Zakres informacji o warunkach zatrudnienia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2014 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Zakres informacji o warunkach zatrudnienia.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 § 3 kodeksu pracy pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia umowy o pracą, o:

1)

obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2)

częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3)

wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4)

obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5)

układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,

a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, o których mowa w ww. § 3 pkt 1 - 4, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy (§ 3 tego artykułu).

Pracodawca informuje także pracownika na piśmie o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa w § 3 pkt 1-4, o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy j(§ 32 tego artykułu).

Poinformowanie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa w § 3 pkt 1-4, również może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy (§ 33 artykułu).

Odnosząc się więc do samej formy poinformowania pracownika o warunkach jego zatrudnienia, powołany przepis wskazuje jedynie, że może to się odbyć w dwojaki sposób. Mianowicie w postaci szczegółowego opisania sytuacji pracownika w powołanym wyżej zakresie bądź też odesłania do odpowiednich przepisów prawa pracy, które taką sytuację normują. Natomiast regulacja ta nie precyzuje, jaką formułę informacji należy przyjąć w pierwszym z wymienionych przypadków.

W związku z powyższym można uznać, że jeżeli pracodawca zadecydował o poinformowaniu pracownika w pierwszej informacji dotyczącej warunków jego zatrudnienia (sporządzonej nie później niż w ciągu siedmiu dni od zawarcia umowy o pracę) także o dniu, w którym nastąpi zmiana tych warunków (np. wymiaru urlopu wypoczynkowego czy długości okresu wypowiedzenia), to powtórne zawiadomienie o tym pracownika w momencie, w którym faktycznie ona nastąpi, jest zbyteczne. Przekazanie takiej informacji zgodnie z brzmieniem art. 29 § 32 k.p. będzie natomiast konieczne w sytuacji, w której pracodawca poinformował pracownika, po zawarciu z nim umowy o pracę, jedynie o jego bieżących warunkach zatrudnienia, jak również w razie wystąpienia okoliczności mających wpływ na zmianę warunków zatrudnienia pracownika, których nie można było przewidzieć w momencie nawiązania stosunku pracy.

Celem tej regulacji jest bowiem zobowiązanie pracodawcy do przekazania pracownikowi kompleksowej informacji we wskazanym w tym przepisie zakresie, niezależnie od formy takiego przekazania.

Opublikowano: Rzeczposp. PiP 2014/9812/4