Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania posiadanych środków transportowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności rolniczej przez leasingobiorcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2012 r. Urząd Miasta w Opolu Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania posiadanych środków transportowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności rolniczej przez leasingobiorcę.

Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego

Na podstawie art. 14c § 1-3, art. 14d i art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (wpływ do organu podatkowego 23 lipca 2012 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania posiadanych przez (...) środków transportowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności rolniczej przez leasingobiorcę

postanawiam

uznać stanowisko strony jako nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14c § 2 i 3 Ordynacji podatkowej - interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz uzasadnieniem prawnym. Interpretacja indywidualna zawiera pouczenie o prawie wniesienia skargi do Sądu Administracyjnego.

(...) z siedzibą we Wrocławiu zwrócił się wnioskiem z dnia 16 lipca 2012 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Strony.

(...) z siedzibą we Wrocławiu prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu. Przepisy dotyczące umowy leasingu zostały unormowane a art. 7091-18 Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z art. 7091 k.c. przez umowę leasingu rozumiemy taką umowę, w której finansujący (leasingodawca) zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddać tę rzecz korzystającemu (leasingobiorcę) do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązany jest zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne. Z przepisów tych jasno wynika, że właścicielem rzeczy pozostaje korzystający.

(...) formułuje swoje stanowisko zgodnie z art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który enumeratywnie wylicza pojazdy objęte podatkiem od środków transportowych. W myśl przepisu art. 8 pkt 5 i 6 ustawy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton oraz równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Wobec powyższego pojawia się pytanie, czy pojazdy będące własnością (...) oddane w użytkowanie podatnikowi podatku rolnego są wyłączone z opodatkowania podatkiem od środków transportowych, ponieważ są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez korzystającego?

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego organ podatkowy postanowił zająć następujące stanowisko w sprawie.

Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych zgodnie z art. 8 pkt 5 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podlegają:

- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;

- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;

W świetle powyższych przepisów ustawodawca wyłącza z zakresu opodatkowania w odniesieniu do przyczep i naczep o określonej masie, które są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Działalnością rolniczą z godnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym jest produkcja roślinna i zwierzęca, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowla ryb. Podatnikiem podatku rolnego zgodnie z powyższą ustawą są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej będące:

1.

właścicielami gruntów,

2.

posiadaczami samoistnymi gruntów,

3.

użytkownikami wieczystymi gruntów,

4.

posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z zwartej umowy albo jest bez tytułu prawnego.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych w tym przyczep i naczep. Art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprost wskazuje, iż podatnikiem są właściciele środków transportowych i to na nich ciąży obowiązek podatkowy. W świetle uregulowań kodeksu cywilnego dotyczących umowy leasingu właścicielem przedmiotu leasingu jest finansujący - leasingodawca. Obowiązek podatkowy ciąży na nim do końca miesiąca w którym nastąpi przeniesienie własności. W praktyce nastąpi to po upływie okresu, na jaki została zawarta umowa w następstwie czego następuje wykup leasingowanego środka transportu. Należy podkreślić, że zapisy umowy leasingowej nie mogą przenosić obowiązku podatkowego na leasingodawcę, ponieważ przepisy prawa wprost wskazują podmiot zobowiązany. Takie działanie byłoby sprzeczne z prawem i nie wywierałoby żadnych skutków prawnych co do zmiany podatnika podatku od środków transportowych. W praktyce firmy leasingowe cedują obowiązek składania deklaracji na podatek od środków transportowych na korzystających powodując tym samym powstanie nadpłaty na koncie podmiotu nie zobowiązanego do zapłaty niniejszego podatku.

(...) we Wrocławiu jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a zgodnie z art. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów oraz wyrobu wina przez producentów będących rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Spółka jako strona umowy leasingu nie jest podatnikiem podatku rolnego więc nie podlega wyłączeniu od podatku od środków transportowych przewidzianych w art. 8 ust. 5 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W świetle obowiązujących przepisów prawa nie powinno budzić wątpliwości na kim ciąży obowiązek podatkowy od środków transportowych w przypadku umowy leasingu. Bez znaczenia w niniejszej sprawie jest, iż korzystający wykorzystuje przedmiot leasingu do prowadzenia wyłącznie działalności rolniczej skoro to na właścicielu ciąży obowiązek zapłaty podatku od środków transportowych.

Mając na uwadze powyższe - postanowiono jak w osnowie niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 września 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o wydanie aktu lub podjęciu innej czynności-do usunięcia naruszenia prawa. Skargę można wnieść za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżone rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 1 ustawy p.p.s.a.). Zgodnie z art. 57 ustawy p.p.s.a. skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym.

Opublikowano: www.bip.um.opole.pl