WPiOL.I.3110-P-37/19/07 - Na jakich formularzach podatnik powinien składać deklarację na podatek od nieruchomości?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2007 r. Urząd Miasta w Mysłowicach WPiOL.I.3110-P-37/19/07 Na jakich formularzach podatnik powinien składać deklarację na podatek od nieruchomości?

POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Mysłowice działając na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217 poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku w indywidualnej sprawie Sp. z o.o. z dnia 12 czerwca 2007 r. znak: CERP-32222-8-010

postanawia:

-

udzielić pisemnej interpretacji na pytanie 1 ww. wniosku, uznając, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, jej stanowisko nie jest właściwe w obowiązującym w 2007 r. stanie prawnym,

-

odmówić udzielenia pisemnej interpretacji na pytania 2 i 3 ww. wniosku, ponieważ nie dotyczą one zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 12 czerwca 2007 r. (wpływ do urzędu w dniu 18 czerwca 2007 r.) Spółka wystąpiła z prośbą o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.)., stawiając następujące pytania:

1.

Czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 3 cyt. ustawy?

2.

czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Rade Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

3.

Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Zgodnie z art. 6 ust. 9 ww. ustawy: "osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. "Natomiast art. 6 ust. 13 powyższej ustawy stanowi, że: "Rada Gminy określa w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości."

Spółka stoi na stanowisku, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania, określonych przez Radę Gminy na dany rok - jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy, czyli formularzem "według ustalonego wzoru". Stanowisko podatnika w tej kwestii jest nieprawidłowe. Podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji lub informacji na właściwym druku.

Artykuł 274 § 1 pkt 2 w. wym. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że: "W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniają niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień, zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny z powodu których informacje zawarte w deklaracji poddaje się w wątpliwość". Również w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych (art. 274a § 2 Ordynacji podatkowej). W świetle powyższego przepisu, złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na niewłaściwym druku, czyli niezgodnym z wymaganiami ustalonymi przez właściwą terytorialnie Radę Gminy, może skutkować wezwaniem podatnika w wyznaczonym terminie do złożenia wyjaśnień w tej kwestii i choć to nie jest wprost powiedziane w przepisach prawnych - do złożenia deklaracji na odpowiednim formularzu.

Artykuł 155 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że: "Organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy." Ponadto w oparciu o art. 159 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej w wezwaniu należy wskazać termin, do którego żądanie powinno być spełnione.

W tym stanie faktycznym należało postanowić jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl