WPI/200000/451/1301/2013 - Wynagrodzenie członka zarządu a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/451/1301/2013 Wynagrodzenie członka zarządu a składki na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. u swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1565 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 20 września 2013 r. w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia członka zarządu otrzymywanego z tytułu pełnienia funkcji na podstawie uchwały o powołaniu.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż spółka na podstawie uchwały o powołaniu wypłaca dwóm członkom zarządu wynagrodzenie za pełnioną funkcję w zarządzie spółki. Wypłacone wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu spółki wolne jest od obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Członek zarządu, w przyszłości planuje równolegle podjąć pracę w spółce w ramach umowy o pracę na podstawie której będzie wykonywał pracę w zupełnie innym zakresie niż wynika to z uchwały o powołaniu.

W związku z powyższym wnioskodawca powziął wątpliwość czy wynagrodzenie członka zarządu z tytułu pełnienia funkcji zarządu przy jednoczesnym pobieraniu przez niego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę będzie podlegało obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Zdaniem spółki wynagrodzenie wypłacone członkowi zarządu z tytułu pełnienia funkcji, który jednocześnie pobierać będzie wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę (w związku z wykonywaniem innych zadań niż wynika to z uchwały o powołaniu) nie podlegać będzie obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Wnioskodawca wskazuje, iż stanowisko takie wynika z treści art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w z w. z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku ubezpieczeń społecznych następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 201 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - członek zarządu powoływany i odwoływany jest uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Powołanie jest ogólnym terminem obejmującym każdą formę prowadzącą do nawiązania stosunku organizacyjnego. Następstwem nawiązanego stosunku organizacyjnego może być nawiązanie stosunku obligacyjnego tj. podpisanie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Jednakże to od woli spółki zależy czy to stosunek organizacyjny będzie wyłączną podstawą wykonywania obowiązków członka zarządu oraz czy będzie się wiązał z wynagrodzeniem czy nie. Podstawą pełnienia funkcji członka zarządu może być w rezultacie zarówno zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług jak też jedynie powołanie uchwałą zgromadzenia wspólników.

Obowiązek opłacania składek będzie wynikał z podstawy prawnej wykonywania zarządu. Samo powołanie - na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych - na stanowisko członka zarządu spółki nie skutkuje jeszcze powstaniem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Istotną rolę odgrywa natomiast fakt zawarcia przez członka zarządu ze spółką umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług.

Katalog osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym określono w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym konieczne jest ustalenie czy dana osoba posiada jeden z tytułów ubezpieczenia określonych tym przepisem. Powołany przepis nie zalicza do ubezpieczonych osoby pełniącej funkcję członka zarządu pod warunkiem, że funkcja ta nie jest wykonywana w ramach stosunku prawnego określonego w tym przepisie (np. umowa o pracę lub umowa zlecenia). Zatem, w odniesieniu do członka zarządu, otrzymującego wynagrodzenie za pełnienie funkcji wyłącznie na podstawie samego powołania nie powstaje obowiązek opłacania z tego tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, bowiem taki tytuł nie został wymieniony W art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ta sama osoba pełni funkcję członka zarządu na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników i jednocześnie na podstawie zawartej umowy o pracę wykonuje pracę w zupełnie innym zakresie niż wynika to z uchwały o po w olaniu. W takiej sytuacji obowiązek ubezpieczeń społecznych powstanie wyłącznie z tytułu zawartej umowy o pracę, natomiast stosunek korporacyjny, nawiązany na podstawie uchwały o powołaniu, nie rodzi obowiązku ubezpieczeń społecznych. W konsekwencji od wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 53 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl