WPI/200000/451/1726/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/1726/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. Nr 220, poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17 grudnia 2013 r. (uzupełnionym pismem dnia 13 stycznia 2014 r.) (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wypłacanej pracownikom rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2013 r., do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagród jubileuszowych wypłacanych pracownikom. Powyższy wniosek został uzupełniony w zakresie merytorycznym, poprzez doprecyzowanie opisanego w przedmiotowym wniosku zdarzenia przyszłego, pismem złożonym w dniu 15 stycznia 2014 r.

Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny wskazał co następuje.

1. Na podstawie obowiązującego u pracodawcy do dnia 31 grudnia 2013 r. Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, pracownikom co 5 lat przysługują nagrody jubileuszowe. W związku z zawarciem w dniu 28 listopada 2013 r. nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, który nie przewiduje przyznania pracownikom świadczenia w postaci nagród jubileuszowych, pracodawca zawarł jednocześnie w dniu 28 listopada 2013 r. z działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi porozumienie regulujące zasady wygaszania programu nagród jubileuszowych. Zgodnie treścią zawartego porozumienia, w okresie przejściowym, tj. od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2017 r., pracodawca będzie wypłacał nagrody jubileuszowe w następujący sposób:

a)

Pracownikom, którzy nabędą uprawnienia do nagrody w 2014 r. zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa w wysokości 45% kwoty do której byliby uprawnieni na mocy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r;

b)

Pracownikom, którzy nabędą uprawnienia do nagrody w 2015 r. zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa w wysokości 35% kwoty do której byliby uprawnieni na mocy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r;

c)

Pracownikom, którzy nabędą uprawnienia do nagrody w 2016 r. zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa w wysokości 25% kwoty do której byliby uprawnieni na mocy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r;

d)

Pracownikom, którzy nabędą uprawnienia do nagrody w 2017 r. zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa w wysokości 15% kwoty do której byliby uprawnieni na mocy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. zawarte porozumienie nie modyfikuje dotychczasowych zasad nabywania prawa do nagrody jubileuszowej.

Powyższe oznacza, że zachowana została zasada wynikająca z dotychczasowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy określająca częstotliwość nabycia prawa do nagrody (co 5 lat). Jednocześnie wskazany w porozumieniu okres przejściowy, w którym będą wypłacane nagrody jubileuszowe dotyczy tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu 31 grudnia 2013 r. Pracownicy zatrudnieni po tej dacie nienabęda prawa do nagrody jubileuszowej wypłacanej w okresie przejściowym. Ponadto zgodnie z treścią zawartego porozumienia pracodawca dokona jednorazowej wypłaty wszystkich nagród jubileuszowych, do których pracownicy byliby uprawnieni w okresie przejściowym w terminie wcześniejszym niż termin nabycia uprawnień przez poszczególnych pracowników do nagrody jubileuszowej, pod warunkiem uzyskania decyzji ZUS dotyczącej braku obowiązku naliczania i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne w związku z likwidacją programu nagród jubileuszowych oraz wcześniejszą wypłatą tych świadczeń. Wypłata nagród jubileuszowych zostałaby dokonana przez pracodawcę w takim wypadku w terminie 2 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnej decyzji ZUS. Powyższe oznaczałoby, że przy niezmienionych zasadach nabywania uprawnień do nagród jubileuszowych, ich wypłata zostałaby dokonana przed upływem 5 lat od ostatniego uzyskania uprawnień do tego świadczenia przez pracowników.

3. Nagroda jubileuszowa przysługująca na podstawie porozumienia z dnia 28 listopada 2013 r. bez względu na termin jej wypłaty stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z póżn. zm.),

4. W związku z powyższym, po stronie pracodawcy pojawiło sic pytanie: Czy w przypadku, kiedy nagroda jubileuszowa przysługująca na podstawie porozumienia z dnia 28 listopada 2013 r. zostanie wypłacona pracownikowi w terminie wcześniejszym niż termin nabycia uprawnień do tego świadczenia przez pracownika, przychód z tytułu wypłaty nagrody jubileuszowej należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika?.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie, w którym wskazuje iż:

1. W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust.l w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

2. Zgodnie z postanowieniami § 2 ust. l rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej, jeżeli według zasad określających warunki ich przyznania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

W ocenie pracodawcy przepis ten znajduje zastosowanie również w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty tych świadczeń modyfikując wyłącznie ich wysokość w odrębnym porozumieniu zawartym z działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi. W przedmiotowym stanie faktycznym, nie zostały zmienione zasady określone w obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy na jakich przysługują pracownikom nagrody jubileuszowe. Zgodnie z zawartym porozumieniem nagrody jubileuszowe będą przysługiwały w okresie przejściowym pracownikom, którzy nabędą do nich uprawnienia w latach 2014-2017 zgodnie z postanowieniami obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Aktualna pozostaje dotychczasowa zasada, zgodnie z którą będą one przysługiwały co 5 lat. W związku z powyższym, fakt, że zasady na jakich będą wypłacane nagrody jubileuszowe, do których pracownicy nabędą uprawnienie w okresach przejściowych zostały uregulowane w odrębnym porozumieniu pomiędzy pracodawcą, a działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi nie powoduje powstanie obowiązku uwzględnienia tych świadczeń w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Tym samym wypłacone w okresie przejściowym zgodnie z treścią porozumienia z dnia 28 listopada 2013 r. nagrody jubileuszowe nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

3. Jednocześnie, wypłacenie pracownikowi nagrody jubileuszowej w terminie wcześniejszym niż termin nabycia przez pracowników uprawnień do tej nagrody pozostaje bez wpływu na zwolnienie z obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przychodu z tytułu nagrody jubileuszowej, W opinii pracodawcy, decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia nagród jubileuszowych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych regulacji obowiązujących pracodawcy. W takiej sytuacji bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt terminu wypłacenia nagród jubileuszowych pracownikom. Wypłata tych świadczeń może nastąpić w okresie krótszym niż 5 lat od uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej.

Wnioskodawca wskazuje, że z tego względu również w sytuacji uzyskania decyzji ZUS potwierdzającej prawidłowość stanowiska pracodawcy w zakresie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagród jubileuszowych wypłacanych na podstawie porozumienia z dnia 28 listopada 2013 r. wszystkie kwoty nagrody jubileuszowej, do której pracownicy uzyskaliby uprawnienia w okresie przejściowym, zostaną wypłacone jednorazowo w terminie 2 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnej decyzji ZUS, również nie będą one stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca pismem złożonym w dniu 15 stycznia 2014 r. uzupełnił wniosek z dnia 12 grudnia 2013 r. i wskazał, iż jednorazowe wypłaty wszystkich nagród jubileuszowych, do których pracownicy byliby uprawnieni w okresie przejściowym w terminie wcześniejszym niż termin nabycia uprawnień poszczególnych pracowników do nagrody jubileuszowej będą stanowiły rekompensatę w związku z likwidacją programu nagród jubileuszowych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek,

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nic zalicza się przychodów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 powyższego rozporządzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Należy zauważyć, że nagrody jubileuszowe nie są świadczeniami obligatoryjnymi uregulowanymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, a w konsekwencji zasady ich przyznawania oraz wypłacania wynikają z obowiązującego u Przedsiębiorcy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Jednocześnie Oddział podkreśla, iż zwolnienia z podstawy wymiaru składek zawarte we wskazanym powyżej rozporządzeniu mają charakter przywileju i powinny być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej.

Z wniosku Przedsiębiorcy wynika, iż zgodnie z obowiązującymi postanowieniami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.- pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę przysługują nagrody jubileuszowe wypłacane nie częściej niż co 5 lat. W związku z zawarciem w dniu 28 listopada 2013 r. nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i uchyleniem regulacji w zakresie postanowień dotyczących przyznawania pracownikom nagród jubileuszowych. Pracodawca w tym samym dniu zawarł jednocześnie z działającymi u Pracodawcy organizacjami związkowymi porozumienie regulujące zasady wygaszania programu nagród jubileuszowych. Zgodnie z treścią zawartego porozumienia, w okresie przejściowym, tj. od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2017 r. Pracodawca będzie wypłacał pracownikom nagrody jubileuszowe z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych w określonej w porozumieniu wysokości zdeterminowanej dalą - rokiem w którym pracownicy nabędą uprawnienia do nagrody, stosownie do dotychczas obowiązujących zasad wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. Jednocześnie w zawartym w dniu 28 listopada 2013 r. porozumienia Pracodawca w związku z likwidacją programu nagród jubileuszowych przewiduje możliwość ich wypłaty jednorazowo.

W świetle powyższego, mając na uwadze zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2014 r.) oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że wypłaty rekompensujące pracownikom (niezależnie od nazwy świadczenia tj. zarówno rekompensaty, odszkodowania, jak i nagrody jubileuszowe) - likwidację nagród jubileuszowych, które nastąpiły w związku ze zmianą układu zbiorowego pracy likwidującego nagrody jubileuszowe przysługujące dotychczas (tekst jedn.: do czasu likwidacji) nie częściej niż co 5 lat, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl