ZN-II-1/415-17/06/PP - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup pralki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2006 r. Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie ZN-II-1/415-17/06/PP Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup pralki

Pytanie podatnika

Czy w przypadku prowadzenia przez podatniczkę działalności gospodarczej - Specjalistyczną Praktykę Lekarską, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup pralki?

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 23.05.2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie wpłynął wniosek podatniczki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z uwagi na braki formalne wniosek uzupełniono, na wezwanie tut. organu, w dniu 3.07.2006 r.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą - Specjalistyczną Praktykę Lekarską. Jako lekarz patomorfolog wykonuje średnio 2-3 sekcje zwłok dziennie, a oprócz tego wykrawa codziennie materiał biologiczny. W trakcie tych czynności, mimo stosowania odzieży ochronnej jednorazowego użytku, dochodzi do zabrudzenia ubrań osobistych krwią, płynami organicznymi i wydalinami. Ubrania te muszą zostać każdorazowo wyprane.

Na tle powyższych okoliczności podatniczka formułuje stanowisko, iż przysługuje jej możliwość zaliczenia wydatku na zakup pralki do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art. 22 ust. 1, art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem określonych w art. 23 tej ustawy. Istotną przesłanką zaliczenia poniesionego wydatku do kosztu uzyskania przychodu jest istnienie związku przyczynowo-skutkowego między tym wydatkiem, w taki sposób, że jego poniesienie ma lub może mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu. Katalog wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów został ograniczony przez wskazanie w art. 23 ww. ustawy tych wydatków, które nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Ustawodawca nie wskazał w ww. art. 23 wydatku na zakup tego rodzaju urządzenia gospodarstwa domowego jednak tut. organ stwierdza, iż nie zachodzi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami na zakup pralki automatycznej a powstaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Pralka do prania odzieży jest urządzeniem ułatwiającym utrzymanie schludnego wyglądu każdej osobie funkcjonującej w życiu społecznym, nie tylko prowadzącej działalność gospodarczą.

Zdaniem tut. organu wydatki na pranie odzieży osobistej, a tym samym na zakup pralki automatycznej, nie mają wpływu na wielkość osiąganego przychodu z działalności gospodarczej. W związku z tym nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodu.

Wobec powyższego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i obowiązuje do czasu jego zmiany (art. 14a Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl