WPI/200000/43/885/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/885/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. ustawy - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 27 lipca 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...)

1.

uznaje za prawidłowe w części dotyczącej możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członka Rady Nadzorczej, który otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji - kwoty poniesionych przez członka lub bezpośrednio przez Spółkę kosztów podróży służbowej związanych z dojazdem, zakwaterowaniem i wyżywienia na posiedzenia Rady;

2.

uznaje za nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członka Rady Nadzorczej, który nie ma prawa do wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji - kwoty poniesionych przez członka lub bezpośrednio przez Spółkę kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia na posiedzenia Rady Nadzorczej.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji indywidualnej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 10 sierpnia 2018 r. (wpływ do Oddziału w Lublinie 17 sierpnia 2018 r.).

Wnioskodawca opisując stan faktyczny wskazał, ze (...) dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest spółką prawa handlowego należąca do grupy kapitałowej (...) dalej: "Grupa"). Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegająca na wytwarzaniu energii elektrycznej, obrocie energią elektryczną, wytwarzaniu ciepła w kogeneracji, przesyłaniu i dystrybucji ciepła. Spółka działa na podstawie przepisów prawa polskiego i jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada organy spółki - w tym Radę Nadzorczą powołaną na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych (dalej jako: "k.s.h."). Wnioskodawca posiada wewnętrzne dokumenty regulującej funkcjonowanie Rady Nadzorczej oraz prawa i obowiązki Członków, w formie Regulaminu Rady Nadzorczej oraz Uchwal Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 219 § 1 k.s.h., rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Członek rady zobowiązany jest w czasie swej kadencji do uczestnictwa w stałym nadzorze przez cały rok obrotowy spółki. W szczególności działania rady nadzorczej obejmują ocenę sprawozdań, o których mowa w art. 231 § 2 pkt 1 k.s.h., w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz ocenę wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie walnemu zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny. Rada nadzorcza może również wykonywać inne kompetencje wskazane w k.s.h. Członkowie Rady Nadzorczej Spółki pełnią swoje funkcje na podstawie powołania (nie łączy ich ze Spółką umowa o pracę). W związku z pełnieniem swoich obowiązków Członkowie Rady Nadzorczej biorą udział w posiedzeniach, które odbywają się poza miejscem zamieszkania poszczególnych Członków Rady Nadzorczej.

Zgodnie z art. 2221 § 2 k.s.h., członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady. Członkowie Rady Nadzorczej biorą udział kilka razy w roku w posiedzeniach-regulamin rady nadzorczej, wskazuje iż posiedzenia rady odbywają się w miarę potrzeb, jednakże nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia odbywają się w siedzibie Spółki lub w Poznaniu. Na potrzeby sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej Wnioskodawca pokrywa koszty związane z podróżami oraz zakwaterowaniem, wyżywieniem Członków Rady nadzorczej mających miejsce zamieszkania poza miejscowością, w której odbywa się posiedzenie. Dodatkowo Wnioskodawca pokrywa koszty wykonywania indywidualnego nadzoru Członków Rady Nadzorczej, co wynika z § 7 regulaminu Rady Nadzorczej. Pokrywanie kosztów podróży i zakwaterowania polegać może na bezpośrednim finansowaniu ich przez Spółkę (faktury wystawione na Spółkę i płatność dokonana przez Spółkę), bądź na ich zwrocie członkom Rady Nadzorczej w oparciu o odpowiednie dokumenty potwierdzające poniesienie tego kosztu.

Postanowienia dotyczące wynagrodzenia Członków Rady Nadzorczej zostały zatwierdzone Uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy w sprawie ustalenia zasad kształtowania wynagrodzeń Rady Nadzorczej. Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej przez Zgromadzenie. Zgodnie z § 1 pkt 3 powołanej powyżej Uchwały w związku z wewnętrznymi regulacjami Grupy Kapitanowej dotyczącymi zasad wynagradzania w organach nadzorczych spółek zależnych, wskazanym przedstawicielom Grupy kapitałowej w Radzie Nadzorczej spółki nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Nadzorczej Spółki. Spółka-matka w przypadku każdej zmiany w Radzie Nadzorczej informuje Spółkę, którzy członkowie Rady Nadzorczej są Przedstawicielami Grupy Kapitałowej.

W związku z faktem, że obowiązujące przepisy nasuwają wątpliwości interpretacyjne Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie tego, czy kwota zwrotu kosztów dojazdu Członka Rady Nadzorczej na posiedzenie Rady oraz kwoty innych należności związanych udziałem w posiedzeniu Rady - podlegają składkom ZUS. Uzupełniając opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym 27 lipca 2018 r., Spółka wskazała, że:

* Kwoty wypłacane członkom Rady Nadzorczej w związku z wykonywaniem powierzonych im funkcji z tytułu przejazdu na posiedzenie Rady, koszt zakwaterowania i wyżywienia lub też pokrywane bezpośrednio przez Spółkę (np. w formie zapłaty faktury za nocleg) - stanowią przychód tych osób z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, dalej: "ustawa PIT") przychodem członków rad nadzorczych jest każde świadczenie otrzymywane w związku z pełnioną przez nich funkcją, w tym świadczenia pieniężne, a także nieodpłatne świadczenia otrzymywane w związku z wypełnianiem powierzonych im obowiązków. Przychody otrzymywane przez osoby należące do Rad Nadzorczych osób prawnych (czyli także Spółki), podobnie jak przychody członków zarządów, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych - są zaliczane do źródła przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy PIT), a w konsekwencji kwoty pokrywane przez Spółkę wypłacane członkom rady nadzorczej z tytułu zwrotu kosztów związanych z udziałem w pracach rady nadzorczej, w tym kosztów przejazdów na posiedzenia rady nadzorczej, koszty zakwaterowania, wyżywienia stanowią przychód tych osób z tytułu działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 13 pkt 7 ustawy PIT.

* Wnioskodawca jest zdania, że kwoty otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej jako zwrot kosztów związanych z przejazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem, wyżywieniem lub też pokrywane bezpośrednio przez Spółkę (np. w formie zapłaty faktury za nocleg lub też zakupu biletu) należy traktować odpowiednio jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej.

Wnioskodawca przedstawiając swoje stanowisko w sprawie wskazał co następuje;

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe m.in. dla członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia funkcji w RN uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej jako: "ustawa o SUS").

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 22 i art. 13 pkt 17 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu zasiadania w radzie nadzorczej podlegają z tego tytułu obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu od dnia powołania do pełnienia funkcji do dnia zaprzestania jej sprawowania.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy SUS w zw. z art. 4 pkt 9 tej ustawy, podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej stanowi przychód. W myśl artykułu 13 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenie oraz inne świadczenia otrzymywane przez osoby wchodzące w skład rady nadzorczej - niezależnie od sposobu ich powołania, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście. Niewątpliwie należności związane z podróżą Członka Rady Nadzorczej stanowią, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jego przychód.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. (dalej jako "Rozporządzenie"), z podstawy wymiaru składek wyłączone są diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przystukujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na terenie kraju lub poza jego granicami (dalej: "rozporządzenie dotyczące podróży służbowych"). W przywołanym przepisie mowa jest o podróży służbowej pracownika, niemniej jednak z § 5 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia wynika, że przepis § 2 ust. 1 pkt 15 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek Członków Rady Nadzorczej, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jest zdania, że - pomimo wskazania w § 2 ust. 1 pkt 15, że chodzi o diety i należności związane z podróżą służbową pracownika zwolnienie to może również dotyczyć osób wymienionych w § 5 Rozporządzenia.

Jak zostało już wyżej wykazane, Członkowie Rady Nadzorczej ponoszą wydatki oraz otrzymują diety i inne świadczenia w związku z dojazdem z innej miejscowości na posiedzenia Rady Nadzorczej - a te przy odpowiednim stosowaniu § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia mogą być uznane za diety i inne należności związane z podróżą. W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, pokrywanie lub zwracanie przez Spółkę kosztów podroży członków Rady Nadzorczej nie będzie stanowiło dla nich elementu wchodzącego w skład podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jak długo wypłata tego typu świadczeń będzie związana podróżą a jej wysokość będzie mieściła się w limitach wynikających z przepisów rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych.

W opinii Wnioskodawcy zwolnienie to będzie miało zastosowanie do wszystkich członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy niezalenie od wewnętrznych regulacji dotyczących prawa lub braku prawa do wynagrodzenia za pełniona funkcję.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Zasady podlegania obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz zasady ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze problematyką podniesioną w treści złożonego w dniu 27 lipca 2018 r. uzupełnionego pismem, które wpłynęło do Oddziału 17 sierpnia 2018 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż w myśl art. 3 ust. l pkt 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych, określone ustawą wykonuje płatnik składek w stosunku do osób, które z tytułu zatrudnienia lub pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Zamknięty i wyczerpujący katalog osób, które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ustawodawca określił w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Stosownie do art. 6 ust.l pkt 22 oraz art. 13 pkt 17 powołanej ustawy, członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji.

Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy wynika, iż obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych członków rad nadzorczych dotyczy spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw oraz innych podmiotów, u których taki organ nadzoru występuje. Natomiast, warunkiem do objęcia obowiązkowymi ubezpieczaniami emerytalnym i rentowymi jest pobieranie wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji.

Zgodnie z art. 18 ust. 4 pkt 10 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Katalog przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 15 powołanego rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju z zastrzeżeniem pkt 17.

Wyłączenie wynikające z przywołanego powyżej przepisu odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbowa z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują diety (przeznaczone m.in. na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i innych udokumentowanych wydatków, których w przypadku faktycznej wypłaty nie wlicza się do podstawy wymiaru składek do określonego limitu, zgodnie § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 167), do którego odsyła przepis § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Z powyższego wynika, iż w sytuacji gdy pracodawca wypłaca pracownikom wysłanym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej limitem przepisów ww. rozporządzenia, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Podróż służbowa jest instytucją uregulowaną w ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.). Zauważyć należy przy tym, że zgodnie z art. 775 odbywać ją mogą tylko pracownicy, zatem zastosowanie ww. przepisu wprost w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym byłoby niemożliwe. Zgodnie jednak z brzmieniem § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

W świetle powyższego, nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Członka Rady Nadzorczej Spółki, który otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji, podlegają kwoty otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej tytułem zwrot kosztów związanych z dojazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem i wyżywieniem lub równowartości ww. wydatków (kosztów) pokrywane bezpośrednio przez Spółkę, jednakże wyłącznie do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

W związku z jednoznacznym stwierdzeniem Wnioskodawcy, że koszty podróży służbowej tj. kwoty stanowiące zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej, zakwaterowania i wyżywienia ponoszone przez członków Rady lub bezpośrednio przez Spółkę należy traktować jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej oraz stanowią przychód członków rady nadzorczej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji złożonym w dniu 27 lipca 2018 r. uzupełnionym pismem złożonym 17 sierpnia 2018 r. przez przedsiębiorcę (...) - w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członka Rady Nadzorczej, który otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji kwoty poniesionych przez członka lub bezpośrednio przez Spółkę kosztów podróży służbowej związanych z dojazdem na posiedzenia Rady Nadzorczej.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członka rady nadzorczej nie pobierającego wynagrodzenia z tytułu sprawowania tej funkcji zwrot kosztów podróży (tj. kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia) związanych z dojazdem na posiedzenia Rady Nadzorczej, Zakład Ubezpieczeń wskazuje, co następuje;

Z powyżej przedstawionego stanu prawnego, w szczególności treść art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych jednoznacznie wynika, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby Fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Zatem w przypadku, gdy członek Rady Nadzorczej nie pobiera z tytułu sprawowanej funkcji wynagrodzenia brak jest tytułu prawnego rodzącego obowiązek podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a w konsekwencji również obowiązku naliczania składek na te ubezpieczenia.

Zatem, w stosunku do członka zarządu, który nie jest wynagradzany z tytułu pełnienia tej funkcji - nie będą miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych jak również przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bowiem dotyczą jedynie tych osób, które posiadają jeden z tytułów do ubezpieczenia określonych art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazanym powyżej. Jednocześnie podkreślić należy że, wyliczenie tytułów do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych zawarte w powyższym artykule ma charakter katalogu zamkniętego i nie podlega wykładni rozszerzającej.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcą stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji złożonym w dniu 27 lipca 2018 r. uzupełnionym pismem złożonym 17 sierpnia 2018 r. przez przedsiębiorcę (...) w części dotyczącej możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członka Rady Nadzorczej, który nie ma prawa do wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji - kwoty poniesionych przez członka lub bezpośrednio przez Spółkę kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia na posiedzenia Rady Nadzorczej.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl