Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości obiektów budowlanych wybudowanych od podstaw oraz obiektów budowlanych istniejących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2009 r. Urząd Miasta w Krakowie Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości obiektów budowlanych wybudowanych od podstaw oraz obiektów budowlanych istniejących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 w z oraz art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Prezydent Miasta Krakowa stwierdza, że stanowisko ... zawarte we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. o udzielenie interpretacji indywidualnej, dotyczącej przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w zakresie:

-

środka trwałego o nazwie " Przejazd kolejowy" - jest prawidłowe,

-

środka trwałego o nazwie " Pakamera socjalna Combros" -jest nieprawidłowe

-

środków trwałych dzierżawionych i objętych aneksem z dnia 1 sierpnia 2008 r. do umowy z dnia 16 lutego 2005 r. Nr ... - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2008 r. ... złożyć wniosek o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie podatku od nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku Spółka przedstawiła opis stanu faktycznego, z którego wynika, iż w maju 2008 r. została zakończona praca nad środkiem trwałym w budowie. W dniu 28 maja 2008 r. został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych jako budowla o nazwie "Przejazd Kolejowy - KŚT 221". W związku z powyższym Podatnik sporządził korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za okres od czerwca do grudnia 2008 r., a w dniu 16 czerwca 2008 r. uiścił podatek w kwocie ... . Kolejna budowla o nazwie "Pakamera socjalna Combros-KŚT 806" została wprowadzona do ewidencji środków trwałych w miesiącu czerwcu 2008 r. Wykazując tę zmianę strona złożyła korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za okres od lipca do grudnia 2008 r., a w dniu 10 lipca 2008 r. Podatnik dokonał wpłaty w wysokości ... podatku. Spółka wskazała również, iż w dniu 1 sierpnia 2008 r. podpisała aneks do umowy dzierżawy zawartej z Gminą Miejską Kraków w dniu 16 lutego 2005 r., z treści którego wynika, iż zobowiązuje się ... do ponoszenia opłat związanych z wydzierżawioną nieruchomością, począwszy od dnia zawarcia aneksu w tym do opłacania podatku od nieruchomości. W związku z powyższym spółka złożyła korektę deklaracji za okres od sierpnia do grudnia 2008 r., w której to zgłosiła do opodatkowania grunt. Równocześnie tytułem podatku w dniu 18 sierpnia 2008 r. Strona dokonała wpłaty w wysokości ... Kolejna korekta deklaracji dotyczyła wartości wydzierżawionych budowli - objętych aneksem, a sporządzona została po otrzymaniu przez Spółkę niezbędnych informacji z Zarządu Budynków Komunalnych. W dniu 11 września 2008 r. Podatnik dokonał wpłaty podatku wykazanego w korekcie na kwotę ... wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie ... .

W związku z przedstawionymi stanami faktycznymi Spółka sformułowała pytanie czy ww. środki trwałe powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, czy od stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny stanu faktycznego spółka uznała, iż:

-

odnośnie środka trwałego o nazwie " Przejazd kolejowy" obowiązek podatkowy zdaniem Spółki powstaje od 1 stycznia roku następującego po roku. W którym budowa została zakończona, czyli od 1 stycznia 2009 r. "Przejazd kolejowy" jest nowo wybudowanym środkiem trwałym, po raz pierwszy wprowadzonym do ewidencji środków trwałych. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następujące po roku, w którym budowa została zakończona.

-

w przypadku środka trwałego o nazwie "Pakamera socjalna Combros", obowiązek podatkowy powstaje tak samo jak w przypadku "Przejazdu kolejowego" opisanego w ww. punkcie.

W odniesieniu do środków trwałych dzierżawionych i objętych aneksem z dnia 1 sierpnia 2008 r. do umowy z Gminą Miejską Kraków z dnia 16 lutego 2005 r., obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 6 ust. 1 tekst jedn. od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. W tym przypadku obowiązek powstaje z dniem 1 września 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

-

środka trwałego o nazwie " Przejazd kolejowy" za prawidłowe,

-

środka trwałego o nazwie " Pakamera socjalna Combros" za nieprawidłowe,

-

środków trwałych dzierżawionych i objętych aneksem z dnia 1 sierpnia 2008 r. za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l., budowlą jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Z treści art. 3 ust. 1 u.p.o.l. wynika, że Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące min.:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego.

Podatnikiem jest więc osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemąjąca osobowości prawnej, na której ciąży ustawowo nałożony obowiązek podatkowy. Definicja pojęcia obowiązek podatkowy zawarta jest w art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z jej brzmieniem jest nim nieskonkretyzowana powinność poniesienia przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawie. W tym miejscu należy wskazać, że zakres podmiotowy obowiązku podatkowego, przedmiot opodatkowania, moment jego powstania oraz stawki podatkowe określają ustawy podatkowe. Organ podatkowy jednocześnie wskazuje, iż obowiązek podatkowy nie może być przenoszony w drodze umowy cywilnoprawnej z podatnika na inny podmiot, a w przypadku zawarcia w niej takich zapisów nie wywołuje ona w tej części żadnych skutków w zakresie obowiązków podatkowych podatnika. Zważyć należy, że brak w umowie zawartej pomiędzy osobą prawną, a jednostką samorządu terytorialnego np. dzierżawy, zapisu, z którego wynika, iż obowiązek płacenia podatku spoczywa na posiadaczu zależnym (art. 3 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) nie powoduje zwolnienia go od podatku od nieruchomości.

Należy wskazać, iż podstawowe znaczenie dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma data wystąpienia "okoliczności uzasadniających jego powstanie". Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 6 ust. 1 u.o.p.l., obowiązek podatkowy powstaje od początku miesiąca następującego po miesiącu powstania tych okoliczności. Od tej reguły istnieje wyjątek. Mamy z nim do czynienia jeśli okolicznością rzutującą na powstanie obowiązku jest istnienie budowli, wówczas obowiązek powstaje od początku roku następującego po roku zakończenia budowy.

Okolicznością niebudzącą wątpliwości, a decydującą o powstaniu obowiązku podatkowego jest nabycie prawa własności budowli. Osoba prawna kupująca budowlę jest zobowiązana do zgłoszenia obowiązku podatkowego w ciągu 14 dni od dnia nabycia prawa własności poprzez złożenie stosownej deklaracji o nieruchomościach i obiektach budowlanych (art. 6 ust. 9 u.p.o.l.). Podobnie rzecz ma się w przypadku nabycia posiadania (np. najem, dzierżawa) gruntów, budowli stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Okolicznością determinującą opłacanie podatku od nieruchomości jest posiadanie tych obiektów. Z treści art. 6 ust. 2 ww. ustawy, wynika wyjątek od zasady z art. 6 ust. 1 u.o.p.o.l. "Istnienie budowli" to okoliczność powstająca wraz z zakończeniem budowy budowli. Chodzi tu o sytuację kiedy to "zaczyna istnieć" nowy przedmiot opodatkowania, powstaje nieistniejąca wcześniej budowla. Tak więc w przypadku budowli, o momencie powstania obowiązku podatkowego decydują dwie okoliczności, tekst jedn.: nabycie władania istniejących budowli albo ich istnienie (wybudowanie).

W tym miejscu należy wskazać podsumowując wcześniejsze rozważania, iż czym innym jest nabycie władania nad istniejącą budowlą, a czym innym jest wybudowanie nowego obiektu od podstaw. W przypadku kiedy podmiot nabywa budowlę o powstaniu obowiązku podatkowego decyduje nabycie prawa do władania tym obiektem. W takiej sytuacji zgodnie z art. 6 ust. 1, obowiązek podatkowy powstaje od początku miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabyta została własność budowli. Natomiast w przypadku gdy Podmiot wybuduje budowlę, okolicznością decydującą o powstaniu obowiązku jest istnienie tej budowli. W tym ostatnim przypadku obowiązek podatkowy powstanie od początku roku następującego po roku, w którym wybudowano budowlę. Konkludując organ podatkowy stwierdza, iż jak przyjęto w doktrynie" obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje, co do zasady, z początkiem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dany podmiot nabył budynek (budowlę). Jeżeli natomiast podmiot ten budynek (budowlę) wybudował, jego obowiązek zapłacenia podatku jest przesunięty na dzień 1 stycznia roku następnego. To on, jako adresat obowiązku podatkowego, może korzystać z przesuniętego, na mocy art. 6 ust. 2 u.p.o.l., momentu powstania tego obowiązku. Jeżeli w trakcie roku inny podmiot kupi ten budynek (budowlę), obowiązek zapłacenia podatku powstaje od początku miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabył budynek (budowlę). Okolicznością powstania jego obowiązku jest nabycie budynku, a nie jego wybudowanie". Komentarz do art. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844), (w:) L. Eteł, S. Presnarowicz, G. Dudar, Podatki i opłaty lokalne. Podatek rolny. Podatek leśny. Komentarz, ABC, 2008.

W związku z powyższym przyjmując, iż Podatnik wybudował od podstaw budowlę "Przejazdu kolejowego", a prace z tym związane z zostały zakończone w maju 2008 r. należy wskazać, że słuszne jest stanowisko spółki, iż obowiązek podatkowy powstał z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona.

Odnosząc się do środka trwałego o nazwie "Pakamera socjalna Combros-KŚT 806" organ podatkowy stoi na stanowisku, iż obowiązek podatkowy w tym przypadku powstał od początku miesiąca następującego po miesiącu nabycia pakamery. W związku z powyższym stanowisko Podatnika w tej kwestii uznaje się za nieprawidłowe.

Odnosząc się do środków trwałych dzierżawionych od Gminy Miejskiej Kraków na podstawie umowy z dnia 16 lutego 2005 r. należy wskazać, że godnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 u.p.o.l., obowiązek podatkowy ciąży m.in. na osobach prawnych, które są posiadaczami nieruchomości albo obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem lub innego tytułu prawnego. Posiadaczem rzeczy w myśl art. 336 k.c., jest m.in. ten, kto nią faktycznie włada jako użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca (posiadacz zależny). Posiadanie to powstaje na ogól w wyniku wydania rzeczy na podstawie umowy o czasowe z niej korzystanie. Typowym posiadaczem zależnym gruntu jest jego dzierżawca. Jak podkreśla się w doktrynie "Takie ukształtowanie obowiązku podatkowego jest bardzo korzystne dla Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ podatek obciąża nie właściciela - co jest regułą przy opodatkowaniu innego rodzaju nieruchomości - lecz władającego tymi nieruchomościami. W typowych sytuacjach podatnikiem jest osoba, z którą przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego zawarł umową dzierżawy lub najmu".

W przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym okolicznością rodzącą powstanie obowiązku podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości w przypadku gruntów i budowli, których dotyczyła umowa z dnia 16 lutego 2005 r. zawarta pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Wnioskodawcą, jest dzień jej zawarcia. Obowiązek podatkowy w tym przypadku zdaniem organu podatkowego powstał z mocy prawa na zasadach ogólnych tekst jedn. od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. W tym konkretnym przypadku od następnego miesiąca od zawarcia pierwotnej umowy dzierżawy tekst jedn. od marca 2005 r., a nie jak wskazuje Spółka aneksu z dnia 1 sierpnia 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydal interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy)tekst jedn. Prezydenta Miasta Krakowa działającego za pośrednictwem Wydziału Podatków i Opłat al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl