WPI/200000/43/940/2016 - Ustalenie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości oferowanych pracownikom abonamentów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne w części finansowanej przez wnioskodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/940/2016 Ustalenie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości oferowanych pracownikom abonamentów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne w części finansowanej przez wnioskodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 30 sierpnia 2016 r. przez spółkę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości oferowanych pracownikom abonamentów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej co do przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca poinformował, iż zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę. Zgodnie z art. 772 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, spółka ma obowiązek ustalić warunki wynagradzania pracowników w regulaminie wynagradzania. Na dzień dzisiejszy Spółka finansuje swoim pracownikom benefity w postaci dostępu do opieki medycznej. Dzięki temu pracownicy, którzy wyrażają chęć korzystania z dodatkowych świadczeń tego typu uzyskują dostęp do określonych usług. Wartość benefitów wynikających z kart medycznych w części dotyczącej pracowników stanowi w całości podstawę wymiaru składek ZUS, doliczaną co miesiąc do kwoty wynagrodzenia dla wszystkich pracowników korzystających z benefitów. Spółka wyjaśniła, że wartość składki z tytułu pakietów medycznych finansowanych przez pracodawcę, o których mowa we wniosku stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Aktualnie Spółka pokrywa w całości koszty opieki medycznej oferowanej pracownikom, jednak w najbliższym czasie planuje wprowadzić zmiany w tym zakresie i karty medyczne będą w części finansowane przez pracownika, a w pozostałej części przez Spółkę. Pracodawca będzie finansował pakiety medyczne ze środków obrotowych. Spółka planuje uregulowanie kwestii nabywania uprawnień przez pracowników do dodatkowych świadczeń medycznych niezwiązanych z medycyną pracy oferowanych w formie abonamentów medycznych w ramach obowiązującego w Spółce regulaminu wynagradzania, poprzez wprowadzenie następujących zapisów:

"Pracownik jest uprawniony do korzystania z dodatkowych usług medycznych niedotyczących medycyny pracy, oferowanych przez zewnętrznego Usługodawcę w formie abonamentu medycznego, nabywanego przez Pracownika pod nazwą (...) na zasadach współfinansowania, za cenę niższą niż cena detaliczna oferowanego bezpośrednio przez usługodawcę, w pozostałej części finansowanego przez Pracodawcę. Pracownik jest uprawniony do zakupu pakietu medycznego - (...) za kwotę (...) zł miesięcznie. Kwota ta jest niższa niż detaliczna cena pakietu medycznego, nabywanego przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną nabycia przedmiotowej usługi a kwotą uiszczoną przez pracownika. Pracownik jest obowiązany do uiszczenia należności wynikającej z przyznanego mu świadczenia poprzez potrącenie odpowiedniej kwoty z wynagrodzenia. Pakiet medyczny wykupiony przez pracodawcę dotyczyć będzie wyłącznie pracowników. Pakiety obejmujące członków rodziny pracownika będą finansowane w całości ze środków pracownika."

Zgodnie z powyższym zapisem regulaminu wszyscy pracownicy objęci jego zasadami nabędą możliwość korzystania z dodatkowej opieki medycznej oferowanej w formie abonamentu pod warunkiem partycypowania w kosztach finansowania zakupu przedmiotowych świadczeń. Koszt nabycia abonamentu medycznego przez pracowników będzie niższy od ceny detalicznej oraz ceny, za którą usługi są nabywane od zewnętrznego usługodawcy.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w przedmiocie braku obowiązku uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i wypadkowe wartości dodatkowych świadczeń medycznych, oferowanych pracownikom w formie abonamentów medycznych na zasadach częściowej odpłatności, wynikających z postanowień regulaminu wynagradzania.

W ocenie Spółki, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, spółka nie ma obowiązku doliczania wartości abonamentu medycznego, finansowanego częściowo przez pracownika, a częściowo przez Spółkę, do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, jeżeli nabycie praw do przedmiotowych świadczeń odbywać się będzie w oparciu i na zasadach określonych w regulaminie wynagradzania.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 wskazanego powyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r.

W świetle przedstawionych okoliczności wszyscy pracownicy objęci postanowieniami regulaminu wynagradzania poniosą częściową odpłatność związaną z dostępem do dodatkowych świadczeń medycznych w ramach abonamentu medycznego. Pozostała część ceny abonamentu finansowana przez Spółkę będzie stanowić przychód pracowników w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z powołanym § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Wskazany przepis w opinii Spółki znajduje również zastosowanie do składek na ubezpieczenie wypadkowe.

Współfinansowanie przez pracownika przedmiotowych świadczeń medycznych polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika w pokryciu kosztów zakupu określonych świadczeń przez Spółkę. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie przytoczonego rozporządzenia w postaci uzyskania dostępu do usługi po cenie niższej od tej, do zapłaty której byłby zobowiązany w przypadku osobistego (tj. niezwiązanego z zatrudnieniem) nabycia usługi. W rezultacie wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała różnica pomiędzy kwotą, za którą Spółka nabywa usługę, a kwotą, którą płaci pracownik w ramach współfinansowania, co jest tożsame z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości świadczeń medycznych w formie abonamentów medycznych, współfinansowanych przez pracowników, wynikających z regulaminu wynagradzania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z. art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować opisane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi. Natomiast gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę - stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

Z treści wniosku z dnia 23 sierpnia 2016 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapisy regulujące zasady nabywania przez pracowników dodatkowych usług medycznych. Pracownicy będą mogli korzystać z usług medycznych w formie abonamentu medycznego pod warunkiem partycypowania w kosztach zakupu pakietów medycznych. Uprawnienie pracowników do nabycia opisanego we wniosku świadczenia po cenie niższej niż detaliczna, jak również obowiązek partycypowania w kosztach nabycia będą wynikać z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania obowiązującym u Wnioskodawcy.

W konsekwencji, uznać należy, że koszt przedstawionego we wniosku abonamentu medycznego w części finansowanej przez pracodawcę będzie podlegać na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe z tytułu stosunku pracy.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2016 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) z tytułu stosunku pracy wartości oferowanych pracownikom abonamentów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl