WPI/200000/43/984/2016 - Nieuwzględnianie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnej w postaci Karty Cinema City i Multisport w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/984/2016 Nieuwzględnianie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnej w postaci Karty Cinema City i Multisport w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 9 września 2016 r. przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o. Sp. komandytowa uznaje za:

1)

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości korzyści materialnej w postaci Karty Cinema City w części finansowanej przez pracodawcę;

2)

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości korzyści materialnej w postaci Karty Multisport w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) Sp. z o.o. Sp. komandytowa o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego, informując, że udostępnił pracownikom zestaw benefitów, na który składają się następujące świadczenia:

1)

Karta Cinema City,

2)

Karta Multisport.

Wszystkie świadczenia - benefity zostały wprowadzone w Regulaminie Wynagradzania. Pracownicy dobrowolnie nabywają benefity, według zasad udostępniania i korzystania określonych w Regulaminie Wynagradzania.

Benefity zostają zakupione od różnych podmiotów trzecich, a następnie oferowane Pracownikom po cenie niższej niż cena brutto, jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić dostawcy benefitów na podstawie otrzymanej faktury.

W konsekwencji uprawnieni Pracownicy będą nabywać świadczenia po cenie niższej niż detaliczna, co zostanie potwierdzone wystawioną na Pracownika fakturą. Warunkiem uzyskania przez Pracownika benefitu jest podpisanie zgody na potrącenie odpłatności za udostępniony benefit z listy płac lub ewentualnie wpłata na konto (lub do kasy) Wnioskodawcy.

Zgodnie z zapisami Regulaminu, w przypadku niekorzystania przez Pracownika z benefitów, Pracownik nie jest uprawniony do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego. Według Regulaminu Wynagradzania pracownicy opłacają jedynie część benefitów w różnych proporcjach i wariantach:

1)

Karta Cinema City:

a)

Pracownik zatrudniony powyżej jednego roku jest uprawniony do skorzystania z Karty Cinema City; warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika (...)% kosztów korzystania z tej karty, (...)% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca;

b)

Pracownik zatrudniony powyżej trzech lat jest uprawniony do skorzystania z Karty Cinema City, z uprawnienia jego może skorzystać również wskazana przez pracownika jedna osoba najbliższa; warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika (...)% kosztów korzystania z tej karty oraz ewentualnie (...)% kosztów korzystania z karty przez osobę najbliższą (o ile zostanie przez Pracownika wskazana), (...)% kosztów korzystania z tej karty/kart pokryje Pracodawca;

c)

Pracownik zatrudniony na stanowisku prezesa, wiceprezesa, członka zarządu operacyjnego, dyrektora pionu, dyrektora działu, głównej księgowej jest uprawniony do skorzystania z Karty Cinema City, z uprawnienia jego może skorzystać również wskazana przez pracownika jedna osoba najbliższa; warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika (...)% kosztów korzystania z tej karty oraz ewentualnie (...)% kosztów korzystania z karty przez osobę najbliższą (o ile zostanie przez pracownika wskazana), (...)% kosztów korzystania z tej karty/kart pokryje Pracodawca.

2)

Karta Multisport:

a)

Pracownik zatrudniony powyżej jednego roku jest uprawniony do skorzystania z Karty Multisport, warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika (...)% kosztów korzystania z tej karty, (...)% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca;

b)

Pracownik zatrudniony powyżej trzech lat jest uprawniony do skorzystania z Karty Multisport; warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika (...)% kosztów korzystania z tych kart, (...)% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca;

c)

Pracownik zatrudniony na stanowisku prezesa, wiceprezesa, członka zarządu operacyjnego, dyrektora pionu, dyrektora działu, głównej księgowej jest uprawniony do skorzystania z Karty Multisport; warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez Pracownika (...)% kosztów korzystania z tych kart, (...)% kosztów korzystania z tej karty pokryje Pracodawca.

W tym jednym przypadku (2c) warunek dopłaty przez pracownika pomija uregulowania zawarte pomiędzy Pracodawcą a dostawcą benefitu.

Wartość benefitu w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako Pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Wnioskodawca zadał pytanie:

Czy część kosztów uczestnictwa w systemie benefitów finansowanych przez Wnioskodawcę, jako płatnika składek, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od przychodu Pracownika, stanowiącego różnicę pomiędzy ceną nabycia benefitu, a odpłatnością, którą Pracownik zapłaci Wnioskodawcy za nabycie tej karty.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chorobowe i wypadkowe ubezpieczonych będących pracownikami stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku nabycia przez Pracowników benefitów za częściową odpłatnością, część sfinansowana przez Pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co pociąga za sobą również konieczność naliczenia składek społecznych.

Wnioskodawca powołuje się na przepis szczególny od tej generalnej zasady, zawarty § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106), z którego wynika, że podstawy wymiana składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W ocenie Wnioskodawcy spełnienie łącznie warunków:

1)

zawarcie zasad udostępniania i korzystania z benefitów w Regulaminie Wynagradzania oraz

2)

uzyskania przez Pracownika prawa do benefitów po cenach niższych niż detaliczne (Pracownik zawsze zapłaci mniej niż cena z faktury otrzymania od dostawy benefitów)

umożliwi wyłączenie wartości benefitów sfinansowanych przez Wnioskodawcę z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne Pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie miało zastosowanie również do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 104 ustawy o promocji zatrudnienia, składki na Fundusz Pracy ustalane są od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Również zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiana składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji, czy stanowisko Wnioskodawcy, że benefity udostępniane Pracownikom na zasadach opisanych powyżej nie wchodzą do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest prawidłowe.

Zaprezentowane stanowisko przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, w szczególności:

- decyzja nr 213, DI/100000/43/493/2016 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, 11 maja 2016 r.

- decyzja nr 1010/2015, WPI/200000/43/1010/2015 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie, 8 września 2015 r.

- decyzja nr 1243/2015, WPI/200000/43/1243/2015 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie, 20 listopada 2015 r.

- decyzja nr 1099/2015, WPI/200000/43/1099/2015 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie, 12 października 2015 r.

- decyzja nr 1492/2014, WPI/200000/43/1492/2014 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie, 8 stycznia 2015 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska wnioskodawcy pod kątem prawidłowości przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa, tj. przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej przedsiębiorcy, której zakres przedmiotowy wyznacza opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację. Podkreślenia wymaga fakt, że procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani dowodowego. Powyższe oznacza, iż wiedzę o stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Zakład opiera wyłącznie na treści złożonego przez przedsiębiorcę wniosku, nie posiadając uprawnień do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W rezultacie celem interpretacji jest prawidłowa wykładnia rozumienia treści przepisów prawnych z zakresu przedmiotowego art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez przedsiębiorcę, a tym samym uchronienie w ten sposób przed błędnym zastosowaniem danych przepisów.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią jedynie te korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiąca przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, że dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

Ponadto z treści obowiązujących przepisów wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest właściwy do rozstrzygnięcia w trybie interpretacji kwestii dotyczących istnienia lub braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.).

Stosownie jednak do art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - cyt. powyżej - pracodawcy i inne jednostki organizacyjne opłacają za ubezpieczonych obowiązkowe składki na Fundusz Pracy ustalone od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Natomiast z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy - cyt. powyżej - wynika, że pracodawcy opłacają składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustalone od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W konsekwencji podsumowując, zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawca udostępnia pracownikom Karty Cinema City i Karty Multisport, które są finansowane przez Pracodawcę i przez Pracownika. Powyższe zostało zapisane w Regulaminie Wynagradzania obowiązującego w Spółce.

Wartość benefitu w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako Pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 9 września 2016 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości korzyści materialnej w postaci Karty Cinema City i Karty Multisport w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl