ZP/443-4/533/06 - Refaktura usługi remontowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Złotowie ZP/443-4/533/06 Refaktura usługi remontowej.

Pismem z dnia 14.02.2006 r. (uzupełnionym w dniu 14.03.06 i 04.04.06) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny:

W budynku zajmowanym przez Spółkę znajdują się biura i mieszkania prywatne. Pomieszczenia biurowe Spółka dzierżawi od Agencji Nieruchomości Rolnych, natomiast mieszkania zostały przez ich lokatorów wykupione i są ich własnością. Na podstawie zawartych umów Spółka obciąża właścicieli mieszkań m.in. za zużytą energię elektryczną, wodę, wywóz nieczystości - wystawiając refakturę. Spółka dokonała remontu dachu i elewacji budynku otrzymując od wykonawcy fakturę za roboty remontowe opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Koszty te następnie zostały proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni rozdzielone między Spółkę a właścicieli mieszkań. Zdaniem pytającego refakturując usługę budowlaną należy zastosować taką samą stawkę, jaka była w fakturze pierwotnej, tj. 22%.

Zgodnie z brzmieniem art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do 31.12.2007 r. stawkę 7% podatku VAT stosuje się w odniesieniu do: robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Definicję robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz definicję infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zawiera ust. 2 i 3 art. 146 ustawy o VAT, który mówi, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Na gruncie PKOB przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do:

* PKOB 111 - "Budynki mieszkalne jednorodzinne",

* PKOB 112 - "Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe",

* PKOB ex 113 - "Budynki zbiorowego zamieszkania": wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W uzupełnieniu wniosku Spółka podała, iż remontowany budynek sklasyfikowano wg PKOB do grupy 122 - budynki biurowe, co w związku z powyższym oznacza, że remont przedmiotowego budynku nie został objęty stawką preferencyjną i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podstawową stawką tego podatku w wysokości 22%.

Pojęcie "refaktury" nie występuje w przepisach prawa podatkowego. Zostało ono ukształtowane w praktyce gospodarczej i odnosi się w przeważającej mierze do usług. Oznacza fakturę wystawioną w całości lub części dla udokumentowania odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży i bez zmiany ceny netto. Ponadto nie może nastąpić zmiana charakteru (symbol PKWiU) tak "odsprzedawanej" usługi, a tym samym stawki podatku od towarów i usług. Tak więc "refakturowanie" oznacza fakturowanie usług świadczonych przez podatnika przy pomocy osoby trzeciej.

Wobec powyższego stanowisko podatnika, iż refakturując usługę budowlaną na właścicieli mieszkań należy zastosować taką samą stawkę podatku VAT, jaka była ujęta w fakturze pierwotnej, tj. 22% - jest prawidłowe.

Informacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl