ZP/443-39/07 - Korekta podatku w związku z otrzymaniem faktury korygującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2007 r. Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu ZP/443-39/07 Korekta podatku w związku z otrzymaniem faktury korygującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

-

art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest importerem i producentem towarów i wyrobów z branży kosmetycznej. W ramach prowadzonej przez siebie działalności Spółka ponosi szereg kosztów związanych bezpośrednio oraz pośrednio z uzyskiwanymi przychodami. Jednocześnie wiele kosztów ponoszonych jest przez Spółkę, na postawie otrzymanych faktur od kontrahentów z Unii Europejskiej lub spoza Unii. W związku z powyższym, Podatnik rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub import usług. Do powyższych faktur Wnioskująca otrzymuje od kontrahentów z UE faktury korygujące, dotyczące zmiany ceny lub ilości zakupionych towarów lub korygujące wartość importowanych usług.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z następującymi zapytaniami:

1.

Kiedy Spółka powinna rozliczyć korektę podatku należnego i naliczonego w przypadku otrzymania faktury korygującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług - w momencie wystawienia faktury korygującej przez kontrahenta z UE, czy też w momencie otrzymania faktury korygującej?

2.

Z jakiego dnia Wnioskująca powinna zastosować kurs do przeliczenia wartości faktury korygującej na walutę krajową, celem korekty podatku należnego i naliczonego z tytułu otrzymanych korekt faktur?

Wnioskująca podnosi, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje specyficznych regulacji, co do zasady korygowania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług. Prawidłowym wydaje się więc kierowanie zasadami krajowymi, co do zasad postępowania z fakturami korygującymi. Zasady te reguluje natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W opinii Podatnika, stosując analogię do rozwiązań krajowych, momentem w którym postaje obowiązek rozliczenia korekty z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług skutkujących zmniejszeniem obrotu jest moment otrzymania faktury korygującej od kontrahenta zagranicznego. Za takim rozwiązaniem przemawia fakt, iż to kontrahent zagraniczny potwierdza zasadność obniżenia kwoty obrotu, a w efekcie kwoty podatku należnego, w formie wystawionej przez siebie faktury korygującej. Spółka, otrzymując fakturę korygującą, dokonuje niniejszym potwierdzenia jej odbioru, co umożliwia obniżenie kwoty podatku należnego, stosownie do § 16 pkt 4 ww. rozporządzenia. Zgodnie natomiast z pkt 5 ww. regulacji, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał. Fakt otrzymania faktury korygującej od kontrahenta zagranicznego umożliwia dokonania korekty faktury wewnętrznej VAT, w miesiącu otrzymania faktury korygującej.

Zdaniem Podatnika, pomimo, że w transakcjach wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu usług Wnioskująca występuje jako nabywca, ciąży na Niej obowiązek obliczenia i wykazania VAT należnego. Zatem w sytuacji zwiększenia obrotu, nabywca otrzymujący fakturę korygującą na podstawie § 17 ust. 4 pkt 1 ww. rozporządzenia, jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał.

W opinii Wnioskującej, fakt otrzymania faktury korygującej zwiększającej lub zmniejszającej obrót dostawcy, znajduje odzwierciedlenie w bieżącej deklaracji VAT-7 (czyli w miesiącu otrzymania korekty faktury VAT), w postaci odpowiednio podwyższenia lub obniżenia kwoty podatku należnego oraz podatku naliczonego. Korygowanie pierwotnej deklaracji, w której rozpoznano wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub import usług byłoby zdaniem Podatnika nieprawidłowe, gdyż okoliczności uzasadniające korektę transakcji wewnątrzwspólnotowych, sprzedawca potwierdza w momencie wystawienia faktury korygującej.

Kursem właściwym do przeliczenia wartości faktury korygującej na polski złoty będzie, zdaniem Spółki, kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu odpowiednio wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług tj. kurs historyczny (zastosowany przy pierwotnym rozliczeniu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług). Za takim rozwiązaniem przemawia fakt wyeliminowania efektu różnic kursowych na wartość podatku VAT.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy prawa podatkowego:

-

art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stosownie do którego, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur,

-

art. 29 ust. 17 ww. ustawy podatkowej, w myśl którego, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę,

-

art. 31 ust. 1 cyt. ustawy podatkowej, zgodnie z którym, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić,

-

art. 31 ust. 3 ww. ustawy podatkowej, w myśl którego, przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio,

-

art. 106 ust. 7 przywoływanej ustawy podatkowej, w świetle którego, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,

-

§ 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), stanowiący, iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą,

-

§ 16 ust. 3 cyt. rozporządzenia, stosownie do którego przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1)

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2)

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu,

-

§ 16 ust. 4 przywoływanego rozporządzenia, w myśl którego, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy,

-

§ 16 ust. 5 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali,

-

§ 17 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zgodnie z którym, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury,

-

§ 17 ust. 4 przywoływanego rozporządzenia, stosownie do którego, nabywca otrzymujący fakturę korygującą:

1)

jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;

2)

jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego,

-

§ 17 ust. 6 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym, przepisy § 9 ust. 5-7, § 11 i § 16 ust. 4 i 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących,

-

§ 25 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia, w myśl którego, przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta,

-

§ 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w myśl którego, kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

-

§ 37 ust. 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym, w przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony,

-

§ 37 ust. 3 ww. rozporządzenia, stosownie do którego, w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio,

§ 37 ust. 4 cyt. rozporządzenia, zgodnie z którym, przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług,

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest nabywcą towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz odbiorcą usług w związku z którymi wykazuje import usług. W związku z przedmiotowymi czynnościami, Spółka otrzymuje od kontrahentów z krajów członkowskich, faktury korygujące, dotyczące zmiany ceny lub ilości zakupionych towarów lub korygujące wartość usług.

Mając na uwadze przywoływane regulacje prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, Spółka powinna wystawić fakturę wewnętrzną korygującą pierwotne faktury dokumentujące wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów lub import usług. Przedmiotową korektę Podatnik powinien ująć w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę korygującą od dostawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż faktura korygująca jest zawsze związana z fakturą pierwotną, dokumentującą daną transakcję. W przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, Spółka powinna rozliczyć przedmiotowe korekty zgodnie z kursami walut właściwymi dla faktur pierwotnych. Moment wystawienia pierwotnej faktury wewnętrznej będącej odzwierciedleniem faktur otrzymanych od kontrahentów z krajów członkowskich Wspólnoty determinuje bowiem kurs po jakim powinny być rozliczane późniejsze korekty związane z danymi czynnościami. Późniejsze wystawienie faktur korygujących modyfikuje bowiem jedynie dane wykazane na pierwotnych fakturach, nie może mieć wpływu na zmianę zastosowanego uprzednio i prawidłowo przyjętego kursu przeliczenia waluty obcej.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku, należało uznać za prawidłowe i postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl