WPI/200000/451/1480/2013 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty częściowego dofinansowania do pakietów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/1480/2013 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty częściowego dofinansowania do pakietów sportowych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2013 r. doręczonym w dniu 28 października 2013 r. (uzupełnionym w dniu 12 listopada 2013 r.) przedsiębiorcy (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości kwoty pieniężnej ponoszonej przez pracodawcę na rzecz pracowników z tytułu częściowego dofinansowania do pakietów sportowych za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 28 października 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony przez przedsiębiorcę w zakresie merytorycznym pismem z dnia 6 listopada 2013 r. (wpływ do Oddziału w dniu 12 listopada 2013 r.).

Wnioskodawca wskazał, iż Spółka jest przedsiębiorącą prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...). W obowiązującym regulamin wynagradzania ma zamiar wprowadzić zapis, zgodnie z którym: "w przypadku, gdy pracodawca wykupi dodatkowe usługi tzw. pakietów sportowych (np. w postaci karty Multisport) dla zainteresowanych pracowników, pracownicy korzystający z tych usług zobowiązani są współfinansować świadczenia w kwocie określonej przez pracodawcę. Każdorazowo ww. kwota będzie podawana przez pracodawcę do wiadomości z informacją o okresie obowiązywania. Kwota ta będzie potrącana z wynagrodzenia netto na podstawie pisemnej zgody pracownika". Pracodawca ma zatem zamiar kupować ze środków obrotowych pakiety sportowe (karnety, karty), które następnie będzie przekazywał pracownikom po cenie niższej od ceny ich zakupu.

Pracodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług czy sprzedaży towarów będących przedmiotem przekazania pracownikom.

W uzupełnieniu wniosku pismem z dnia 6 listopada 2013 r. doręczonym w dniu 12 listopada 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż kwota pieniężna za pakiety sportowe ponoszona przez pracodawcę za rzecz pracowników stanowić będzie dla pracowników przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy kwota częściowego dofinansowania do pakietów sportowych w formie uprawnienia pracowników do zakupu tych pakietów po cenie niższej niż detaliczne, wynikającą z regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, czy też podlega ona zwolnieniu na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe?.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Z art. 84d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) wynika, że Zakład wydaje interpretacje indywidualne w zakresie: obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych. Niewątpliwie zatem przedmiot niniejszego wniosku należy do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W opinii Wnioskodawcy wartość pakietów sportowych, o których mowa w niniejszym wniosku, w całości finansowana przez pracodawcę, stanowi dla pracownika przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a w konsekwencji przychód ten stanowi co do zasady podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pracowników. Z treści § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynika jednak, że nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Wnioskodawca podnosi, że w orzecznictwie zauważa się, iż każde przysporzenie majątkowe wypłacane pracownikom przez pracodawcę na podstawie aktów lub przepisów prawa pracy, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek (podobnie Sąd Najwyższy w wyrokach I UK 201/09 i II UK 172/07). Wnioskodawca zamierza wprowadzić w obowiązującym regulaminie pracy zapis określający zasady udzielania świadczenia w postaci uprawnienia pracowników do zakupu pakietów sportowych (karnetów, kart) po cenie niższej niż detaliczna. Zdaniem Wnioskodawcy, do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie należy wliczać kwoty ponoszonej przez pracodawcę na rzecz pracowników, która wynikać będzie z obwiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zakres przedmiotowy spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji został określony w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od 01.01.2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego powyżej rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Z konstrukcji powyższego przepisu wynika zatem, iż aby płatnik mógł zastosowanie wskazanego wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści (w tym przypadku w postaci uzyskania pakietów sportowych) musi wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tych Świadczeń. Skoro więc, jak wskazuje we wniosku z dnia 14 października 2013 r. (uzupełnionym w dniu 12 listopada 2013 r) Przedsiębiorca, kwota pieniężna ponoszona przez pracodawcę na rzecz pracowników tytułem częściowego dofinansowania do pakietów sportowych będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy i pracownicy będą partycypowali w kosztach uzyskania przedmiotowych pakietów, a zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w stosownym regulaminie wynagradzania, przyjąć należy, iż spełnione zostały warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia.

W konsekwencji, powyższe oznacza, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji możliwe będzie skorzystanie z wyłączenia przewidzianego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej Z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl