WPW.310.1.2014 - Odrębny przedmiot opodatkowania w podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2014 r. Urząd Miasta w Tarnowie WPW.310.1.2014 Odrębny przedmiot opodatkowania w podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

PODATNIK

Na podstawie art. 14j § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zwanej dalej w skrócie: "ustawą" - po rozpatrzeniu wniosku (...), złożonego w Urzędzie Miasta Tarnowa w dniu 11 lutego 2014 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości - po złożeniu przez podatnika oświadczenia przewidzianego w art. 14b § 4 ustawy, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - Prezydent Miasta Tarnowa, udzielając Podatnikowi interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania w indywidualnej sprawie przepisów prawa: art. 3 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) stwierdza, że stanowisko wyrażone przez podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14j ustawy, stosowanie do swojej właściwości wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta wydają pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe albo kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem złożonym w Urzędzie Miasta Tarnowa dnia 11 lutego 2014 r., podatnik zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, która dotyczy zastosowania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.), zwana dalej w skrócie: "upodlok.", w okolicznościach przedstawionych we wniosku.

Stan przyszły przedstawiony przez Podatnika jest następujący:

Spółka jest użytkownikiem wieczystym kilku nieruchomości gruntowych zabudowanych. Na tych nieruchomościach posadowione są dwa budynki. Spółka rozważa ustanowienie odrębnej własności dwóch lub więcej lokali w niektórych budynkach oraz przeniesienie ułamkowej części prawa własności jednego lub więcej z tych lokali na rzecz podmiotu trzeciego. W wyniku tych działań, Spółka oraz nabywca stanie się z mocy prawa właścicielem (współwłaścicielem dwóch lub więcej odrębnych lokalni i jednocześnie współwłaścicielem w odpowiednich częściach ułamkowych powierzchni wspólnych budynku znajdującego się na tej nieruchomości oraz powierzchni gruntu.

Podatnik pyta czy:

1.

W przypadku, gdy na nieruchomości posadowiony jest jeden budynek i w budynku tym ustanowiona zostanie odrębna własność lokali, udział Spółki w powierzchniach wspólnych tego budynku oraz w powierzchni gruntu do celów podatku od nieruchomości powinien zostać ustalony według proporcji w jakiej powierzchnia użytkowa lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość będącego własnością Spółki pozostawać będzie do całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Co za tym idzie, czy zgodnie z art. 3 ust. 5 upodlok podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości powinna stanowić łączna powierzchnia lokali wyodrębnionych będących własnością Spółki oraz udział w częściach wspólnych budynku i w powierzchni gruntu obliczony przy zastosowaniu wskazanej wyżej proporcji.

2.

Powyższe zasady ustalania podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości znajdują również zastosowanie w przypadku, gdy na nieruchomości posadowionych jest kilka budynków, a odrębna własność lokali zostanie wyodrębniona przez Spółkę tylko w jednym budynku.

3.

Powyższe zasady ustalenia podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości znajdują również zastosowanie w przypadku, gdy własność jednego z odebranych lokali lub ułamkowa część prawa jednego z odrębnych lokali zostanie przeniesiona na podmiot trzeci.

Stanowisko.

Spółki w sprawie oceny prawnej stanu przyszłego jest następujące:

Ad. 1 W przypadku gdy na nieruchomości posadowiony jest jeden budynek i w budynku tym ustanowiona zostanie odrębna własność lokali, udział Spółki w powierzchniach wspólnych tego budynku oraz powierzchniach gruntu dla celów podatku od nieruchomości powinien zostać ustalony zgodnie z art. 3 ust. 5 upodlok, a więc przy zastosowaniu proporcji powierzchni lokali będących własnością Spółki do całkowitej powierzchni całego budynku. Ostatecznie, podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości będzie stanowiła łączna powierzchnia wydzielonych lokali będących własnością Spółki oraz udział w powierzchniach wspólnych budynku i powierzchni gruntu, obliczony przy zastosowaniu wskazanej wyżej proporcji.

Ad 2 Powyższe zasady ustalenia podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości znajdą również zastosowanie, gdy na nieruchomości posadowionych jest kilka lub kilkanaście budynków, a odrębna własność lokali zostanie wyodrębniona przez Spółkę tylko w jednym budynku. Zgodnie z art. 3 ust. 5 jeżeli nieruchomość, z której wyodrębnia się własność lokali, stanowi grunt zabudowany kilkoma budynkami, udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali, we wszystkich budynkach znajdujących się na tej samej nieruchomości, wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Zasady ustalania podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości wynikające z art. 3 ust. 5 upodlok znajdą również zastosowanie w przypadku, gdy na nieruchomości posadowionych jest kilka lub kilkanaście budynków, a odrębna własność lokali zostanie wyodrębniona przez Spółkę tylko w jednym budynku. Wówczas dla ustalenia działu Spółki w nieruchomości wspólnej powierzchnię użytkową wyodrębnionego lokalu należy odnieść do powierzchni użytkowej wszystkich budynków znajdujących się na nieruchomości, a nie jedynie do powierzchni użytkowej tego jednego budynku, w którym wyodrębniono własność lokalu podobnie, jak na gruncie art. 3 ust. 5 dla ustalenia udziału właściciela wyodrębnionego lokalu w nieruchomości wspólnej bierze się pod uwagę stosunek powierzchni wyodrębnionego lokalu do powierzchni wszystkich lokali we wszystkich budynkach znajdujących się na tej samej nieruchomości.

Ad 3. W ocenie Spółki powyższe zasady ustalania podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości znajdą także zastosowanie, gdy własność jednego z odrębnych lokali lub ułamkowa część prawa własności jednego z odrębnych lokali zostanie przeniesiona na podmiot trzeci.

Organ podatkowy po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 upodlok: "Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (...)".

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy: "Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach, z zastrzeżeniem ust. 5."

Dodatkowo trzeba zważyć, że zgodnie z art. 3 ust. 5 ww. ustawy: "Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od gruntu oraz części budynku stanowiących współwłasność ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej całego budynku."

Podstawą wymiaru podatków, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) powinny być dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Organy podatkowe dokonują ustalenia podatnika podatku od nieruchomości w oparciu o ww. ewidencję, w której zawarta jest informacja dotycząca własności lub współwłasności nieruchomości oraz udziału we własności. Kwestię ustalenia podatnika rozstrzyga więc zapis zawarty w ewidencji gruntów i budynków.

Zwrot "odrębny przedmiot opodatkowania" wskazany w art. 3 ust. 4 ustawy upodlok należy rozumieć w ten sposób, że nieruchomość gruntowa lub obiekt budowlany stanowiące współwłasność muszą być opodatkowane na takiej zasadzie, iż podatek powinien być wymierzony w odrębnej decyzji dla osób fizycznych lub obliczony w odrębnej deklaracji przez osoby prawne złożonej przez współwłaścicieli nieruchomości. Natomiast nieruchomości będące współwłasnością lub znajdujące się we współposiadaniu nie mogą być opodatkowywane "razem" z innymi nieruchomościami i obiektami budowlanymi stanowiącymi "samodzielną" własność podatników.

Ustawodawca przewidział wyjątek od ww. zasady, który zawarł w art. 3 ust. 5 ustawy upodlok Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w ewidencji gruntów i budynków widnieje właściciel wyodrębnionego lokalu z przynależnym do niego udziałem w gruncie to nieruchomość ta stanowi odrębny przedmiot opodatkowania. Opodatkowanie nieruchomości wspólnych, gdy wyodrębniono własności lokali, również powinno nastąpić na podstawie art. 3 ust. 5 upodlok. Stosowanie tego przepisu musi jednak następować z zastosowaniem art. 3 ust. 4 upodlok, w zakresie nieobjętym ww. regulacją, która zawsze znajduje odzwierciedlenie w ewidencji gruntów i budynków. Oznacza to, iż aby organ podatkowy uznał iż dokonano wyodrębnienia lokalu wraz z udziałem w gruncie i w częściach wspólnych budynku to stosowny zapis dotyczący tego wyodrębnienia, do którego jest przypisany udział w gruncie oraz w częściach wspólnych budynku musi znaleźć się w ewidencji gruntów i budynków. Jeżeli taki zapis istnieje nieruchomość ta staje się odrębnym przedmiotem opodatkowania, a opodatkowaniu podlegają powierzchnia użytkowa lokalu, powierzchnia gruntu wyliczona według udziału w powierzchni obrębowej stosownej działki lub działek wskazanych w ewidencji oraz powierzchnia użytkowa wyliczona według udziału w części wspólnej budynku lub budynków wskazanych w ewidencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację

w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Prezydent Miasta Tarnowa, ul. Mickiewicza 2, 33-100 Tarnów.

Opublikowano: portal.tarnow.bip-gov.info.pl