WPI/200000/43/922/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości uprawnienia do korzystania przez pracownika z miejsca parkingowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/922/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości uprawnienia do korzystania przez pracownika z miejsca parkingowego.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 września 2019 r. przez spółkę: (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości uprawnienia do korzystania przez pracownika z miejsca parkingowego.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców złożony przez spółkę: (...) Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę w zakresie merytorycznym pismem z 7 października 2019 r.

Wnioskodawca poinformował, że jest spółką prawa handlowego, która zatrudnia pracowników. Spółka planuje zmienić lokal, w którym znajduje się siedziba Spółki. W ramach umowy najmu nowego lokalu została zawarta również umowa najmu miejsc parkingowych. W umowie została wskazana ilość miejsc parkingowych pozostających do dyspozycji Spółki oraz cena za jedno miejsce parkingowe. Spółka planuje udostępnić część z najmowanych miejsc parkingowych pracownikom. Cena, którą Spółka płaci za najem miejsc parkingowych, które zostaną udostępnione pracownikom jest taka sama dla wszystkich miejsc. Spółka planuje wprowadzenie do regulaminu wynagradzania zapisów, zgodnie z którymi pracownicy będą uprawnieni do skorzystania z miejsc parkingowych. Uprawnieni będą ponosić częściowy koszt korzystania z miejsca parkingowego - wartość partycypacji pracownika zostanie określona w regulaminie wynagradzania. Spółka planuje ustalenie wartości partycypacji pracowników na poziomie niższym niż koszt najmu miejsca parkingowego ponoszony przez Spółkę (np. (...) zł). Przyznanie konkretnemu pracownikowi możliwości korzystania z miejsca parkingowego będzie zależne od zainteresowania pracownika korzystaniem z miejsca parkingowego i przyznania uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego w obowiązującym w Spółce regulaminie wynagradzania.

Dodatkowo w piśmie z 7 października 2019 r. Wnioskodawca poinformował, że wartość uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego w części finansowanej przez Pracodawcę będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto Spółka wskazała, że miejsca parkingowe będą udostępniane konkretnym pracownikom, którzy wyrażą chęć skorzystania z tego uprawnienia i takie uprawnienie będzie im przysługiwało zgodnie z regulaminem wynagradzania.

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy w związku z faktem, że Spółka wprowadzi do regulaminu wynagradzania zapis uprawniający pracowników do korzystania z miejsc parkingowych po cenach niższych niż detaliczne i pracownik będzie ponosił częściowe koszty zakupu uprawnienia do korzystania z takiego miejsca parkingowego, uzasadnione jest twierdzenie, że wartości tych pakietów nie wlicza się do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1-3, stanowi przychód o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10 z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 przez przychód należy rozumieć przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania. Wyjątki od zasady, że podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest przychód zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie pracownikom uprawnienia do korzystania z miejsc parkingowych stanowi dla nich korzyść materialną. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN przez korzyść należy rozumieć pożytek, zysk, natomiast materialny to m.in. odnoszący się do dóbr ekonomicznych. Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie pracownikom możliwości bezpłatnego korzystania z miejsc parkingowych stanowi dla tych pracowników korzyść organizacyjno - materialną, odnosi się również do ich dóbr ekonomicznych, gdyż umożliwia skorzystanie z miejsca parkingowego po cenie obniżonej w stosunku do ceny rynkowej. W okolicy nowej siedziby Spółki brakuje miejsc parkingowych, ponadto począwszy od 2020 r. okoliczny teren ma zostać objęty strefą płatnego parkowania. Spółka zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania obowiązującego u Pracodawcy zapisy, zgodnie z którymi pracownicy będą uprawnieni do skorzystania z miejsc parkingowych. Pracownicy, którzy skorzystają z miejsc parkingowych będą z tego tytuł" ponosić częściową określaną np. miesięcznie odpłatność na ustalonym poziomie (np. zł) określonym w regulaminie wynagradzania. Od zasady, zgodnie z którą podstawą wymiaru składek są przychody wyżej powołane rozporządzenie wprowadza wyjątek. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Z konstrukcji powołanego przepisu wynika, że wyłączeniu na tej podstawie mogą podlegać takie świadczenia, które spełnią łącznie dwa warunki tj. zostaną przyznane pracownikowi na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz gdy pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenie. W Spółce możliwość zakupu uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego po cenie niższej niż detaliczna zostanie określona w regulaminie wynagradzania, a więc dokumencie powołanym w § 2 pkt 26 ww. rozporządzenia. W regulaminie zostanie również określona wartość partycypacji pracownika z tytułu zakupu uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego. Wartość, po której pracownik będzie mógł skorzystać z uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego będzie taka sama dla wszystkich pracowników. Wartość uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego przyznanego pracownikowi w oparciu o postanowienia regulaminu wynagradzania w Spółce i częściowo finansowanego przez pracownika w kwocie określonej w regulaminie wynagradzania, spełnia wymogi określone w § 2 pkt 26 ww. rozporządzenia, zatem należy uznać, że świadczenia te nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe, jak również zdrowotne otrzymujących je pracowników. Podsumowując należy uznać, że przyznanie pracownikom możliwości zakupu usługi polegającej na zakupie uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego po cenie obniżonej w stosunku do ceny detalicznej, przy założeniu, że uprawnienie do zakupu takich pakietów zostanie przyznane w regulaminie wynagradzania, nie będzie stanowiło przychodu pracownika.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób

Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze indywidualnej interpretacji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionych przez niego przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy pod kątem prawidłowości zaprezentowanej wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zaznaczyć należy również, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne przyjmując zawarte w treści wniosku i pisma stanowiącego jego uzupełnienie informacje w powyższej kwestii jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Szczegółowe uregulowania dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zostały zawarte w treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Powyższe rozporządzenie wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby świadczenie (korzyść) stanowiące przychód pracownika nie rodziło obowiązku opłacania składek - powinno zostać przyznane pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne). Jednocześnie korzyść ta winna być wymierna i przypisana konkretnemu pracownikowi. Składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być w rezultacie naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego dla niego korzyść materialną wynikającą z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu mu skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług za częściową odpłatnością.

Z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 27 września 2019 r. i pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że Wnioskodawca zamierza udostępnić pracownikom miejsca parkingowe przy nowej siedzibie Spółki. Miejsca parkingowe będą udostępniane konkretnym pracownikom, a uprawnione osoby będą ponosić częściowy koszt opłaty za korzystanie z nich. Wartość uprawnienia do korzystania z miejsca parkingowego w części finansowanej przez Pracodawcę będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto uprawnienie do korzystania z miejsc parkingowych po cenach niższych niż detaliczne będzie wynikać z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce. Wobec powyższego, finansowana przez Wnioskodawcę część kosztu najmu miejsca parkingowego dla pracownika nie będzie stanowiła, na mocy wskazanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy. Z uwagi na treść art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, kwota ta nie będzie również podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Spółki w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości uprawnienia do korzystania przez pracownika z miejsca parkingowego uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę.

Opublikowano: www.zus.gov.pl