WPl/200000/43/651/2014 - Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki finansowanej za pracowników w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPl/200000/43/651/2014 Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki finansowanej za pracowników w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 maja 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) spółka z ograniczona, odpowiedzialnością, w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości składki finansowanej za pracowników w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że jako pracodawca obejmuje swoich pracowników grupowym dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym. Pracownicy przystępujący do ubezpieczenia są objęci ochrona ubezpieczeniowa gwarantującą wypłatę określonych w umowie świadczeń pieniężnych w przypadku zajścia określonych zdarzeń dotyczących sfery ich życia i zdrowia. Składka miesięczna jest finansowana w połowie przez pracodawcę i w połowie przez pracownika. Czcić składki płacona przez pracodawcę stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 7 lipca 1991 r. Odpłatność polega na tym. ze pracodawca opłaca składkę ubezpieczeniowa w całości i następnie pobiera częściowi) opłatę od pracownika potrącając połowę wysokości składki z jego wynagrodzenia (za zgodą pracownika).

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania postanowienia dotyczące uprawnienia wszystkich pracowników do przystąpienia do grupowego, dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, sposobu partycypacji pracowników w opłacie za pakiet ubezpieczeniowy (50% wartości składki) oraz informacji o doliczeniu do przychodu za stosunku pracy wartości pakietu w części finansowanej przez pracodawcę i w związku i tym obciążeniu podatkowym pracownika.

W oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn zm.) Wnioskodawca uważa, że składka na dodatkowe grupowe ubezpieczenie zdrowotne płacona przez pracodawcę, stanowiąca przychód ze stosunku pracy dla pracownika (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie będzie rodziła obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne po stronie pracodawcy i pracownika, ponieważ zgodnie z postanowieniami § 2 ust. 1 pkt 26) ww. Rozporządzenia, za przychody, które nie stanowią podstawy-wymiaru składek uznaje się m.in. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy wprowadzenie do regulaminu wynagradzania postanowień dotyczących dodatkowego grupowego pakietu ubezpieczeniowego w sposób przedstawiony w pkt 1 niniejszego wniosku, wyłączy ten przychód z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W związku z wyłączeniem ww. przychodu z podstawy składek na ubezpieczenia społeczne, zdaniem Wnioskodawcy, pracownik i pracodawca nie będą mieli obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, ponieważ zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2005 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 164, poz. 1027) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Natomiast opierając się na przepisach art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121 z późn. zm.). Wnioskodawca uważa, ze w przedstawionej sytuacji przychód z tytułu finansowania przez pracodawcę części składki na dodatkowe grupowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników nie będzie rodził obowiązku opłacania składek na Fundusz Prac) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, ponieważ do ustalenia wymiaru ww. składek stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Podsumowując. Wnioskodawca zwrócił się o informację, czy opłacona w połowic przez pracodawcę składka na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, przy 50% partycypacji w kosztach składki przez pracownika, nic będzie stanowiła podstawy składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i nie będzie rodziła obowiązku opłacania tych składek.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy a swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) sprawy dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należą do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzania, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzania, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści.

Należy podkreślić, iż uzyskanie przez pracownika prawa do tych świadczeń po cenach niższych niż detaliczne umożliwi wyłączenie wartości tych korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz analogicznie (na zasadach przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe.

Partycypacja pracownika w poniesieniu kosztów nabycia świadczenia, przysługującego na podstawie regulaminu wynagrodzenia, oznacza nabycie przez pracownika świadczenia po cenach niższych niż detaliczne, co umożliwi w sytuacji przedstawionej przez przedsiębiorcę wyłączenie wartości świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, na podstawie powołanego powyżej rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy-wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., Nr 674) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 158, poz. 1121 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji wartość świadczenia opisanego we wniosku nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Podsumowując. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i ubezpieczenie zdrowotne wartości składki finansowanej za pracowników w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl