Zasady zwolnienia szkół wyższych od podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Urząd Miejski we Wrocławiu Zasady zwolnienia szkół wyższych od podatku od nieruchomości.

Na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 1c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. poz. 844 z późn. zm.)

organ podatkowy

uznaje stanowisko strony za nieprawidłowe stwierdzając, iż XXX we Wrocławiu posiadająca w zarządzie nieruchomość będącą własnością Skarbu Państwa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pomimo, iż wynajęła ww. nieruchomość szkole wyższej.

UZASADNIENIE

W dniu ... 2008 r. (data wpływu do urzędu) XXX we Wrocławiu zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 z późn. zm.)

XXX we Wrocławiu jest jednostką organizacyjną DXXX nie posiadającą osobowości prawnej i reprezentującą Skarb Państwa. XXX posiada w zarządzie m.in. nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa położoną we Wrocławiu przy ul. ... działka Nr ... zabudowana budynkiem o pow. użytkowej ... m2. Powyższą nieruchomość Podatnik wynajął AAAA na podstawie umowy najmu Nr ... z dnia ... 2004 r. Umowa obowiązuje na czas nieoznaczony od dnia jej podpisania. XXX we Wrocławiu opodatkowywała wynajętą nieruchomość wg stawek przeznaczonych dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W wyniku wewnętrznej kontroli stwierdzono, że skoro XXX jako zarządca nieruchomości Skarbu Państwa wynajęła nieruchomość szkole wyższej to z mocy art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w zakresie przedmiotowej nieruchomości.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. do 31 sierpnia 2005 r. szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe i wojskowe podlegały zwolnieniu od podatku od nieruchomości, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą inną niż odpłatna działalność badawcza, artystyczna, sportowa i doświadczalna oraz opłat licencyjnych zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z zapisu powyższego artykułu wynika jednoznacznie, że ze zwolnienia korzysta podmiot, na którym ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości będący szkołą wyższą, szkołą zawodową oraz wyższą szkołą wojskową w stosunku do przedmiotów opodatkowania będących w jej posiadaniu wykorzystywanych do działalności statutowej. Wyjątkiem od powołanego zwolnienia jest okoliczność, gdy przedmioty opodatkowania zostały zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, która nie stanowi odpłatnej działalności badawczej, artystycznej, doświadczalnej oraz z opłat licencyjnych. Przez zajęcie należy rozumieć rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie przedmiotów opodatkowywania na cele gospodarcze.

W związku z brzmieniem powyższego przepisu istotne było, rozstrzygnięcie czy działalność dydaktyczna prowadzona przez uczelnie jest działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej tj. zarobkową działalnością usługową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Jest to zgodne z poglądem prezentowanym w doktrynie prawa, iż działalność dydaktyczna prowadzona przez uczelnie niepaństwowe jest działalnością gospodarczą ponieważ jest prowadzona w celach zarobkowych. Bez znaczenia było to, że zgodnie z § 17 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1991 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej uczelni (Dz. U. Nr 84, poz. 380 z późn. zm.) zysk netto uczelni musiał być przeznaczony na cele wymienione w tym przepisie. W związku z powyższym uczelnie niepaństwowe nie korzystały ze zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu nieruchomości lub ich części zajętych na działalność dydaktyczną i podlegały opodatkowaniu według stawek najwyższych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Od września 2005 r. na mocy art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od podatku od nieruchomości zwalnia się uczelnie, z tym, że zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą. Generalne zwolnienie działalności uczelni z podatku od nieruchomości wynika z ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - prawo o szkolnictwie wyższym. Zgodnie z art. 1 ustawę stosuje się do szkół wyższych publicznych i niepublicznych. Działalnością gospodarczą zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 106 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym prowadzenie przez uczelnię działalności dydaktycznej, naukowej, badawczej, doświadczalnej, artystycznej, sportowej, diagnostyczne, rehabilitacyjnej lub leczniczej nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Reasumując zwolnienie uczelni ma charakter podmiotowy, oznacza to, iż z wyżej wymienionego zwolnienia może skorzystać podmiot czyli podatnik a nie przedmiot czyli nieruchomość. Zwolnienie to zatem znajduje zastosowanie wówczas, gdy uczelnia jest podatnikiem z wyjątkiem przedmiotów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W analizowanym przypadku Podatnikiem podatku od nieruchomości jest XXX nie zaś uczelnia, dlatego Podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia z art. 7 ust. 2 pkt 1. W związku z powyższym XXX powinna nieruchomość wynajętą AAAA opodatkować od marca 2004 r. do sierpnia 2005 r. wg stawek przewidzianych dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, ponieważ działalność dydaktyczna prowadzona przez niepaństwowe uczelnie wyższe spełniała przesłanki uzasadniające traktowanie jej jako działalności gospodarczej. Natomiast od 1 września 2005 r. wynajęta nieruchomość powinna być opodatkowana wg stawek przewidzianych dla gruntów i budynków pozostałych z wyjątkiem części zajętych na działalność gospodarczą, ponieważ w myśl nowych przepisów działalności dydaktycznej prowadzonej przez uczelnie państwowe i niepaństwowe nie można uznać za działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 14k § 1 i § 2 ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Zgodnie z art. 14c § 3 cyt. ustawy ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.

Na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia po uprzednim wezwaniu na piśmie organu podatkowego - w terminie 14 dni od dnia doręczenia interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 cyt. ustawy).

Opublikowano: bip.um.wroc.pl