07 - Czy płatność cukrowa podlega zaliczeniu do podstawy opodatkowania VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2006 r. Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu ZP/443-57/07 Czy płatność cukrowa podlega zaliczeniu do podstawy opodatkowania VAT?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

-

art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest w głównej mierze działalność rolnicza, polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych i zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnych upraw i hodowli, w tym również produkcja materiału siewnego. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2006 r. Spółka (Plantator) zawarła umowę kontraktacyjną na kampanię 2006/2007 ze Spółkami X i Y (Producenci cukru) na wytwarzanie i dostarczanie korzenia buraka cukrowego w ilości i o parametrach określonych cytowaną umową. Zakontraktowana ilość buraków kwotowych, potrzebnych do produkcji cukru w ramach przysługującej Producentom cukru kwoty cukru, z uwzględnieniem prawa do uprawy i dostawy dla Plantatora na kampanię 2006 r. wynosi 48.826,26 ton buraków. Zalecany areał zasiewu buraków cukrowych to 796,77 ha, wynikający ze średniego indywidualnego plonu uzyskiwanego przez Plantatora w ostatnich trzech latach.

Na mocy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych o oddzielnej płatności z tytułu cukru (Dz. U. z 2004 r., Nr 6, poz. 40 z późn. zm.), Spółka złożyła wniosek o wypłatę płatności bezpośrednich do gruntów rolnych oraz oddzielnej płatności z tytułu cukru. Decyzją Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 20 lutego 2007 r. przyznano Spółce ww. płatność, a dnia 23 marca 2007 r. Spółka otrzymała je na rachunek bankowy.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem czy oddzielna płatność z tytułu cukru stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)?

Spółka, przytaczając treść art. 29 ustawy o VAT wyraża opinię, iż na podstawie istniejącego stanu prawnego, w zakresie ubiegania się o płatność z tytułu cukru Spółka nie odnajduje żadnego związku tej płatności z ceną dostarczonych buraków cukrowych.

Jak podnosi Wnioskująca, warunki jakie muszą być spełnione, aby otrzymać oddzielną płatność z tytułu cukru nie odnoszą się do sprzedaży buraków cukrowych. Pierwszy z nich to spełnienie warunków do przyznania płatności obszarowej w danym roku (2006). Drugi warunek to zawarcie umowy z producentem cukru na rok gospodarczy 2006/2007. Obydwa warunki są przez Spółkę spełnione i opisane przy wyjaśnieniu stany faktycznego sprawy. Nie ma więc uwarunkowania wypłaty płatności z tytułu cukru od ilości sprzedanej, a kalkulacja wysokości wypłaty bazuje na ilości zakontraktowanej. Ilość zakontraktowana nie jest ilością sprzedaną. Ponadto, w przypadku braku możliwości uzyskania płatności z tytułu cukru, Spółka nie miałaby możliwości zwiększenia ceny sprzedawanych buraków. Ceny buraków są regulowane przepisami rozporządzenia Rady (WE) Nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. Urz. WE L 58 z dnia 28 lutego 2006 r. strona 1) oraz obowiązujących przepisów wykonawczych. Tak więc płatność z tytułu cukru nie wpływa w żaden sposób na cenę dostarczonych buraków.

Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy i stawki tej płatności za 1 tonę. Z uzasadnienia decyzji o wypłacie przedmiotowej płatności, o której mowa w opisie stanu faktycznego wynika, że do kalkulacji wartości płatności cukru przyjęto ilość buraków, zadeklarowaną we wniosku, ale odnoszącą się do ilości objętej umową dostawy.

Zdaniem Spółki nie ma więc żadnego związku płatności cukrowej z ceną dostarczonych buraków. Potwierdza to, zdaniem Spółki, również fakt, że w sprawozdaniu finansowym za rok 2006 Spółka wykazała tę płatność w rachunku zysków i strat w pozycji G II - Dotacje, w grupie Przychodów Operacyjnych, a nie w pozycji A I- Przychody ze sprzedaży produktów, gdzie prezentuje się dotację do cen.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdzić należy co następuje;

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów do podstawy opodatkowania włącza się tylko te dotacje i subwencje, których wysokość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw towarów lub usług oraz które mają bezpośredni wpływ na wysokość cen tych towarów lub usług. Tak więc kwestią zasadniczą jest to czy są one dokonane w celu sfinansowania całości lub części dostaw towarów lub świadczenia usług, czy służą bardziej ogólnemu dofinansowaniu działalności.

Z przedstawionego stany faktycznego wynika, iż Wnioskująca otrzymała oddzielne płatności z tytułu cukru w oparciu o przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru. Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy i stawki tej płatności za 1 tonę. Jak twierdzi Wnioskująca, brak możliwości uzyskania płatności z tytułu cukru nie powoduje zwiększenia ceny sprzedawanych buraków, gdyż ceny buraków cukrowych są regulowane przepisami rozporządzenia Rady (WE) Nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. U. WE L 58 z dnia 28 lutego 2006 r.).

Uwzględniając zatem przywołane regulacje art. 29 ust. 1 ustawy podatkowej oraz stan faktyczny przedstawiony powyżej, stwierdzić należy, iż omawiane dopłaty jako nie mające bezpośredniego wpływu na ceny sprzedawanych buraków nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za prawidłowe i orzec jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl