Zapłata podatku od nieruchomości przez szkołę wyższą w związku z udostępnieniem części powierzchni podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą oraz podmiotowi nieprowadzącemu działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2009 r. Urząd Miejski we Wrocławiu Zapłata podatku od nieruchomości przez szkołę wyższą w związku z udostępnieniem części powierzchni podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą oraz podmiotowi nieprowadzącemu działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego

Na podstawie art. 14c, 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 1c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.)

organ podatkowy

1)

uznaje stanowisko Strony w części za nieprawidłowe stwierdzając, iż na XYZ we Wrocławiu ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości w stosunku do części nieruchomości, które XYZ udostępniła podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą z zakresu ochrony mienia

oraz

2)

uznaje stanowisko strony w części za prawidłowe stwierdzając, iż na XYZ we Wrocławiu nie ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości w stosunku do części nieruchomości, które XYZ nieodpłatnie udostępniła yy realizującej zabezpieczenie XYZ w umundurowanie, materiały pędne oraz środki bojowe i łączności.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. (data wpływu do urzędu) XYZ we Wrocławiu zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) Podatnikami podatku od nieruchomości są między innymi: właściciele, posiadacze nieruchomości lub obiektów budowlanych, użytkownicy wieczyści gruntów. Od powyższej zasady ustawodawca dopuszcza wyjątki, zwalniając niektóre podmioty z ciążącego na nich obowiązku podatkowego. I tak zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) od podatku od nieruchomości są zwolnione uczelnie, przy czym zwolnienie to nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą.

Ad. 1) XYZ zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej w sprawie ochrony przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne terenów organizacyjnych resortu obrony narodowej" zawarła umowę z Firmą XXX, dotyczącą świadczenia usług w zakresie ochrony osób i mienia XYZ we Wrocławiu. W umowie XYZ zobowiązała się do udostępnia dla zleceniobiorcy pomieszczeń zlokalizowanych na terenie XYZ w celu realizacji usług. W deklaracji na podatek od nieruchomości powierzchnie udostępnione firmie ochroniarskiej XYZ wykazuje w przedmiotach zwolnionych, bowiem zdaniem XYZ udostępnione pomieszczenia służą realizacji prawidłowego zabezpieczenia działalności XYZ.

Artykuł 7 pkt 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, iż zwalnia się z podatku od nieruchomości uczelnie z tym, że zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą. Wyłączenie ze zwolnienia z podatku od nieruchomości nastąpi w sytuacji, gdy nieruchomość lub jej część jest zajęta na działalność gospodarczą, którą prowadzi XYZ lub też inny podmiot, któremu XYZ wynajęła, wydzierżawiła (udostępniła) nieruchomość lub jej część. Zatem wyłącza się ze zwolnienia przedmioty opodatkowania zajęte na działalność gospodarczą, bez względu na to, kto tę działalność prowadzi. W związku z tym, zarówno w sytuacji, gdy XYZ zajmuje część nieruchomości na działalność gospodarczą, jak też wtedy, gdy wynajmuje przedsiębiorcy lub innemu podmiotowi nieruchomość, lub jej część, którą zajmuje on na działalność gospodarczą, nieruchomość taka podlega opodatkowaniu.

Ponieważ XYZ udostępniła swoje pomieszczenia firmie ochroniarskiej w celu świadczenia przez XXX usług, czyli działalności gospodarczej, zatem nie może skorzystać ze zwolnienia tych części nieruchomości od podatku od nieruchomości i winna wykazać je w podstawie opodatkowania jako budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ad.2) XYZ zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa otrzymuje nieodpłatnie od właściwego wojskowego organu zaopatrującego uzbrojenie i sprzęt wojskowy, umundurowanie, materiały pędne oraz środki bojowe i łączności służące zabezpieczeniu szkolenia żołnierzy oraz realizacji zadań XYZ. XYZ udostępniła nieodpłatnie yy część budynków i pomieszczeń w budynkach (magazyn) na składowanie ww. materiałów. W deklaracji na podatek od nieruchomości Zobowiązany pomieszczenia przekazane yy wykazywał w przedmiotach zwolnionych z podatku od nieruchomości.

Ponieważ działalność yy co do zasady nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej, w związku z powyższym udostępnienie pomieszczeń na terenie XYZ na składowanie rzeczy służących zabezpieczeniu działalności XYZ nie jest rozumiane jako prowadzenie działalności gospodarczej.

Reasumując jeżeli XYZ wynajmuje przedsiębiorcy lub innemu podmiotowi nieruchomość lub jej część na prowadzenie działalności gospodarczej to taka nieruchomość lub jej część przez sam fakt zajęcia jej przez przedsiębiorcę lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu stawkami przewidzianymi dla nieruchomości lub ich części związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Utraty prawa do zwolnienia z podatku od nieruchomości nie powoduje natomiast nieodpłatne udostępnienie części nieruchomości podmiotowi, który nie będzie prowadził tam działalności gospodarczej lecz jego działalność będzie służyła usprawnieniu funkcjonowania XYZ poprzez zabezpieczenie jej w niezbędny sprzęt i umundurowanie oraz środki bojowe, bez których niemożliwe byłoby szkolenie żołnierzy.

Zgodnie z art. 14k § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Zgodnie z art. 14c § 3 cyt. ustawy ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.

Na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia po uprzednim wezwaniu na piśmie organu podatkowego - w terminie 14 dni od dnia doręczenia interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 cyt. ustawy).

Opublikowano: bip.um.wroc.pl