WPI/200000/43/893/2014 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości tzw. pakietu świadczeń medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/893/2014 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości tzw. pakietu świadczeń medycznych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j Dz. U z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 lipca 2014 przez przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości tzw. pakietu świadczeń medycznych w części finansowanej przez pracodawcę przysługujących na podstawie stosownych przepisów zawartych w regulaminie wynagrodzenia.

Uzasadnienie

W dniu 18 lipca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy- wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 30 lipca 2014 r. (wpływ do Oddziału w dniu 4 sierpnia 2014 r.).

Wnioskodawca poinformował, iż zamierza wykupić dla pracowników pakiety świadczeń medycznych, które nie wynikają z przepisów kodeksu pracy. W powyższym celu zamierza objąć pracowników programem opieki medycznej, która nie wynika z przepisów kodeksu pracy, poprzez przyznanie. na mocy postanowień regulaminu wynagradzania uprawnienia do pakietu świadczeń medycznych, za który częściowa odpłatność będzie ponosiła Spółka, a częściowo pracownik.

Ponadto w uzupełnieniu złożonego wniosku, w piśmie z dnia 30 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż stosowne zapisy dotyczące sposobu finansowania składki miesięcznej z tytułu objęcia pracowników tzw. pakietem świadczeń medycznych, poprzez przyjęcie, iż będą one współfinansowane przez pracownika i Spółkę są umieszczone w regulaminie wynagradzania. Wnioskodawca ww. pismem z dnia 30 lipca 2014 r. poinformował również, iż kwota składki z tytułu objęcia pracowników tzw.. pakietem świadczeń medycznych, w części finansowanej przez Spółkę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dalej Wnioskodawca wskazał treść § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagrodzenia lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku objęcia pracowników programem opieki medycznej, uprawnienia do pakietu świadczeń medycznych za który częściową odpłatność będzie ponosiła Spółka, a częściową pracownik, nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek, świadczenia te należałoby wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne pracownika w przypadku, w którym pakiet usług medycznych byłby w całości opłacany przez pracodawcę.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Jednocześnie Zakład wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na uzyskanej od Wnioskodawcy informacji, zgodnie z którą kwota składki w części finansowanej przez pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostały zawarte we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998;. w sprawie szczegółowych mad ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego powyżej rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialnej wynikającej z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych ni detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przywilejów środkami lokomocji.

Z brzmieniu tegoż przepisu wynika, ze aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi) W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów opieki medycznej. gdyż jeżeli świadczenie nianie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę. Ponadto należy podkreślić, iż fakt przyznania pracownikom powyższego świadczenia powinien wynikać z obowiązującego w firmie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że objecie pracowników programem opieki medycznej w ramach tzw. pakietu świadczeń medycznych a częściową odpłatnością pracownika będzie miało źródło w regulaminie wynagradzania, a pracownicy będą ponosili z tego tytułu częściowa odpłatność. W konsekwencji, kwestia opisanej przez Wnioskodawcę składki ubezpieczeniowej, w części finansowanej przez pracodawcę nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Biorąc powyższe pod uwagę Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 lipca 2014 r. (uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2014 r.) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości tzw. pakietu świadczeń medycznych w części finansowanej przez pracodawcę przysługujących na podstawie stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od mniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sadu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzje lub do protokołu sporządzonego przez te jednostkę w terminie miesiąca od dnia doręczenia

Opublikowano: www.zus.gov.pl