WPW-B.310.3.2011 - Opodatkowanie gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Urząd Miasta w Tarnowie WPW-B.310.3.2011 Opodatkowanie gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Podatnika. z siedzibą w Tarnowie przy ul. z dnia 7 marca 2011 r., (data wpływu do tut. urzędu) nr FG/GP/1/2010 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielam Podatnikowi - po złożeniu przez niego oświadczenia zgodnie z art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania w indywidualnej sprawie przepisów prawa: art. 2, 5 i 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) i z stwierdzam, iż stanowisko wyrażone przez Podatnika dotyczące odpowiedzi na pytanie nr 1 jest nieprawidłowe, dotyczące odpowiedzi na pytanie nr 2 jest nieprawidłowe, dotyczące odpowiedzi na pytanie nr 3 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - stosowanie do swojej właściwości wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta wydają pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe albo kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 7 stycznia 2011 r., (data wpływu do tut. urzędu), Podatnik. z siedzibą w Tarnowie przy ul. zwrócił się jako podatnik podatku od nieruchomości o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, która dotyczy zastosowania przepisów art. 2, 5 i 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika jest następujący:

Podatnik wydzierżawia Spółce Jawnej, grunt, którego część jest w wieczystym użytkowaniu Podatnika, a część we władaniu. Spółka Jawna prowadzi na tych gruntach działalność rolniczą. Spółka Jawna dzierżawi od Podatnika również budynki, które znajdują się na działce nr . Podatnik pyta:

1.

Jaką stawkę podatku od nieruchomości winien płacić Podatnik od terenów przemysłowych wydzierżawionych gospodarstwu rolnemu?

2.

Jaką stawkę podatku od nieruchomości winien płacić Podatnik od terenów będących nieużytkami wydzierżawionymi gospodarstwu rolnemu?

3.

Jaką stawkę podatku od nieruchomości winien płacić Podatnik od budynków znajdujących się na terenach przemysłowych wydzierżawionych gospodarstwu rolnemu?

Stanowisko Podatnika:

Ad. 1

Od terenów będących terenami przemysłowymi wydzierżawionymi gospodarstwu rolnemu Podatnik winien płacić podatek wg stawki jak dla pozostałych gruntów (art. 5 ust. 1 pkt 1c) czyli w 2011 r. zgodnie z uchwałą z 16 września 2010 r. nr LIII/681/2010 wg stawki 0,08 zł.

Ad. 2

Od terenów będących terenami mającymi status nieużytków wydzierżawionych gospodarstwu rolnemu Podatnik winien płacić podatek wg stawki jak dla pozostałych gruntów (art. 5 ust. 1 pkt 1c) czyli w 2011 r. zgodnie z uchwałą z 16 września 2010 r. nr LIII/681/2010 wg stawki 0,08 zł.

Ad. 3

Od budynków położonych na terenie gospodarstwa rolnego Podatnik nie ma obowiązku płacić podatek od nieruchomości gdyż może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 UOPL.

Organ podatkowy po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdza, iż stanowisko Podatnika zawarte w powyższych odpowiedziach jest nieprawidłowe i postanawia udzielić następującej interpretacji prawa podatkowego:

Odnosząc się do pytania pierwszego:

Zgodnie z art. 2. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ust. 1 "Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty;

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ustęp 2 Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej."

Powyższy zapis oznacza, iż działki będące przedmiotem interpretacji położone w obr. nr sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako tereny przemysłowe oznaczone symbolem Ba podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych;"

Powyższy zapis oznacza, iż wszystkie nieruchomości będące w posiadaniu przedsiębiorcy podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości muszą być opodatkowane stawką właściwą dla gruntów i budynków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą chyba, że ze względów technicznych nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej działalności. Fakt wydzierżawienia gruntów - które zgodnie z ewidencja gruntów gruntami rolnymi nie są – do prowadzenia na nich działalności rolniczej nie może być dla organu podatkowego podstawą do ominięcia zapisów przywołanego powyżej art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nie można również takich gruntów opodatkować stawką niższą powołując się na względy techniczne gdyż te w opisanym przez podatnika stanie faktycznym nie zachodzą.

Odnosząc się do pytania drugiego:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "Zwalnia się od podatku od nieruchomości: (...) grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej".

Powyższy zapis oznacza, iż grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako nieużytki i oznaczone symbolem N są zwolnione od podatku od nieruchomości za wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Ponieważ działalność rolnicza nie jest traktowana jako działalność gospodarcza to grunty te powinny korzystać na podstawie ww. przepisów ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Odnosząc się do pytania trzeciego:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "Zwalnia się od podatku od nieruchomości: (...) budynki gospodarcze lub ich części:

a)

służące działalności leśnej lub rybackiej,

b)

położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej,

c)

zajęte na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej;

Powyższy zapis oznacza, iż aby budynki mogły korzystać ze zwolnienia w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy to muszą być one posadowione na gruntach sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako grunty rolne. Jeśli budynki te są posadowione na działkach sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako tereny przemysłowe i oznaczone symbolem Ba - jak to wynika z opisanego przez podatnika stanu faktycznego - to nawet jeśli służą działalności rolniczej nie mogą korzystać ze zwolnienia w oparciu o ww. przepis i należy je opodatkować stawką właściwą dla budynków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ponieważ stanowią własność przedsiębiorcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Prezydent Miasta Tarnowa, ul. Mickiewicza 2, 33-100 Tarnów.

Opublikowano: portal.tarnow.bip-gov.info.pl