WPI/200000/451/1481/2013 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty częściowego dofinansowania do pakietów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/1481/2013 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty częściowego dofinansowania do pakietów sportowych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 28 października 2013 r. przez przedsiębiorcę (...) sp. z o.o. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty częściowego dofinansowania do pakietów sportowych.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) sp. z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż w obowiązującym regulaminie wynagradzania ma zamiar wprowadzić zapis, zgodnie z którym: "W przypadku, gdy pracodawca wykupi dodatkowe usługi tzw. <pakietów sportowych> (np. w postaci karty...) dla zainteresowanych pracowników, pracownicy korzystający z tych usług zobowiązani są do współfinansować świadczenia iv kwocie określonej przez pracodawcę. Każdorazowo ww. kwota będzie podawana przez pracodawcą do wiadomości z informacją o okresie obowiązywania. Kwota ta będzie potrącana z wynagrodzenia netto na podstawie pisemnej zgody pracownika", Pracodawca ma zatem zamiar kupować ze środków obrotowych pakiety sportowe (karnety, karty), które następnie będzie przekazywał pracownikom po cenie niższej od ceny ich zakupu.

Jednocześnie wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie Świadczenia usług czy sprzedaży towarów będących przedmiotem przekazania pracownikom.

W uzupełnieniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji złożonego w dniu 28 października, przedsiębiorca poinformował, iż kwota pieniężna za pakiety sportowe ponoszona przez pracodawcę na rzecz pracowników stanowić będzie dla pracowników przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym wnioskodawca powziął wątpliwość, czy kwota częściowego dofinansowania do pakietów sportowych w formie uprawnienia pracowników do zakupu tych pakietów po cenie niższej niż detaliczne, wynikająca z regulaminu wynagradzania obowiązującego u wnioskodawcy, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, czy też podlega ona zwolnieniu na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów. Interpretacja może dotyczyć wyłącznie tych przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę będącego wnioskodawcą daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Zdaniem wnioskodawcy z art. 84d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) wynika, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne w zakresie; obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych i podstawy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych. Przedsiębiorca stwierdza, iż przedmiot niniejszego wniosku należy do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioskodawca wskazuje, iż wartość pakietów sportowych, o których mowa w niniejszym wniosku, w całości finansowana przez pracodawcę, stanowi dla pracownika przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a w konsekwencji przychód len stanowi co do zasady podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Z treści § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczania emerytalne i rentowe wynika jednak, że nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Przedsiębiorca wskazuje również, iż w orzecznictwie zauważa się, że każde przysporzenie majątkowe wypłacane pracownikom przez pracodawcę na podstawie aktów' lub przepisów prawa pracy, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek (Sąd Najwyższy w wyrokach I UK 201/09 i II UK 172/07).

Wnioskodawca zamierza wprowadzić w obowiązującym regulaminie zapis określający zasady udzielania świadczenia w postaci uprawnienia pracowników do zakupu pakietów sportowych (karnetów, kart) po cenie niższej niż detaliczna. W tej sytuacji zdaniem wnioskodawcy uznać należy, że do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie należy wliczać kwoty ponoszonej przez pracodawcę na rzecz pracowników, która wynikać będzie z obowiązującego u wnioskodawcy regulaminu wynagradzania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w' szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od lego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia, powinna wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania łub przepisów o wynagradzaniu oraz przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczną lub formę usługi).

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy będą ponosić częściową odpłatność za możliwość korzystania z usług w ramach pakietów sportowych. Natomiast prawo do skorzystania z usług w ramach pakietów sportowych przysługiwać będzie pracownikom na podstawie regulaminu wynagradzania. W konsekwencji kwota pieniężna za pakiety sportowe finansowana przez pracodawcę nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. W rezultacie Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednocześnie Oddział wskazuje, iż. katalog spraw w których Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest wydawać pisemne interpretacje znajduje się w art. 83d ustawy z dnia z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, nie zaś w art. 84d jak wskazał we wniosku przedsiębiorca.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i sianu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl