WPiOL-III.310.8.2014.DK - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości ogródków działkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2014 r. Urząd Miasta w Szczecinie WPiOL-III.310.8.2014.DK Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości ogródków działkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz upoważnienia Prezydenta Miasta Szczecin z dnia 16 sierpnia 2013 r. Nr WO-I.0052.3.84.2013.KO do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w zakresie postępowania podatkowego dotyczącego podatków i opłat lokalnych

uznaję

stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2014 r. (data wpływu do Urzędu Miasta Szczecin) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zdarzenia przyszłego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2014 r. Pan X zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego tj. art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40), prowadzone są prace związane z wyborem nowego stowarzyszenia ogrodowego, które przejmie dotychczasowy Rodzinny Ogród Działkowy. Rodzinny Ogród Działkowy PZD X w Szczecinie, przy ul. X prowadzony jest na zasadach zawartych w ustawie o rodzinnych ogrodach działkowych, w formie stowarzyszenia ogrodowego.

Przepisy ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych nakazuj ą stowarzyszeniu zorganizowanie głosowania w sprawie wyboru stowarzyszenia ogrodowego, które będzie prowadziło rodzinny ogród działkowy.

Aktualnie w tym zakresie prowadzone są przygotowania. Wśród działkowców pojawił się niepokój w zakresie stanu prawnego po utworzeniu nowego stowarzyszenia i przejęcia przez niego wszystkich praw i obowiązków, w tym ponoszenia ciężaru podatku od nieruchomości oraz podatku od gruntów na nowe stowarzyszenie oraz członków tego stowarzyszenia.

Mając wyżej przedstawione okoliczności wnioskodawca zadał następujące pytanie:

"Czy w związku z powyższym, w przypadku gdy działkowcy zdecydują się na utworzenie odrębnego i niezależnego od PZD stowarzyszenia ogrodowego, na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, zarejestrują je i stanie się ono następcą prawnym Stowarzyszenia Ogrodowego PZD:

1. Nowo powstałe stowarzyszenie i jego członkowie zostaną obciążeni podatkiem związanym z nieruchomościami znajdującymi się na terenie ogrodu?

2. Nowe stowarzyszenie i jego członkowie zostaną obciążeni podatkiem od gruntów, na których znajduje się ogród?

Ponadto wnioskodawca wskazał, że chodzi tu o podatki, które nie będą naliczane w przypadku pozostawania w Stowarzyszeniu Ogrodowym PZD ".

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego:

W ocenie wnoszącego nowo utworzone stowarzyszenie będzie posiadało te same prawa i obowiązki co Stowarzyszenie Ogrodowe PZD, a każde stowarzyszenie działające na podstawie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych będzie równe wobec prawa.

W świetle obowiązującego w 2014 r. stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku jest prawidłowe.

Obowiązek podatkowy i zasady opodatkowania podmiotów z tytułu posiadania nieruchomości normuje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 849).

Stosowanie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z normą prawną zawartą w treści przepisu art. 2 ust. 1 ww. ustawy "Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty;

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (...)".

Począwszy od 19 stycznia 2014 r. (data wej ścia w życie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych), na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "Zwalnia się od podatku od nieruchomości położone na terenie rodzinnego ogrodu działkowego: grunty i budynki nieprzekraczające norm powierzchni ustalonych w przepisach prawa budowlanego dla altan i obiektów gospodarczych oraz budynki stanowiące infrastrukturę ogrodową, w rozumieniu ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40), z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w stanie prawnym obowiązującym od 19 stycznia 2014 r. zachowuje wobec działkowców i stowarzyszeń ogrodowych zwolnienie w podatku od nieruchomości. Dla stowarzyszeń ogrodowych i działkowców zwolnienie to oznacza, że w dalszym ciągu nie płacą podatku od nieruchomości w zakresie objętym zwolnieniem, tj. nie występuje obciążenie finansowe.

Analiza obowiązującego w 2014 r. przepisu art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje w sposób jednoznaczny, że zwolnienie to nie ma już charakteru podmiotowego, lecz przedmiotowy tj. związany z wykorzystaniem gruntów pod rodzinne ogrody działkowe. Taki charakter zwolnienia wskazuje na to, że jeżeli nowo utworzone stowarzyszenie ogrodowe położone na terenie rodzinnego ogrodu działkowego dotrzyma warunków określonych w ww. przepisie to będzie korzystało w pełni ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, z wyjątkiem nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy wskazać, że aby skorzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości niezbędne będzie dopełnienie obowiązku podatkowego przez stowarzyszenie poprzez złożenie w organie podatkowym w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku oraz każdego roku podatkowego, w terminie do dnia 31 stycznia:

* deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1,

* załącznika ZN-1/A pn. "Dane o nieruchomościach",

* załącznika ZN-1/B pn. "Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości".

W oparciu o przepis art. 6 ust. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, m.in. osoby prawne są obowiązane:

1)

składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

2)

odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia; (...).

Obowiązek składania m.in. deklaracji na podatek od nieruchomości przez podatników korzystających ze zwolnienia reguluje przepis art. 6 ust. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który stanowi " Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, o którym mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1, dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów niniejszej ustawy ".

Niniejsza interpretacja udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące na dzień wydania interpretacji przez organ podatkowy i dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

POUCZENIE

Od niniejszej interpretacji przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Szczecin. Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Szczecin, do usunięcia naruszenia prawa. Termin do złożenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa wynosi 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o treści wydanej interpretacji. Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dni od dnia doręczenia stronie odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzieli, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.um.szczecin.pl