WPI/200000/43/981/2019 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dopłaty Wnioskodawcy do wartości udostępnianych pracownikom świadczeń w postaci kart Multisport.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/981/2019 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dopłaty Wnioskodawcy do wartości udostępnianych pracownikom świadczeń w postaci kart Multisport.

Decyzja nr 981/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w związku z wnioskiem złożonym w dniu 18 października 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) uznaje stanowisko za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dopłaty Wnioskodawcy do wartości udostępnianych pracownikom świadczeń w postaci kart Multisport.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów na podstawie art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego:

Spółka (...) jako pracodawca zamierza umożliwić swoim pracownikom nabywanie po cenach niższych niż detaliczne kart Multisport, by właściciel karty mógł korzystać z usług oferowanych przez Benefit Systems S.A. polegających na tym, iż pracownicy, którzy zdecydują się na takie rozwiązania oferowane przez pracodawcę, będą mogli korzystać z obiektów sportowych partnerów Benefit Systems S.A. w ramach kart Multisport.

Umożliwianie pracownikom możliwości nabycia wyżej opisanych usług odbywać się ma w ten sposób, iż część kosztów tej usługi ponosić będzie pracownik, na podstawie postanowienia Regulaminu Wynagradzania:(...) "Pracodawca zapewnia pracownikom korzyści materialne polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług:

* Karty Multisport (...) dla pracownika - (...) zł

* Karty Multisport (...) dla pracownika - (...) zł,

* Karty MultiActive (...) dla pracownika - (...) zł

Kwota dofinansowywana przez pracodawcę stanowić będzie nieodpłatne świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika, które zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy za przychód pracownika. Z kolei zgodnie z art. 18 ust. 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne ubezpieczonych. Całość kwoty, jaką spółka (...) jako pracodawca dokładać będzie do nabywanych

przez pracowników spółki usług oferowanych przez Benefit Systems S.A., stanowić więc będzie podstawę wymiaru składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. zawiera jednak katalog przychodów, od których pracodawca - płatnik nie pobiera składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusze. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego aktu do przychodów takich należą "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych tub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji

Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy pracodawca może pracownikom sprzedawać własne produkty lub usługi lub kupować od dostawców zewnętrznych określone usługi lub towary i następnie odsprzedawać je pracownikom i jeśli możliwość taką zawrze Regulaminie Wynagradzania, to takie świadczenia na rzecz pracownika zwolnione są z obowiązku odprowadzania składek ZUS i składki zdrowotnej, jeśli więc spółka (...) zakupi karty Multisport od spółki Benefit Systems S.A. a następnie umożliwi swoim pracownikom nabywanie usług oferowanych przez tę spółkę za cenę niższą niż detaliczna i uprawnienie takie zamieści w regulaminie wynagradzania, to cała dopłata pracodawcy do karty będzie przychodem opodatkowanym w całości jednak wolnym od składek ZUS i składki zdrowotnej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna).W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosowanie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z choroba zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 ze. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zaznaczyć należy również, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz źródła takiego przychodu nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym we wniosku wskazaniu Spółki w powyższej kwestii, iż kwota dofinansowania przez pracodawcę do karty Multisport stanowić będzie nieodpłatne świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika, które zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy za przychód pracownika.

Szczegółowe uregulowania dotyczące ustalana podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zostały zawarte w treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Powyższe rozporządzenie, wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby świadczenie (korzyść), stanowiące przychód pracownika nie rodziło obowiązku opłacania składek - powinno zostać przyznane pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi).W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów zakupionej przez pracodawcę usługi, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z treści wniosku złożonego w dniu 18 października 2019 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza umożliwić swoim pracownikom nabywanie po cenach niższych niż detaliczne kart Multisport, aby mogli korzystać z usług sportowych i obiektów sportowych oferowanych przez Benefit Systems S.A. Uprawnienie do korzystania ze świadczenia w postaci kart MultiSport i zasady współfinansowania tego świadczenia będą wynikały z obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania. Wnioskodawca wskazał, że kwota dofinasowania przez pracodawcę do wartości świadczenia w postaci kart MultiSport stanowi przychód pracownika z tytułu stosunku pracy zgodnie z ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

W świetle powyższego kwota dofinansowania do wartości świadczenia na rzecz pracowników w postaci karty MultiSport objęta zakresem umowy z Befit Systems S.A. na podstawie wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek z tytułu stosunku pracy bez względu na cenę jaką zapłaci pracownik za korzyść (pod warunkiem, że cena jest niższa niż cena detaliczna usługi). Jednocześnie mając na uwadze wskazaną zależność pomiędzy podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz podstawą na ubezpieczenia zdrowotne należy wskazać iż cześć dopłaty do wartości świadczenia w postaci tzw. Kart Multisport dla pracowników nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia zdrowotne.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 18 października 2019 r. w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy dopłaty do wartości świadczenia na rzecz pracowników w postaci kart Multisport - uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl