WPW.B 0550/3/2009 - Podstawa opodatkowania budowli całkowicie zamortyzowanych.
Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Urząd Miasta w Tarnowie WPW.B 0550/3/2009 Podstawa opodatkowania budowli całkowicie zamortyzowanych.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14j § 1-3 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z siedzibą w Tarnowie przy ul. (...) z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawiam
udzielić Podatnikowi, po złożeniu przez niego oświadczenia zgodnie z art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania w indywidualnej sprawie przepisów prawa: art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 4 ust. 1 pkt 6, art. 4 ust. 5 art. 4 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) i stwierdzić, iż stanowisko wyrażone przez Podatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - stosowanie do swojej właściwości wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta wydają pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe albo kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem z dnia 25 marca 2009 r., Zakłady Podatnik z siedzibą w Tarnowie przy ul. (...) zwrócił się jako podatnik podatku od nieruchomości o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, która dotyczy zastosowania przepisów art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 4 ust. 1 pkt 6, art. 4 ust. 5 art. 4 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).
Pytanie zawarte we wniosku Podatnika brzmi następująco:
Czy dla budowli niepodlegających amortyzacji (całkowicie zamortyzowanych) podstawę naliczenia podatku od nieruchomości stanowi wartość rynkowa tych budowli?
Stanowisko podane przez Podatnika jest następujące:
Za wartość stanowiącą podstawę opodatkowania należy uważać dla budowli:
niezamortyzowanej - jej wartość początkową, stanowiącą podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ustaloną na dzień 1 stycznia roku podatkowego, a
zamortyzowanej - odpowiadającą wartości rynkowej, określoną przez podatnika na dzień 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika jest następujący:
Podatnik posiada budowle umorzone w 1000%. Wartość podatkowa netto przedmiotowych budowli wynosi zero i podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Organ podatkowy po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku postanawia udzielić następującej interpretacji prawa podatkowego:
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Podatnika organ podatkowy przyjmuje, iż zapytanie zawarte we wniosku dotyczy budowli, które podlegały amortyzacji i zostały zamortyzowane w 100%.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej podstawę opodatkowania stanowi, z zastrzeżeniem ust. 4-6 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji
w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jeżeli od budowli lub ich części, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa, określona przez podatnika na dzień powstania obowiązku podatkowego.
W tym miejscu należy odróżnić budowle całkowicie zamortyzowane, do których stosuje się przepisy art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i do celów podatkowych podaje się ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego, od budowli, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych i do celów podatkowych podaje się ich wartość rynkową.
Dlatego też w świetle ustaleń faktycznych i prawnych organ podatkowy uznaje za błędne stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika, iż za wartość stanowiącą podstawę opodatkowania należy uważać dla budowli całkowicie zamortyzowanej wartość odpowiadającą wartości rynkowej, określoną przez podatnika na dzień 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Organ podatkowy stoi na stanowisku, że podstawą opodatkowania budowli całkowicie zamortyzowanych jest ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Mając na uwadze powyższe - wydano urzędową interpretację jak wyżej.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie - w terminie 7 dni, licząc od dnia jego otrzymania - za pośrednictwem tut. organu podatkowego.