ZD/406-218/CIT/05 - Klasyfikowanie określonych wydatków jako promocyjnych i możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2006 r. Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu ZD/406-218/CIT/05 Klasyfikowanie określonych wydatków jako promocyjnych i możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości

Klasyfikowanie określonych wydatków, jako promocyjnych i możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości

Pytanie podatnika

Czy klasyfikowanie ponoszonych wydatków, jako promocyjnych jest prawidłowe, a w konsekwencji czy wydatki te mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

W dniu 14.10.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ten, w związku z wezwaniem organu podatkowego, Spółka pismem z dnia 2.11.2005 r. uzupełniła.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest importerem i sprzedawcą towarów i wyrobów z branży kosmetycznej. Spółka stosuje różnego rodzaju działania wspierające sprzedaż. Jednym z podejmowanych działań, prowadzonych zarówno w ramach współpracy z odbiorcami, jak i mających na celu zwiększenie zainteresowania ostatecznego konsumenta produktami sprzedawanymi przez Spółkę, jest nieodpłatne wydawanie grupie docelowej (tj. klientom/konsumentom) określonych towarów sprzedawanych przez Spółkę.

Wydawanie towarów następuje poprzez wykorzystywanie następujących trzech form działań promocyjnych:

- przekazywania prezentów sprzedawcom w sklepach sprzedających towary Spółki, w celu zachęcenia ich do promowania towarów Spółki wśród klientów ostatecznych.

Uzyskanie przychylności sprzedawców poprzez wręczanie im prezentów ma dla Spółki wymierne efekty w postaci zwiększonych przychodów, wynikających z faktu, iż sprzedawcy mający pierwszy kontakt z konsumentem mogą w istotny sposób wpłynąć na decyzję klienta, dotyczącą zakupu towarów Spółki. Ponadto, Spółka motywuje takiego sprzedawcę do najlepszego umiejscowienia towarów na terenie sklepu i na poszczególnych półkach. Dodatkowo przekazywane prezenty mają efekt edukacyjny, pozwalający na zapoznanie się sprzedawców z asortymentem towarów sprzedawanych przez Spółkę.

- przekazywania prezentów osobom zajmującym się odpowiednim pozycjonowaniem towarów Spółki na półkach w sklepach prowadzących sprzedaż towarów Spółki, w celu uzyskania optymalnej ekspozycji towarów.

Celem takich działań jest uzyskanie jak najlepszego umiejscowienia towarów Spółki na terenie sklepów oraz na poszczególnych półkach. W sytuacji umiejscowienia towarów Spółki w kluczowych punktach sklepów (np. końcówki półek, osobne standy i stojaki na towary, stojaki przy kasach), bądź na odpowiednim miejscu na półce (tzn. zachowanie porządku w asortymencie towarów Spółki, umiejscowienie towaru na wysokości wzroku konsumenta, zapewnienie odpowiednio szerokiego asortymentu towarów, wyróżnienie produktów objętych działaniami promocyjnymi, itp.), Wnioskująca uzyskuje maksymalny efekt obecności marki w świadomości konsumenta dokonującego zakupu. Odpowiednie usytuowanie towarów ma znaczący wpływ na osiągane w danym punkcie sprzedaży obroty towarami Spółki. Wydawanie przez Podatnika prezentów osobom zajmującym się pozycjonowaniem Jego towarów w punktach sprzedaży ma na celu zwiększenie identyfikacji towarów (marki) sprzedawanych przez Spółkę u tych osób oraz motywację do jak najlepszej prezentacji towarów Spółki w miejscu sprzedaży.

- prowadzenie działań promujących sprzedaż, polegających na sprzedaży premiowej (premiowaniu dokonanych zakupów otrzymaniem prezentu).

Przekazywanie towarów handlowych ma na celu zachęcenie klientów/konsumentów do dokonywania zakupów towarów Spółki i ma charakter wspierający działania sprzedażowe oraz pomocnicze w stosunku do pozostałych działań marketingowych (obejmujących m. in. reklamowanie towarów w środkach masowego przekazu) prowadzonych przez Wnioskującą. Wydawanie towarów jako prezentów ma na celu wsparcie sprzedaży towarów Podatnika w miejscach, które nie są objęte głównymi działaniami marketingowymi (np. mniejsze punkty sprzedaży, mniejsze miejscowości, itp.) w celu uzyskania pożądanego przez Wnioskującą poziomu sprzedaży.

Sprzedaż premiowa, prowadzona przez Spółkę, polega na wydawaniu przez Nią towarów - jako prezentów - klientom oraz konsumentom, którzy spełnili warunki określone przez Spółkę (np. dokonali zakupów na określoną kwotę w danym okresie). Zasadniczo działania takie są skierowane do klientów dokonujących zakupów bezpośrednio od Spółki, bądź za pośrednictwem wyznaczonych przez Spółkę dystrybutorów, w mniejszym stopniu Wnioskująca przeprowadza takie działania, które są skierowane bezpośrednio do konsumentów ostatecznych.

Działania promocyjne mogą obejmować jeden konkretny towar (grupę towarów), bądź wszystkie towary sprzedawane przez Spółkę, a kryterium uzyskania prezentu może być jedynie łączna kwota dokonanych przez klienta zakupów. Jednocześnie Podatnik wskazuje, że promocja Jego towarów, która polega na wydawaniu prezentów po spełnieniu warunków przez klienta, nie obejmuje rozpowszechniania informacji o tych towarach. Jako prezenty nie są również wydawane towary, których dotyczą działania promocyjne.

Spółka ponosi koszty związane z wydawaniem towarów klientom/konsumentom. Na koszty te składają się wydatki związane z wytworzeniem tych towarów, bądź ich nabyciem i obejmują one m. in. koszty materiałów, surowców i opakowań wykorzystywanych do produkcji towarów, koszty ubezpieczenia, transportu, magazynowania oraz inne koszty pośrednie alokowane na dany towar.

Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskująca zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem, czy klasyfikowanie ponoszonych wydatków, jako promocyjnych jest prawidłowe, a w konsekwencji czy wydatki te mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Podatnik przedstawił następujące stanowisko odnośnie powyższego zapytania:

Zdaniem Wnioskującej wydawanie towarów w formie prezentów ma zdecydowanie pozytywny wpływ na uzyskiwane przez Nią przychody, a więc ponoszone przez Spółkę koszty wydawania towarów spełniają ogólny warunek określony w art. 15 ust. 1 ustawy, iż dla uznania ich za koszty podatkowe winny być ponoszone w celu osiągnięcia przychodów.

Jednocześnie Podatnik stwierdza, iż koszty związane z wydawaniem towarów, z uwagi na charakter prowadzonych działań, nie mogą być klasyfikowane jako koszty reprezentacji i reklamy, lecz jako koszty promocji, która z kolei ma szersze znaczenie niż reklama. Wydawanie towarów w celu promowania sprzedaży Spółki, które jednocześnie nie polega na przekazywaniu informacji o towarach, powinno zostać uznane za działania promocyjne, a nie w zakresie reprezentacji i reklamy, która na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podlega limitowi zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...).

Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Obowiązkiem Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego ust. 1 art. 15 ustawy podatkowej.

Jednak, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę wymienioną w art. 16 ust. 1 pkt 28 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nawet, gdy zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęcia "reklama" należy zastosować wykładnię językową. Właściwe określenie jej zakresu ma istotne znaczenie dla ustalenia podatkowej kwalifikacji różnych działań podejmowanych przez podatników. Za reklamę uznać należy rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także: środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazuje na wyraźne ukierunkowanie działań Spółki, polegających na przekazywaniu prezentów sprzedawcom w sklepach oraz osobom zajmującym się pozycjonowaniem towarów w sklepach, na zwiększenie sprzedaży towarów Spółki, poprzez odpowiednie i zamierzone przez Wnioskującą postępowanie tych osób. Odpowiednie zachowanie się osób sprzedających towary (m. in. towary Spółki) wpływające na decyzje klientów dotyczące zakupów oraz zachowanie osób pozycjonujących towar w sklepach, które również może mieć wpływ na dokonywanie zakupu towarów Wnioskującej, ma więc na celu zwrócenie uwagi klientów na Jej towary.

W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, również działania polegające na prowadzeniu programu promocyjnego mają zachęcić klientów Spółki do zakupu Jej towarów. Bowiem zakupy towarów Spółki, dokonane na określoną kwotę w danym okresie premiowane są wręczeniem prezentu.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki opisane we wniosku, które są związane z wydawaniem przez Spółkę towarów, nie stanowią wydatków na reklamę, która odpowiada przytoczonej powyżej definicji. Bowiem według definicji reklamy, stanowią ją działania polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia tych towarów i zachwalaniu ich. W przedmiotowej sprawie natomiast nie dochodzi ani do rozpowszechniania informacji o towarach sprzedawanych przez Spółkę, ani o miejscach ich sprzedawania, ani tym bardziej do zachwalania tych towarów i zachęcania do ich kupienia - jako prezenty nie są wydawane towary, których dotyczą działania promocyjne, ponadto wręczenie prezentu następuje po już dokonanych zakupach, a w przypadku sprzedawców i osób pozycjonujących towar w sklepach, prezenty są wydawane mimo, iż te osoby nie są klientami Spółki.

Reasumując, ponieważ wydatki przedstawione w niniejszym wniosku Spółki, które są związane z wydawaniem przez Podatnika towarów w formie prezentów, nie stanowią wydatków na reprezentację i reklamę w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej, a jednocześnie mają na celu zwiększenie przychodów Spółki, zdaniem tutejszego organu, stanowią one koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Reklamę stanowią działania polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia tych towarów i zachwalaniu ich. W przedmiotowej sprawie natomiast nie dochodzi ani do rozpowszechniania informacji o towarach sprzedawanych przez Spółkę, ani o miejscach ich sprzedawania, ani tym bardziej do zachwalania tych towarów i zachęcania do ich kupienia - jako prezenty nie są wydawane towary, których dotyczą działania promocyjne, ponadto wręczenie prezentu następuje po już dokonanych zakupach, a w przypadku sprzedawców i osób pozycjonujących towar w sklepach, prezenty są wydawane mimo, iż te osoby nie są klientami Spółki. Ponieważ wydatki, związane z wydawaniem przez Podatnika towarów w formie prezentów, nie stanowią wydatków na reprezentację i reklamę w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a jednocześnie mają na celu zwiększenie przychodów Spółki, stanowią one koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl