WPI/200000/43/987/2014 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo angielskie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/987/2014 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo angielskie.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie:

1)

uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 14 sierpnia 2014 r. przez przedsiębiorcę Pana (...) w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo angielskie.

2)

odmawia wydania pisemnej interpretacji na wniosek przedsiębiorcy Pana (...) złożony w dniu 14 sierpnia 2014 r. w przedmiocie potwierdzenia właściwego ustawodawstwa.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy Pana (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w formie działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej. Wnioskodawca od 04.2013 r. ma podpisaną umowę o pracę z firmą z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Praca jest świadczona w szczególności za pomocą łącza (...) i polega na wykonywaniu zleconych mu zadań utrzymania oraz bieżącej administracji komercyjnej sieci (...) przez zagranicznego Pracodawcę, w tym wypadku firmę (...) brytyjskiego operatora sieci w Europie UK, Francji, Niemczech oraz w Czechach i na Słowacji.

Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z prawem brytyjskim miejscem świadczenia pracy jest miejsce położenia serwera Pracodawcy, a taki znajduje się na terenie Wielkiej Brytanii oraz innych krajów UE z wyłączeniem Polski.

Wnioskodawca wskazał, ze jeśli będzie to konieczne, to Pracodawca może zmienić swoje oczekiwania co do miejsca wykonywania pracy na serwerze zlokalizowanym w innym kraju UE, np. w Niemczech. Czechach itp. z uwagi np. na politykę marketingową firmy - w tej sytuacji zlecone Wnioskodawcy zadania również będą wykonywane za pomocą łącza poprzez kanał internetowy, tyle że już nie we Francji a np. w Niemczech. Czechach lub Holandii etc.

Praca wnioskodawcy wykonywana przez niego w wymiarze 17 godzin tygodniowo (68 godzin miesięcznie) jest nadzorowana, kontrolowana, ewidencjonowana i nie nosi znamion pracy marginalnej.

Z uwagi na fakt przemieszczania się Wnioskodawcy, wskazanie konkretnego miejsca pracy nie jest możliwe, pewny zdaniem Wnioskodawcy jest fakt. że jego praca nie jest wykonywana w Polsce. Wnioskodawca fizycznie opuszcza kraj, aby zlecić wykonywanie pracy na jednym z europejskich serwerów - wg. aktualnego zapotrzebowania pracodawcy - firmy (...).

Wnioskodawca poinformował, ze na skutek podjęcia zatrudnienia na umowę o pracę w Wielkiej Brytanii wyrejestrował się z ubezpieczenia społecznego, a także zdrowotnego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioskodawca stwierdził, że wobec zaistnienia takiego faktu, jego wniosek ma na celu rozstrzygnięcie w przedmiocie sposobu odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy dla wnioskodawcy właściwe jest ustawodawstwo angielskie.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawcy od momentu zatrudnienia w Wielkiej Brytanii i przyjęcia go do tamtejszego systemu ubezpieczeń, wszystkie składki na ubezpieczenie zdrowotne winny być odprowadzane tylko w Wielkiej Brytanii, a w Polsce obowiązany jest dokonać wyrejestrowania z ubezpieczeń. Co prawda praca Wnioskodawcy nie jest wykonywana fizycznie na terenie Wielkiej Brytanii, nie jest również wykonywana w Polsce, co w tym wypadku powinno mieć istotny wpływ na ustalenie właściwego ustawodawstwa, ponieważ pomimo tego że w Polsce Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą, która z uwagi na załamanie rynku nie jest już jego podstawowym źródłem dochodu i Wnioskodawca zmuszony był szukać zatrudnienia za granicą jak tysiące innych Polaków w obecnych czasach.

Wnioskodawca wskazał podstawę prawną dla swojego stanowiska m.in. Art. 1, 13 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Jednocześnie zgodnie z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Kwestie związane z ustaleniem i stosowaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób migrujących od maja 2010 r. reguluje zasadniczo w stosunku do Państw Członkowskich Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U.UE E Nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004 r. z późn. zmianami) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonania rozporządzenia nr 883/2004 (Dz. U.UE.L Nr 284 poz. 1 z 30 października 2009 r. z późn. zmianami). Podkreślenia wymaga fakt, iż w trybie wydania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje rozstrzygnięcia kwestii ustalenia obowiązującego wnioskodawcę ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego, dlatego też w sprawach, w których wnioskodawca podejmuje aktywność zawodową na terenie dwóch Państw Członkowskich UE elementem niezbędnym dla rozstrzygnięcia obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne wnioskodawcy jest wskazanie przez wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego jakiemu ustawodawstwu w zakresie zabezpieczenia społecznego podlega.

W stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, a dodatkowo został zatrudniony od 04.2013 r. na podstawie umowy o pracę z firmą angielską z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Praca wykonywana przez Wnioskodawcę nie nosi znamion marginalnej. Wnioskodawca oświadczył, iż jego właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo angielskie

Osoby, do których zastosowanie ma powołane powyżej rozporządzenie, podlegają ustawodawstwu tylko jednego Państwa Członkowskiego. Zasada podlegania ustawodawstwu jednego państwa członkowskiego oznacza, że w danym momencie można być ubezpieczonym tylko w jednym państwie członkowskim.

W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca oświadczył, iż jego właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo angielskie, zatem z chwilą ustalenia dla przedsiębiorcy ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego innego niż polskie, przedsiębiorca nie będzie podlegał przepisom ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, która stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3) lit. d) reguluje zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 5 tej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność. Podleganie osób prowadzących pozarolniczą działalność ubezpieczeniom społecznym wiąże się z obowiązkiem opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Z informacji zawartej w opisie stanu faktycznego odnoszącej się do ustalonego ustawodawstwa angielskiego wynika, iż wnioskodawca nie podlega polskim przepisom w zakresie zabezpieczenia społeczne tj. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, zatem wnioskodawca nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Należy zaznaczyć, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji nie, prowadzi postępowaniu wyjaśniająco ani postępowania dowodowego opiera się jedynie na treści wniosku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy wydawaniu decyzji interpretacyjnej na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, oparł się na oświadczeniu wnioskodawcy, zgodnie z którym właściwym ustawodawstwem dla wnioskodawcy w zakresie zabezpieczenia społecznego jest ustawodawstwo angielskie.

W konsekwencji powyższego, uwzględniając przedstawiony przez, wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stwierdza, ze stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji złożonym w dniu 14 sierpnia 2014 r.- w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo angielskie - uznać należy za prawidłowe.

Równocześnie biorąc pod uwagę treść przywołanego wyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, w związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do właściwego terytorialnie Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podanie złożone zgodnie z niniejszymi zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Ponadto Oddział wskazuje, że zgodnie z ust. 3 art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w związku z. art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie ma podstaw prawnych do wydania pisemnej interpretacji w przedmiocie ustalania właściwego ustawodawstwa.

W związku z powyższym w zakresie potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w sprawie obowiązującego go ustawodawstwa Oddział odmawia wydania pisemnej interpretacji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążącą dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl