WPO.310.1.3.2013 - Podatnik podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2013 r. Urząd Miasta w Świnoujściu WPO.310.1.3.2013 Podatnik podatku od nieruchomości.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Świnoujście, na podstawie art. 14j § 1 i § 3, w związku z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz art. 7 ust. 2 pkt 2 ustaw) z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu) złożonego przez (...) i uzupełnionego w dniu 22 marca 2013 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego,

postanawia uznać za nieprawidłowe

stanowisko podatnika zaprezentowane we wniosku z dnia 5 marca 2013 r., iż zwolnieniu z podatku od nieruchomości, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podlegać będzie część powierzchni nieruchomości, wynajmowanej przez (...) spółce prawa handlowego, na prowadzenie przez nią działalności w zakresie przedszkola niepublicznego, wpisanego do ewidencji działalności oświatowej - w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14j § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.

Wnioskiem z dnia 5 marca 2013 r., uzupełnionym w dniu 22 marca 2013 r., (...) będące podatnikiem podatku od nieruchomości, zwróciło się do Prezydenta Miasta Świnoujście o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny, własne stanowisko w sprawie oceny prawnej tego stanu, złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania oraz uiścił stosowną opłatę.

Podatnik, w swoim piśmie, powołując się na przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zwrócił się z zapytaniem, czy jeżeli wynajmuje pomieszczenia spółce prawa handlowego, prowadzącej działalność gospodarczą również w zakresie przedszkola niepublicznego i z tego tytułu wpisanej do ewidencji działalności oświatowej, to czy może on nie naliczać podatku od nieruchomości od tejże powierzchni, w części dotyczącej działalności przedszkola.

(...) uważa, że w świetle ww. przepisu prawa podatkowego, nie powinno ono uiszczać podatku od tej części nieruchomości. Powołuje się przy tym na analogiczne przepisy o zwolnieniu z podatku od nieruchomości w ustawie o systemie oświaty.

Po rozpatrzeniu wniosku, Prezydent Miasta Świnoujście zważył, co następuje.

Stosownie do zapisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w brzmieniu obowiązującym od 22 kwietnia 2009 r., z podatku od nieruchomości zwolnione są publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową. Natomiast zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Zwolnienie zatem z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, ponieważ dotyczy określonego podatnika, tj. jednostki organizacyjnej systemu oświaty oraz określonego przedmiotu podatku, tj. nieruchomości zajętej na działalność oświatową. Zwolnienie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy obie ww. przesłanki są spełnione łącznie, tj. gdy na podmiotach organizacyjnych systemu oświaty ciąży obowiązek podatkowy. Nie dotyczy więc ono wszystkich nieruchomości zajętych na działalność oświatową.

W niniejszym stanie faktycznym, podmiot prowadzący działalność oświatową nie jest jednocześnie podatnikiem podatku od nieruchomości, a podatnik (...) nie prowadzi w wynajętych pomieszczeniach działalności oświatowej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nie

posiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów,

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a/

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b/

jest bez tytułu prawnego.

W niniejszym przypadku Spółka prowadząca przedszkole niepubliczne nie spełnia żadnego z ww. warunków, zatem nie może być uznana za podatnika podatku od nieruchomości. Owszem, jest posiadaczem zależnym części nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ wynajmuje pomieszczenia od (...). Jednak, umowa oddająca w to posiadanie nie jest zawarta z jednostką samorządu terytorialnego, czy Skarbu Państwa.

Ustawa o systemie oświaty, w art. 81 ust. 2, na którą powołuje się Wnioskodawca, stanowi co prawda, że "publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego, zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli i kolegia pracowników służb społecznych oraz prowadzące je organy są zwolnione z podatku od nieruchomości, podatku leśnego i podatku rolnego w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową, na zasadach określonych w odrębnych ustawach. ", niemniej - jak to wynika z jego dalszego zapisu - co do zasad zwolnienia z tego podatku, odsyła ona do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które w niniejszej interpretacji zostały przedstawione.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego na dzień wydania interpretacji przez organ podatkowy i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

POUCZENIE

Od niniejszej interpretacji przysługuje Stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście. Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Świnoujście, do usunięcia naruszenia prawa. Termin do złożenia wezwania do usunięcia prawa wynosi 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o treści wydanej interpretacji (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi - Dz. U. 153, poz. 1270 z późn. zm.). Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dni od dnia doręczenia stronie odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzieli, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Interpretacja niniejsza wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących Wnioskodawcę oraz inne podmioty, zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 14i § 3 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.bip.um.swinoujscie.pl