WPI/200000/43/970/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/970/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 października 2019 r., uzupełnionym w dniu 4 listopada 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka (...) z ograniczoną odpowiedzialnością uznaje za:

1.

prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłacanego świadczenia rodzicielskiego w całości finansowanego przez pracodawcę, będącego wyrównaniem dopłacanym do zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego,

2.

prawidłowe w przedmiocie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłacanego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia rodzicielskiego stanowiącego wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy w celu sprawowania opieki nad dzieckiem,

3.

odmawia wydania interpretacji indywidualnej w przedmiocie potwierdzenia, czy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, będzie wliczana do podstawy wymiaru świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych,

4.

odmawia wydania interpretacji indywidualnej w przedmiocie potwierdzenia, czy okres orzeczonej czasowej niezdolności do pracy przypadającej w czasie korzystania ze świadczenia rodzicielskiego należy wliczyć do okresu zasiłkowego. Uzasadnienie

W dniu 14 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 30 października 2019 r. doręczonym w dniu 4 listopada 2019 r.

Opis zdarzenia przyszłego:

(...) Spółka Sp. z o.o. planuje wprowadzić dla pracowników Program Rodzicielski (...). Ma on na celu zapewnienie każdemu Pracownikowi możliwości sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, przy zachowaniu środków finansowych określonych w polityce niniejszego programu, przez okres 26 tygodni w ciągu pierwszego roku od urodzenia albo adopcji dziecka, przy uwzględnieniu uprawnień wynikających z ubezpieczenia społecznego. Warunkiem uczestnictwa w Programie Rodzicielskim jest posiadanie przez Pracownika, w chwili rozpoczęcia korzystania z Programu Rodzicielskiego. jednego roku stażu pracy w spółkach

Program Rodzicielski zostanie wprowadzony na czas nieokreślony w drodze publikacji polityki wewnętrznej, która będzie określała warunki i zasady, w ramach których pracownik zatrudniony w Spółce będzie mógł uczestniczyć w Programie Rodzicielskim Pracodawca nie planuje wprowadzania zapisów dot. Programu Rodzicielskiego do regulaminu pracy ani do regulaminu wynagrodzeń obowiązujących w Spółce.

Zakres świadczeń:

1. Pracownik, który przebywa na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim lub urlopie rodzicielskim jest uprawniony w ramach Programu Rodzicielskiego do otrzymania świadczenia finansowego wypłacanego przez Pracodawcę pod nazwą świadczenie rodzicielskie.

Wysokość świadczenia rodzicielskiego dla Pracowników, o których mowa w ust. 1 powyżej, jest ustalana w następujący sposób:

a.

dla Pracowników sprzedażowych - wyrównanie różnicy pomiędzy wysokością zasiłku wypłacanego z ubezpieczenia społecznego w okresie korzystania z Programu Rodzicielskiego, a miesięcznym wynagrodzeniem docelowym brutto określonym w indywidualnym liście prowizyjnym.

b.

dla pracowników niesprzedażowych - wyrównanie różnicy pomiędzy wysokością zasiłku wypłacanego z ubezpieczenia społecznego w okresie korzystania z Programu Rodzicielskiego, a miesięcznym wynagrodzeniem zasadniczym brutto określonym w umowie o pracę.

Przykład:

Pracownica działu nie sprzedażowego w związku z urodzeniem dziecka złożyła wniosek o zasiłek macierzyński w wysokości 80% podstawy wymiaru na pełny okres 52 tygodni oraz o wypłatę świadczenia rodzicielskiego od pierwszego dnia urlopu macierzyńskiego. Obok zasiłku macierzyńskiego/rodzicielskiego przez pierwsze 26 tygodni pracownica będzie otrzymywała comiesięczne świadczenia rodzicielskie w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego.

2. Pracownik, który nie przebywa na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim ani urlopie rodzicielskim, jest w ramach Programu Rodzicielskiego uprawniony do usprawiedliwionej nieobecności w pracy, podczas której Pracodawcy wypłaca świadczenie finansowe pod nazwą świadczenie rodzicielskie.

Wysokość świadczenia rodzicielskiego dla Pracowników, o których mowa w ust. 2 powyżej, jest ustalana w następujący sposób:

a.

dla Pracowników sprzedażowych - docelowe miesięczne wynagrodzenie brutto określone w indywidualnym liście prowizyjnym,

b.

dla Pracowników niesprzedażowych - miesięczne wynagrodzenie zasadnicze brutto określone w umowie o pracę.

Przykład:

Pracownik działu sprzedażowego w związku z urodzeniem się jego dziecka złoży wniosek o 3 miesiące usprawiedliwionej nieobecności w pracy, podczas której Pracodawca wypłaci świadczenie rodzicielskie w wysokości 100% docelowego miesięcznego wynagrodzenia brutto określonego w indywidualnym liście prowizyjnym.

W treści polityki Pracodawca planuje zapisać wprost, że Pracownik będzie zachowywał, do końca wnioskowanego okresu, prawo do świadczenia rodzicielskiego opisanego w pkt 2, w przypadku wystąpienia orzeczonej czasowej niezdolności do pracy w okresie jego otrzymywania.

Przykład:

Pracownik działu sprzedażowego w związku z urodzeniem się jego dziecka złoży wniosek o 3 miesiące usprawiedliwionej nieobecności w pracy, podczas której Pracodawca wypłaci świadczenie rodzicielskie w wysokości 100% docelowego miesięcznego wynagrodzenia brutto określonego w indywidualnym liście prowizyjnym. W trakcie nieobecności pracownik otrzymał zwolnienie lekarskie na druku ZUS ZLA na okres 7 dni. Pracodawca nie dokona naliczenia i wypłaty wynagrodzenia chorobowego za okres czasowej niezdolności do pracy, ponieważ pracownik zachowuje w tym czasie prawo do wynagrodzenia w postaci świadczenia rodzicielskiego.

W opisanym stanie przyszłym powstają pytania:

1)

Czy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca wyrównanie dopłacane do zasiłku macierzyńskiego, rodzicielskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, opisana w pkt 1 będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne? 2. Mając na względzie, że pracownik będzie zachowywał prawo do świadczenia rodzicielskiego (opisanego w pkt 2) do końca wnioskowanego okresu, w przypadku wystąpienia czasowej niezdolności do pracy w okresie jego otrzymywania - powstaje pytanie: czy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w celu opieki nad dzieckiem, opisana w pkt 2 będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

3)

Czy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, opisana w pkt 2 będzie wliczana do podstawy wymiaru świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych?

4)

Czy okres orzeczonej czasowej niezdolności do pracy przypadającej w czasie korzystania ze świadczenia rodzicielskiego opisanego w pkt 2 należy wliczyć do okresu zasiłkowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1, 19 Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych; obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są pracownikami, osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Z treści art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa wynika, że zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego. Zgodnie z art. 18 ust. 6 Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy finansuje dodatkowe świadczenie przyznawane za okres urlopu macierzyńskiego, a tym samym pobierania zasiłku macierzyńskiego, co do zasady nie będzie miał obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, bowiem pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł do ubezpieczeń społecznych. W okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu stosunku pracy, a składki na ubezpieczenia społeczne są odprowadzane z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Podstawę wymiaru składek w tym okresie stanowi kwota tego zasiłku, co oznacza, że dodatkowe świadczenie rodzicielskie finansowane przez pracodawcę w tym okresie (okresie nie świadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo nie przysługuje za okres świadczenia pracy a za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego (art. 184 ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy), a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń społecznych. Wobec powyższego nawet pomimo braku zapisu w przepisach płacowych pracodawcy o prawie do świadczenia rodzicielskiego w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego, gdy pracodawca finansuje to świadczenie za pracowników pobierających zasiłek macierzyński, składki na ubezpieczenie społeczne i w konsekwencji na ubezpieczenie zdrowotne za ten okres nie powinny być odprowadzane.

2. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe; składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku. Zdaniem Wnioskodawcy, kosztów związanych ze świadczeniem rodzicielskim pokrywanym za pracownika równocześnie pobierającego wynagrodzenie za czas choroby, zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub którego niezdolność do pracy spowodowana jest wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, nie należy wliczać do podstawy wymiaru składek tylko wówczas, gdy wewnętrzne przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy wyraźnie wskazują, iż pracodawca jest zobowiązany finansować koszty świadczenia również za ten okres. Jeśli takiego zapisu nie ma w wewnętrznych przepisach placowych to świadczenia na rzecz pracownika finansowane za okres choroby pracownika stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a w konsekwencji na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca podkreśla, iż wskazany przepis rozporządzenia ma zastosowanie do takich składników wynagrodzenia, do których pracownik zachowuje prawo w okresie choroby czy też pobierania zasiłków, co oznacza, iż takie składniki będą mu przysługiwały za wymienione okresy na podstawie przepisów układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, a nie wypłacenie ich przez pracodawcę powoduje, że pracownik będzie mógł wystąpić z roszczeniem o ich wypłatę. Świadczenie rodzicielskie będzie wprowadzone w drodze publikacji polityki wewnętrznej Programu Rodzicielskiego Brak będzie stosownych zapisów w obowiązujących w Spółce Regulaminie Wynagradzania. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w celu opieki nad dzieckiem, będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji też na ubezpieczenie zdrowotne.

3. W myśl art. 41 pkt 1 Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa; przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagradzania, do których pracownik zachowuje prawo w okresie pobierania tego zasiłku zgodnie z postanowieniami układów zbiorowych pracy lub przepisami o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego zasiłku. Następnie zgodnie z pkt 284 Komentarza do ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa; przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, które zgodnie z obowiązującymi u pracodawcy przepisami płacowymi albo umowami o pracę (u pracodawców niemających obowiązku tworzenia regulaminów wynagradzania) przysługują za okres pobierania zasiłku. W razie braku postanowień o zachowywaniu prawa do składnika wynagrodzenia za okres pobierania zasiłku należy uznać, że składnik wynagrodzenia nie przysługuje za okres pobierania zasiłku i powinien być przyjęty do ustalenia podstawy wymiaru. Jeżeli jednak, mimo braku odpowiednich postanowień w przepisach placowych lub umowach o pracę, pracodawca udokumentuje, że składnik wynagrodzenia jest pracownikowi wypłacany za okres zasiłku, składnika tego nie uwzględnia się w podstawie wymiaru zasiłku.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przesłanek do uznania, że świadczenie rodzicielskie, które ma być wypłacane za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, (przy jednoczesnym zachowaniu prawa do tegoż świadczenia do końca wnioskowanego okresu, w przypadku wystąpienia niezdolności do pracy w okresie jego otrzymywania) przysługuje za okres pobierania zasiłku. Zgodnie z literalnym brzmieniem Polityki Programu Rodzicielskiego świadczenie pieniężne będzie przysługiwało za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w celu umożliwienia pracownikowi sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.

Dodatkowo w uzupełnieniu do komentarza wskazanego powyżej, zgodnie z art. 38 pkt 1 i 2 Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa; przeciętne miesięczne wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru zasiłku chorobowego ustala się przez podzielenie wynagrodzenia osiągniętego przez ubezpieczonego będącego pracownikiem za okres, o którym mowa w art. 36 ust. 1 i 2, przez liczbę miesięcy, w których wynagrodzenie to zostało osiągnięte. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1, ubezpieczony będący pracownikiem nie osiągnął wynagrodzenia wskutek nieobecności w pracy z przyczyn usprawiedliwionych, przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego:

1)

wyłącza się wynagrodzenie za miesiące, w których przepracował mniej niż połowę obowiązującego go czasu pracy;

2)

przyjmuje się, po uzupełnieniu według zasad określonych w art. 37 ust. 2, wynagrodzenie z miesięcy, w których ubezpieczony będący pracownikiem przepracował co najmniej połowę obowiązującego go czasu pracy.

Powołując się na pkt 279 Komentarza do ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (...); Na równi z dniami, w których pracownik świadczył pracę, traktuje się dni urlopu wypoczynkowego

1 inne dni nieobecności w pracy, za które pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy cel, warunki oraz zakres świadczenia rodzicielskiego spełniają przesłanki uznania dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za dni, za które pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Wnioskodawca pragnie podkreślić precedensowy charakter świadczenia rodzicielskiego, jednocześnie stoi na stanowisku, że świadczenie rodzicielskie, które ma być wypłacane za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy powinno być uwzględnione w podstawie wymiaru świadczeń z ubezpieczeń społecznych, wobec braku przesłanek do zastosowania wyłączenia ustawowego.

4. Zgodnie z brzmieniem art. 12 pkt 1 Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa; zasiłek chorobowy nie przysługuje za okresy niezdolności do pracy, w których ubezpieczony na podstawie przepisów o wynagradzaniu zachowuje prawo do wynagrodzenia. Okresy te wlicza się do okresu zasiłkowego. W myśl zapisów polityki Programu Rodzicielskiego; pracownik, który nie przebywa na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim ani urlopie rodzicielskim, będzie w ramach Programu Rodzicielskiego uprawniony do usprawiedliwionej nieobecności w pracy, podczas której Pracodawca wypłaca świadczenie finansowane pod nazwą świadczenie rodzicielskie. Pracownik będzie zachowywał, do końca wnioskowanego okresu, prawo do świadczenia rodzicielskiego opisanego, w przypadku wystąpienia niezdolności do pracy w okresie jego otrzymania.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, okresy orzeczonej czasowej niezdolności do pracy przypadające w czasie korzystania ze świadczenia rodzicielskiego należało będzie wliczyć do okresu zasiłkowego.

Pismem z dnia 22 października 2019 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 14 października 2019 r. poprzez wyjaśnienie: * czy środki finansowe wypłacane w przyszłości przez pracodawcę w ramach Programu Rodzicielskiego będą dla pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim lub urlopie rodzicielskim przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.).

W odpowiedzi na powyższe wezwanie, pismem z dnia 30 października 2019 r. doręczonym w dniu 4 listopada 2019 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż środki finansowe wypłacane w przyszłości przez pracodawcę w ramach Programu Rodzicielskiego dla pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim lub urlopie rodzicielskim będą stanowiły przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym os osób fizycznych. Nie znajduje się przesłanek, aby przychód ten korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Oddział zwraca uwagę, że wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Pełną wiedzę o stanie faktycznym czerpie wyłącznie z wniosku Wnioskodawcy nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i chronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym, ustalania prawidłowej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy w art. 184 wyjaśnia - za okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego przysługuje zasiłek macierzyński na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Natomiast art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa wskazuje, że zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł (odrębny niż stosunek pracy) do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Okres pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego jest okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Tytułem zatem do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

W myśl art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku.

Zatem, wartość świadczenia rodzicielskiego stanowiąca wyrównanie różnicy pomiędzy wysokością pobieranego przez pracownika zasiłku macierzyńskiego, rodzicielskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, a wynagrodzeniem nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tego świadczenia nie będzie przysługiwało za okres świadczenia pracy, a odrębnych od stosunku pracy tytułów do ubezpieczeń.

Odnośnie ubezpieczenia zdrowotnego zaznaczyć należy, że zasiłek macierzyński nie stanowi podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, w związku z tym od wartości wypłacanych przez pracodawcę świadczeń rodzicielskich przysługujących pracownikom za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego, rodzicielskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego nie opłaca się składek na ubezpieczenie zdrowotne - art. 81 w zw. z art. 66 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych {tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.).

Uwzględniając zatem, opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz obowiązujące przepisy prawa, stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłacanego świadczenia rodzicielskiego w całości finansowanego przez pracodawcę, będącego wyrównaniem dopłacanym do zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego - uznać należy za prawidłowe.

Rozpatrując drugą sytuację przedstawioną przez Wnioskodawcę dotyczącą pracownika, który nie przebywa na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim ani urlopie rodzicielskim, ale jest w ramach Programu Rodzicielskiego uprawniony do usprawiedliwionej nieobecności w pracy, podczas której Pracodawca wypłaca mu świadczenie finansowe pod nazwą świadczenie rodzicielskie, należy zgodzić się z Wnioskodawcą w przedmiocie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek ww. świadczenia.

Wnioskodawca słusznie zauważa, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

W świetle ww. przepisu z podstawy będą wyłączone te składniki wynagrodzenia:

1.

do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego,

2.

które wynikają z postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu.

U Wnioskodawcy świadczenie rodzicielskie będzie wprowadzone w drodze publikacji polityki wewnętrznej Programu Rodzicielskiego. Brak będzie stosownych zapisów w obowiązującym w Spółce Regulaminie Wynagradzania. Ponadto świadczenie rodzicielskie będzie wypłacone za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy w celu wyrównania różnicy pomiędzy wysokością zasiłku wypłaconego z ubezpieczenia społecznego, a miesięcznym wynagrodzeniem lub będzie stanowiło wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w celu sprawowania opieki nad dzieckiem.

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca

wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji również na ubezpieczenie zdrowotne.

Z takim stanowiskiem Wnioskodawcy należy się zgodzić, o powyższym przesądza brak regulacji wypłaty powyższego świadczenia rodzicielskiego w postanowieniach układów zbiorowych pracy lub przepisach o wynagradzaniu obowiązujących u Wnioskodawcy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Uwzględniając zatem, opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz obowiązujące przepisy prawa, stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w przedmiocie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłacanego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia rodzicielskiego stanowiącego wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy w celu sprawowania opieki nad dzieckiem - uznać należy za prawidłowe.

Zapis art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje jednoznacznie, że nie każda sprawa leżąca we właściwości organu jest możliwa do rozstrzygnięcia przez wydanie interpretacji w tym trybie. W konsekwencji, w przypadku, gdy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zostanie złożony w sprawie nie odnoszącej się do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę w jego indywidualnej sprawie daniny publicznej oraz obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek, Zakład obowiązany jest odmówić wydania takiej interpretacji.

Jak wskazano powyżej, zapis art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje jednoznacznie, że nie każda sprawa leżąca we właściwości organu jest możliwa do rozstrzygnięcia przez wydanie interpretacji w tym trybie. Należy również zaznaczyć, że interpretacja indywidualna nie ma charakteru opinii prawnej, w której analizie poddać można dowolny przepis prawa czy zagadnienie, lecz jej zakres przedmiotowy jest ściśle określony.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w części wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - pytanie Wnioskodawcy przedstawione we wniosku pod nr 3 i 4. Jak wskazano wyżej, zapis art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje jednoznacznie, że nie każda sprawa leżąca we właściwości organu jest możliwa do rozstrzygnięcia przez wydanie interpretacji w tym trybie, powyższy przepis nie obejmuje swoim zakresem spraw związanych z wypłacanymi świadczeniami, czy wysokością tych świadczeń przysługujących ubezpieczonemu w oparciu o ustawę z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w przedstawionej we wniosku złożonym w dniu 14 października 2019 r., uzupełnionym w dniu 4 listopada 2019 r. przez Spółka z ograniczoną

odpowiedzialnością:

1)

odmówił wydania interpretacji indywidualnej w przedmiocie potwierdzenia, czy wartość świadczenia rodzicielskiego, stanowiąca wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, będzie wliczana do podstawy wymiaru świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych,

2)

odmówił wydania interpretacji indywidualnej w przedmiocie potwierdzenia, czy okres orzeczonej czasowej niezdolności do pracy przypadającej w czasie korzystania ze świadczenia rodzicielskiego należy wliczyć do okresu zasiłkowego.

Jednocześnie Oddział informuje, iż odmowa wydania interpretacji indywidualnej (w zakresie pytania 3 i 4) nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do wystąpienia w przedmiotowej sprawie do właściwej pod względem miejscowym terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z zapytaniem na zasadach ogólnych regulowanych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.).

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl