ZD/406-230/1/CIT/05 - Składowanie finalnych produktów wyprodukowanych w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w magazynach poza strefą a zwolnienie od podatku dochodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2006 r. Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu ZD/406-230/1/CIT/05 Składowanie finalnych produktów wyprodukowanych w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w magazynach poza strefą a zwolnienie od podatku dochodowego.

Pytanie podatnika

Czy fakt składowania samochodów (wyrobów gotowych, wyprodukowanych w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej) poza terenem strefy ekonomicznej, wpływa w jakikolwiek sposób na zwolnienie ich sprzedaży z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

W dniu 25 października 2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismami z dnia 2 listopada 2005 r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 3 listopada 2005 r.) oraz z dnia 15 grudnia 2005 r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 15 grudnia 2005 r.).

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze zmianą rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2252 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem o strefie", Wnioskujący przystąpił do rokowań w sprawie uzyskania zezwolenia na działalność w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W dniu 7 grudnia 2005 r. zostało wydane zezwolenie na prowadzenie przez Wnioskującego działalności w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zmiana granic administracyjnych Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie obejmie swoim zasięgiem magazynów, jakie Spółka użytkuje w miejscowości X. Magazyny użytkowane przez Spółkę w X są to magazyny wyrobów gotowych (samochodów). Samochody są tam składowane na czas niezbędny do zorganizowania ich wysyłki do ostatecznego odbiorcy. W momencie zorganizowania transportu następuje sprzedaż samochodów, składowanych w X. Zdarza się jednak, że samochody są poddawane w magazynie naprawie albo wymienia się w nich niektóre uprzednio wbudowane części, zanim trafią do klienta końcowego. Ponadto w jednej z hal w X Spółka dokonuje na zlecenie klientów dodatkowej zabudowy wyprodukowanych samochodów. Część samochodów w magazynie w X nie jest poddawana już żadnym zmianom, ani przeróbkom. Wnioskujący wskazał ponadto, że proces produkcji samochodów będzie się odbywał na terenie zakładów położonych w specjalnej strefie ekonomicznej. Niektóre podzespoły przed ich montowaniem będą składane poza terenem strefy, a następnie na terenie strefy montowane do produkowanych pojazdów. Większość samochodów, które są produkowane w zakładzie w Y są w pełni sprawne technicznie i zdatne do użytku i sprzedaży ostatecznemu Klientowi.

W związku z powyższym powstał problem, czy fakt składowania samochodów w X (poza terenem strefy ekonomicznej) wpływa w jakikolwiek sposób na zwolnienie ich sprzedaży z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Spółka wskazała, że zgodnie z przepisem art. 12 ustawy o strefach, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie zaś z § 5 rozporządzenia o strefie, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zwolnienia, o których mowa powyżej, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W opinii Spółki, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, fakt składowania wyrobów gotowych, wyprodukowanych w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej nie wyłącza dochodów z tej sprzedaży ze zwolnienia od podatku dochodowego, w związku z działalnością prowadzoną w strefie.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zawiera zatem wyraźne odesłanie do poszczególnych ustaw podatkowych w zakresie określenia zasad zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu, uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) reguluje się natomiast, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie zaś do ust. 4, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Natomiast w przepisie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2252 z późn. zm.) stanowi się, że zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1)

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;

2)

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Z kolei w ust. 2 uregulowano, że zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez okres nie krótszy niż 5 lat. Z kolei zaś § 5 ust. 3 zdanie pierwsze przedmiotowego rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy.

Mając na uwadze ww. regulacje tutejszy organ podatkowy zaznacza, że zwolnienie od podatku dochodowego, związane z działalnością prowadzoną na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie uzyskanego przez podatnika zezwolenia, dotyczy wyłącznie dochodów osiągniętych z ww. działalności, realizowanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Wskazuje się, że zarówno przepisy ustawy podatkowej, jak i przepis ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w części dotyczącej określenia przedmiotu zwolnienia od podatku dochodowego, akcentują przesłankę "prowadzenia działalności na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej".

Podnosi się, iż zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym proces produkcji samochodów będzie się odbywał w zakładach Wnioskującego, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Znaczna grupa samochodów po zejściu z linii produkcyjnej jest sprawna technicznie i zdatna do użytku i sprzedaży ostatecznemu klientowi. Z powyższego zatem wynika, że produkcja wyrobu finalnego (pojazdu), który stanowi gotowy do sprzedaży produkt, odbywa się w całości na terytorium strefy ekonomicznej, w której Wnioskujący uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności. Taki gotowy produkt magazynowany jest następnie w halach magazynowych Wnioskującego, mieszczących się poza terytorium specjalnej strefy ekonomicznej, na czas niezbędny do zorganizowania dostawy do ostatecznego odbiorcy. W opinii tutejszego organu podatkowego fakt składowania finalnych produktów (wyprodukowanych w ramach działalności prowadzonej na terytorium strefy w zakresie uzyskanego zezwolenia) w magazynach poza terytorium strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu "produktu strefowego". Bez wątpienia pojazdy te zostały wytworzone w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej, na której prowadzenie Podatnik uzyskał zezwolenie. Powyższe zatem implikuje wniosek, że dochód ze sprzedaży przedmiotowych pojazdów będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na zasadach w nim określonych, o ile Podatnik poniósł już wydatki na sfinansowanie nowej inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy, z tytułu których udzielana jest mu pomoc regionalna w formie zwolnień podatkowych.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl