WPiOL.I.3110-P-09 - Obowiązek podatkowy przy modernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Urząd Miasta w Mysłowicach WPiOL.I.3110-P-09 Obowiązek podatkowy przy modernizacji budynku.

INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Mysłowice działając na podstawie art. 14j § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku znak: (...) z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Urzędu dnia 13 października 2008 r.), uzupełnionego następnie pismem znak: (...) z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu do tut. Urzędu dnia 30 października 2008 r.) w indywidualnej sprawie podatnika Spółka Akcyjna z siedzibą w

postanawia

- udzielić pisemnej interpretacji art. 4 i art. 6 ust. 1-4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy w powiązaniu z przepisami ustawy z dn. 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) i art. 16g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn. zm.), uznając iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w ww. wniosku i uzupełniającym je piśmie odnośnie: punktu nr 1 - stanowisko jej nie jest prawidłowe w obowiązującym na dzień wydania niniejszej interpretacji stanie prawnym, punktu nr 2 -stanowisko jej jest prawidłowe, z zastrzeżeniem (zdaniem Organu podatkowego) możliwości wystąpienia sytuacji, gdy budowla ulega likwidacji w wyniku ulepszenia.

UZASADNIENIE

(...) S.A. wnioskiem z dnia 29 września 2008 r., uzupełnionym następnie pismem z dnia 24 października 2008 r. zwróciło się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od nieruchomości w zakresie art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w powiązaniu z przepisami ustawy - Prawo budowlane i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w jego indywidualnej sprawie, a mianowicie:

1.

W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości w przypadku odtworzenia, przebudowy, rekonstrukcji sieci cieplnych oraz sieci technologicznych, modernizacji budynków i budowli oraz adaptacji budynków, montażu zaworów kulowych w sieciach cieplnych i technologicznych?

2.

W którym momencie wygasa obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości w przypadku likwidacji budowli w wyniku ulepszania oraz w wyniku zużycia technicznego ?

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest właścicielem oraz użytkownikiem budynków i budowli (grupa GUS I, II) na podstawie różnych tytułów prawnych takich jak: współwłasność, najem, dzierżawa, umowa użyczenia i z tego tytułu opłaca podatek od nieruchomości jako podatnik. Na wstępie tut. Organ podatkowy zauważa, że w świetle art. 3 ust. 1 podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące: właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3; posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych; użytkownikami wieczystymi gruntów; posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie: wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości, jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Spółka przedstawiając swoje stanowisko odnośnie punktu nr 1 stwierdziła, że: "...zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od budynków i budowli nowo wybudowanych oraz modernizacji budowli i rozbudowy oraz modernizacji istniejących budynków obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następnego po roku, w którym zakończono (w domyśle - budowę) bądź rozpoczęto użytkowanie tych obiektów.

W przypadku odtworzenia, przebudowy, rekonstrukcji i adaptacji obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym zmianie uległa powierzchnia użytkowa budynków lub wartość budowli".

Natomiast odnośnie punktu nr 2 - S.A. uważa, że: "W przypadku likwidacji budowli lub budynku obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, a podatek ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Organ podatkowy nie zgadza się ze stanowiskiem Strony przedstawionym we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego, dotyczącym punktu nr 1, w którym Strona twierdzi, że: "w przypadku odtworzenia, przebudowy, rekonstrukcji i adaptacji obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym zmianie uległa powierzchnia użytkowa budynków lub wartość budowli".

Organ podatkowy po dokonaniu analizy stanu faktycznego w części dotyczącej powstania obowiązku podatkowego w przypadku odtworzenia, przebudowy, rekonstrukcji sieci cieplnych oraz sieci technologicznych, modernizacji budynków i budowli oraz adaptacji budynków, montażu zaworów kulowych na sieciach cieplnych oraz technologicznych - w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego ustalił, co następuje:

1.

Jeśli chodzi o budynki - to zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budynku lub jego części, to obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Jeśli chodzi o powstanie obowiązku podatkowego, ustawodawca na równi traktuje fakt ukończenia budowy i rozpoczęcia użytkowania budynku przed jego ostatecznym wykończeniem, a niepodleganie obowiązkowi podatkowemu w trakcie roku podatkowego dotyczy również części budynku. W oparem o art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane przez pojęcie "budowy"' należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Tak więc w odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki, zarówno rozbudowana, zmodernizowana, odtworzona, przebudowana, zrekonstruowana i podlegająca adaptacji część budynków - tylko w przypadku, gdy nastąpiła ich rozbudowa lub nadbudowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym ww. czynności zostały zakończone albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem i w ich następstwie zwiększeniu uległa powierzchnia użytkowa budynku.

2.

Jeśli chodzi o budowle nowopowstałe - to zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli okolicznością, od której uzależniony jest obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli lub jej części, to obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub jej części przed ich ostatecznym wykończeniem.

W przypadku powstania obowiązku podatkowego w związku z modernizacją odtworzeniem, przebudową, rekonstrukcją i adaptacją istniejących budowli, jeśli zmianie uległa ich wartość - to zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, podstawę opodatkowania stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Wartość początkowa budowli może ulec zmianie w trakcie okresu amortyzacji, jednak na potrzeby wymiaru podatku od nieruchomości, ustala się wartość budowli na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego. W przypadku zmiany wartości budowli w trakcie roku podatkowego nie ma potrzeby składania korekty deklaracji. Na wysokość opodatkowania budowli wpływa wyłącznie wartość początkowa brutto ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego. Dokonanie po tym dniu czynności skutkujących zmianą wartości środka trwałego, np. ulepszenie budowli w wyniku jej modernizacji, czy adaptacji, będzie stanowiło podstawę wymiaru podatku od nieruchomości od 1 stycznia następnego roku podatkowego. W myśl art. 4 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w przypadku ulepszenia budowli lub aktualizacji wyceny środków trwałych - podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano ulepszenia lub aktualizacji wyceny środków trwałych. Na podstawie art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - środki trwale uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę (zmianę, poprawienie istniejącego stanu środków trwałych na inny), rozbudowę (powiększenie - rozszerzenie składników majątkowych w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych), rekonstrukcję (odtworzenie - odbudowanie zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych), adaptację (przystosowanie - przerobienie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych) lub modernizację (unowocześnienie środków trwałych, w tym nabycie części składowych lub peryferyjnych) w danym roku podatkowym przekracza 3,5 tys. zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej (mierzonej przykładowo okresem używania czy kosztami eksploatacji). Tak więc wydatki na ulepszenie powiększają wartość początkową środka trwałego stanowiącą podstawę naliczania amortyzacji.

Stanowisko Spółki dotyczące powstania obowiązku podatkowego odnośnie budynków i budowli - z dniem 1 stycznia roku następnego, po roku. w którym zakończono budowę lub rozpoczęto użytkowanie: budynków i budowli nowo wrybudowanych, rozbudowanych i zmodernizowanych istniejących budynków (jeśli ulegnie zwiększeniu ich powierzchnia) oraz zmodernizowanych budowli-jest zgodne ze stanowiskiem Organu podatkowego.

Podobnie w przypadku likwidacji budowli lub budynku - zdaniem Podatnika i Organu podatkowego - obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, a podatek ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Zastrzeżenia tut. Organu podatkowego budzi natomiast powołana przez Podatnika w jego wniosku sytuacja, kiedy następuje likwidacja budowli w wyniku ulepszenia. W świetle przedstawionych wyżej przepisów prawnych oraz w opinii Organu podatkowego likwidacja i ulepszenie są pojęciami wykluczającymi się. Ulepszenie budowli powoduje bowiem wzrost jej wartości użytkowej. Natomiast likwidacja budowli powoduje jej unicestwienie i jest przeciwieństwem ulepszenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Wyszyńskiego 2, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od daty doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 52 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy).

Opublikowano: bip.myslowice.pl/