WPI/200000/451/214/2013 - Składki na ubezpieczenie społeczne w przypadku podlegania ustawodawstwu słowackiemu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/214/2013 Składki na ubezpieczenie społeczne w przypadku podlegania ustawodawstwu słowackiemu.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodne działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. 2010 r.- Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku i art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z póź. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Odział w Lublinie stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 18 lutego 2013 r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo słowackie uznaje za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalność gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce. Ponadto przedsiębiorca od dnia 01.12.2012 r. zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę w słowackiej firmie, gdzie wykonuje swoją pracę.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy jest zobowiązany do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, mając na uwadze 1'akt. ż« ustawodawstwem właściwym w zakresie ubezpieczeń społecznych jest dla niego ustawodawstwo słowackie.

Zdaniem wnioskodawcy, od momentu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w Republice Słowackiej i przyjęcia do tamtejszego systemu ubezpieczeń, wszystkie składki winny być odprowadzane tylko w Słowacji, a w Police wnioskodawca zobowiązany był do wyrejestrowania z ubezpieczeń. Wnioskodawca wskazał jako podstawę prawna art. 13 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji. Co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Jednocześnie zgodnie z art. 83d ustawy u systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretację indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. 2010 r.- Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenie społeczna, ubezpieczenie zdrowotne Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstaw wymiaru tych składek.

Podkreśleniu wymaga ponadto fakt, iż w trybie wydania decyzji z wniosku o wydaniu pisemnej interpretacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje rozstrzygnięcia w kwestii ustalenia obowiązującego wnioskodawcę ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego.

Kwestie związane z ustaleniem i stosowaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób migrujących od maja 2010 r. reguluje zasadniczo w stosunku do Państw Członkowskich Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 i dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. UE. L Nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009-. dotyczące wykonania rozporządzenia nr 883/2004 (Dz. U. UE L Nr 284 poz.1 z 30 października 2009 r.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne. które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność.

Stosownie do art. 1 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr. 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. UE. L Nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004) osoby, do których stosuje się niniejsze rozporządzenie podlegają ustawodawstwu tylko jednego Państwa Członkowskiego.

W stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, a dodatkowo została zatrudniony na podstawie umowy o pracę w słowackiej firmie, gzie wykonuje swoją pracę. Wnioskodawca oświadczył że jego właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo słowackie.

W świetle powyższego uwzględniając zawartą w opisie sianu faktycznego informację, iż właściwym dla wnioskodawcy jest ustawodawstwo słowackie, należy uznać, iż z tytułu działalności gospodarczej że wnioskodawca nie ma w Polsce obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

W konsekwencji powyższego, uwzględniając przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Odział w Lublinie stwierdza, że stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji złożonym w dniu 18.02 2013 r. w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo słowackie – uznać należy za prawidłowe.

Należy zaznaczyć ze Zakład Ubezpieczeń Społecznych związany jest dokonana interpretacją wyłącznie w przypadku gdy rzeczywisty stan faktyczny odpowiada w pełni stanowi faktycznemu opisanemu we wniosku. W trybie wydania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji organ nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani postępowania dowodowego, opierając się jedynie na treści wniosku, co nie wyklucza takiego postępowania w toku procesowania na zasadach ogólnych, nawet w przypadku gdy interpretacja została już wydana.

Równocześnie biorąc pod uwagę treść przywołanego wyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, w związku z czym w oparciu o art. 66 § i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego zawiadamia; iż w przedmiotowej spraw i 3 wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do właściwego terytorialnie niniejszym zawiadomieniem w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyli przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy 2 dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (…).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki urbanizacyjnej ZUS. która wydało decyzję lub do protokołu sporządzonego przez te jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl