WPiOL-III.310.3.2015.MA - Opodatkowanie nieruchomości, które będą w przyszłości zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2015 r. Urząd Miasta w Szczecinie WPiOL-III.310.3.2015.MA Opodatkowanie nieruchomości, które będą w przyszłości zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz upoważnienia Prezydenta Miasta Szczecin z dnia 16 sierpnia 2013 r. Nr WO-I.0052.3.84.2013.KO do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w zakresie postępowania podatkowego dotyczącego podatków i opłat lokalnych organ podatkowy

stwierdza, że

stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2015 r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej opodatkowania nieruchomości, które będą w przyszłości zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 4 listopada 2015 r. (data wpływu 6 listopada 2015 r.) Pani (...) zwróciła się do organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania stawki dla nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pani (...) zamierza prowadzić działalność leczniczą - "poradnię zdrowia psychicznego", która oferować będzie leczenie zaburzeń psychicznych za pomocą psychoterapii (leczenie zaburzeń nastroju, lękowych, odżywiania, snu, psychosomatycznych, dysfunkcji seksualnych, uzależnień, nerwic itp.), pomoc leczniczą (w tym pomoc w radzeniu sobie z traumą np. Śmierć bliskich, nieuleczalna choroba itp.) i psychoedukację (m.in. wsparcie dla członków rodziny osób terminalnie chorych czy chorych psychiczne) oraz konsultacje psychiatryczne. Powyższe usługi mają być świadczone przez specjalistów w dziedzinie psychologii, psychoterapii i psychiatrii. W wniosku strona powołuje się na przepisy zawarte w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zarządzeniu nr 79/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 grudnia 2013 r. oraz rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.

W ramach złożonego wniosku Pani (...) wnosi o wskazanie właściwej stawki opodatkowania w podatku od nieruchomości, która ma zastosowanie w przedmiotowej sytuacji stojąc na stanowisku, że dla świadczeń wykonywanych w ramach planowanej poradni zdrowia psychicznego powinno się stosować preferencyjną stawkę dla nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej i zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń.

Zgodnie z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej zastosowanie ma art. 168 § 3 powołanej ustawy, który mówi, że podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokółu powinno być podpisane przez wnoszącego (...). W związku z brakiem stosownego podpisu pod wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego z dnia 4 listopada 2015 r. w dniu 20 listopada 2015 r. zainicjowano rozmowę telefoniczną z Panią (...), w której poinformowano o konieczności uzupełnienia ww. braku formalnego. W dniu 20 listopada 2015 r. Pani (...) uzupełniła przedstawiony jej brak formalny. W tym samym dniu strona złożyła pisemne sprecyzowanie ww. wniosku w postaci oświadczenia z dnia 20 listopada 2015 r. w którym informuje, że prowadzona przez nią działalność będzie posiadać stosowny wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 849 z późn. zm.), Rada gminy w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z obowiązującą uchwałą Nr XXXV/1067/13 Rady Miasta Szczecin z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości (Dz. U. Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 27 listopada 2013 r. poz. 4109) wynosi ona 4,68 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej. Jest to stawka preferencyjna w odniesieniu do stawki dotyczącej działalności gospodarczej. Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stawka podatku od nieruchomości obejmuje budynki lub ich części związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń. W wyżej wymienionym zapisie ustawodawca jednoznacznie wskazuje na dwa warunki przedmiotowy i podmiotowy, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości. W budynku muszą być udzielane świadczenia zdrowotne oraz budynek musi być zajęty przez podmiot uprawniony do udzielania tych świadczeń. Termin "świadczenia zdrowotne" nie został zdefiniowany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, jednakże legalną definicję określa ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 618). Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 wyżej wymienionej ustawy świadczenia zdrowotne to działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Z art. 3 powyższej ustawy, wynika, że udzielanie świadczeń zdrowotnych zostało zakwalifikowane do działalności leczniczej. Zatem podmiot wykonujący działalność leczniczą musi mieć uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych, wynikające z ustawy o działalności leczniczej, a więc udzielanie świadczeń zdrowotnych może rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą co wynika bezpośrednio z zapisu art. 103 ustawy o działalności leczniczej. Podmiotami, które wykonują świadczenia zdrowotne, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej są:

1)

przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2)

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3)

jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza, o którym mowa w art. 55 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581),

4)

instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.),

5)

fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a)

posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,

6)

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,

7)

jednostki wojskowe

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Reasumując, zgodnie z wskazaną podstawą prawną by móc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku muszą być spełnione dwa wymogi tj.: budynek musi być związany z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej (udzielanie w budynku świadczeń zdrowotnych) co stanowi wymóg przedmiotowy oraz budynek musi być zajęty przez podmiot udzielający tych świadczeń (po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą) co stanowi wymóg podmiotowy.

W wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Pani (...) zaznaczyła, że zamierza prowadzić działalność gospodarczą w postaci "poradni zdrowia psychicznego", a wykonywane w niej usługi mają być świadczone przez specjalistów w dziedzinie psychologii, psychoterapii i psychiatrii. Jak wcześniej wskazano działalność leczniczą, a więc udzielanie świadczeń zdrowotnych można rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Z treści wniosku nie wynika jednoznacznie, że w stosunku do wyżej wymienionej "poradni zdrowia psychicznego" taki wpis zostanie przez wnioskodawczynię zrealizowany jednak w pisemnym sprecyzowaniu jego treści z dnia 20 listopada 2015 r. strona oświadczyła, że prowadzona przez nią działalność będzie posiadać stosowny wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Zgodnie z opisem stanu faktycznego planowana działalność spełnia warunek przedmiotowy przez wykonywanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej (tekst jedn.: leczenie zaburzeń psychicznych za pomocą psychoterapii, pomoc psychologiczną oraz konsultacje psychiatryczne).

Wobec planowanego spełnienia warunku podmiotowego (uzyskane wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą) i przedmiotowego (udzielanie w budynku świadczeń zdrowotnych) w przedmiotowej sprawie - w ocenie organu podatkowego możliwym będzie zastosowanie preferencyjnej stawki opisanej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącej nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

Mając na uwadze powyższe - orzeczono jak w sentencji niniejszej interpretacji.

Niniejsza interpretacja udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące na dzień wydania interpretacji przez organ podatkowy i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

POUCZENIE

Od niniejszej interpretacji przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Szczecin. Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Szczecin, do usunięcia naruszenia prawa. Termin do złożenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa wynosi 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o treści wydanej interpretacji. Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dni od dnia doręczenia stronie odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzieli, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.um.szczecin.pl