WPiOL/III/BP/310/118/2011 - Korekta deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Urząd Miasta w Szczecinie WPiOL/III/BP/310/118/2011 Korekta deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz upoważnienia Prezydenta Miasta Szczecin z dnia 11 marca 2010 r. Nr WO-I/KD/0113-3/35/10 w sprawie wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w zakresie postępowania podatkowego dotyczącego podatków i opłat lokalnych

stwierdzam

że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. X Sp. z o.o. zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów w jego indywidualnej sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X Sp. z o.o. jako podatnik podatku od nieruchomości na zasadach obowiązujących osoby prawne w lutym 2011 r. złożyła korektę deklaracji DN-1. Korekta wynikała z faktu zmiany podstaw opodatkowania podatkiem od nieruchomości, które nastąpiły w trakcie 2011 r.. Złożona korekta obowiązywała od 1 marca 2011 r. W kolumnie "b" korekty deklaracji wpisane zostały nowe podstawy opodatkowania, uwzględniające wartości dotyczące nabytego majątku. W kolumnie "d" wpisany został wynik mnożenia wartości z kolumny "b" i "c" podzielony przez 12 miesięcy i pomnożony przez 9 miesięcy. Wpisany został więc wymiar podatku proporcjonalny do okresu obowiązywania deklaracji tj. 9 m-cy. Po złożeniu korekty deklaracji w takiej formie Spółka otrzymała informację, że deklaracja została złożona nieprawidłowo. Zdaniem urzędu, w kolumnie "d" deklaracji DN-1 wpisać należy zawsze wymiar podatku, który wynika z pomnożenia wartości z kolumny "b" i "c" niezależnie od tego, w którym momencie roku kalendarzowego następuje zmiana w podstawie opodatkowania i jaki jest okres obowiązywania deklaracji lub jej korekty.

W związku z powyższym wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w deklaracji DN-1, w kolumnie "d" należy w każdym przypadku gdy zmianie ulegnie podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości w trakcie roku kalendarzowego, wpisywać wynik mnożenia wartości z kolumny (b" i kolumny "c".

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego:

Zdaniem wnioskodawcy, deklaracja DN-1 składana w trakcie roku i po zmianie podstaw opodatkowania w trakcie roku podatkowego, powinna wykazywać w kolumnie "d" kwotę podatku w wysokości należnej, obliczonej proporcjonalnie do czasu obowiązywania deklaracji, a nie wartość podatku należnego za rok kalendarzowy, która zdaniem strony jest wartością hipotetyczną nie odzwierciedlającą rzeczywistego wymiaru podatku. Spółka stwierdza, iż skorygowanie deklaracji poprzez wpisanie w kolumnie "d" wyniku mnożenia podstaw opodatkowania ze stawkami, w żaden sposób nie spełnia wymogów zawartych w art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Po rozpatrzeniu stanowiska Wnioskodawcy organ podatkowy zważył co następuje:

Obowiązek podatkowy i zasady opodatkowania podmiotów z tytułu posiadania nieruchomości normuje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 6 ust. 3 "Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie".

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 6 ust. 5 "Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek".

Kwestie związane z formularzami deklaracji podatkowych normują zapisy art. 6 ust. 13, na podstawie którego Rada gminy określa, w drodze uchwały wzory formularzy, w których zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Na podstawie powyższego zapisu Uchwałą Rady Miasta Szczecin z dnia 16 października 2006 r. Nr LXIII/1184/06, w sprawie wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, a następnie Uchwałą z dnia z dnia 25 października 2010 r. Nr LII/1340/10 zmieniająca uchwałę w sprawie wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, na terenie Gminy Miasto Szczecin zostały wprowadzone wzory deklaracji na podatek od nieruchomości.

Przytoczone przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru, złożenie deklaracji na innym druku lub niewłaściwe wypełnienie formularza powoduje, iż podatnik nie wywiązał się z ciążącego na nim obowiązku. W takiej sytuacji znajdują zastosowanie przepisy art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organ podatkowy może zwrócić się do składającego deklarację ojej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień.

Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnia, iż w celu poprawnego wypełnienia formularza, w pierwszej kolejności należy wpisać w nim dane identyfikacyjne przedmiotu i podmiotu opodatkowania. Kolejna cześć "C" formularza to okoliczności powodujące konieczność złożenia deklaracji. Szczególną uwagę należy zwrócić na okres obowiązywania w przypadku składania korekty deklaracji rocznej (poz. 5). W zależności od przedmiotu opodatkowania podatnik wypełnia część "D" formularza deklaracji. W kolumnach "b" należy podać podstawy opodatkowania według stanu na dzień składania deklaracji, a następnie pomnożyć przez właściwą stawkę podatku od nieruchomości, a uzyskany wynik należy wpisać w kolumnie "d" - "Kwota podatku w zł, gr". Sumę otrzymaną w wyniku dodania kwot z kolumny "d" należy wpisać po zaokrągleniu do pełnych złotych w części "E" w poz. 52. Następnie należy określić raty podatku zgodnie z zapisami art. 6 ust. 3, 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Kwotę podatku ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istnieje obowiązek podatkowy. Wobec powyższego np. w przypadku składania korekty deklaracji na podatek od nieruchomości w związku ze zwiększeniem podstaw opodatkowania w wyniku zakupu nieruchomości w miesiącu sierpniu, raty podatku od I do VIII pozostają bez zmian (to znaczy wg stanu z deklaracji składanej do 15 stycznia roku podatkowego), zmianie ulegają raty od IX do XII, w tym przypadku ostatnie cztery raty ulegają zwiększeniu. Kwotę raty ustala się dzieląc kwotę z poz. 52 przez 12 (m-cy). 1/12 kwoty z poz. 52 po zaokrągleniu do pełnych złotych należy wpisać do rubryk określających raty. Kolejnym krokiem jest wpisanie łącznej kwoty podatku po korekcie w poz. 65 jest to suma miesięcznych rat określonych w poz. 53-64. W przypadku gdy nieruchomość stanowi współwłasność, należy wypełnić część "F" formularza. Kolejnym krokiem jest wypełnienie wykazu budowli znajdującego się w części "G", wykaz budowli wypełniają podatnicy, którzy w poz. 49 wykazali wartość budowli. W części "H" należy zaznaczyć informacje o załącznikach ZN-1/B i liczbie załączników ZN-1/A. Ostatnim elementem deklaracji na podatek od nieruchomości znajdującym się w część "I", jest oświadczenie i podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika.

Nie można zgodzić się zatem z zaprezentowanym stanowiskiem strony, iż wpisywanie w kolumnie "d" wyniku mnożenia wartości z kolumny "b" i kolumny "c" jest nieprawidłowe i prowadzi do przekazywania informacji, które nie odzwierciedlają stanu faktycznego. W całości prawidłowo wypełniona deklaracja DN-1, a w szczególności właściwe określenie okoliczność powodujących konieczność złożenia deklaracji (cześć "C") oraz prawidłowo ustalone raty podatku pozwalają w zrozumiały sposób poznać przyczyny i skutki złożenia deklaracji podatkowej. W tym miejscu nadmienić należy, iż stosownie do treści art. 81 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, "Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty". W piśmie przewodnim istnieje sposobność określenia dokładnych przyczyn korekty lub podania dodatkowych informacji jasnych i czytelnych dla podatnika i organu podatkowego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w każdym przypadku, gdy zmianie ulegnie podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości w trakcie roku podatkowego w części "D" deklaracji na podatek od nieruchomości w kolumnie "d" należy zawsze wpisać iloczyn jako wynik mnożenia kolumny "b" przez kolumnę "c". Wysokość podatku po zmianie jest ustalana poprzez właściwe określenie rat, proporcjonalne do okresu powstania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego oraz poprzez prawidłowe wyliczenie poz. 65 omawianej deklaracji tj. łącznej kwoty podatku po korekcie.

Niniejsza interpretacja udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące na dzień wydania interpretacji przez organ podatkowy i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

POUCZENIE

Od niniejszej interpretacji przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Szczecin. Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Szczecin, do usunięcia naruszenia prawa. Termin do złożenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa wynosi 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o treści wydanej interpretacji. Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dni od dnia doręczenia stronie odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzieli, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.um.szczecin.pl