WPI/200000/43/873/2014 - Obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty upustu uprawniającego pracowników do zakupu akcji po cenach niższych niż rynkowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/873/2014 Obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty upustu uprawniającego pracowników do zakupu akcji po cenach niższych niż rynkowe.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 i późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w odpowiedzi na wniosek przedsiębiorcy (...) złożony w dniu 15 lipca 2014 r. uznaje stanowisko w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty upustu uprawniającego pracowników do zakupu akcji po cenach niższych niż rynkowe z uwzględnieniem wprowadzenia zapisu do regulaminu wynagradzania o przyznaniu takiej korzyści materialnej za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) reprezentowanego przez (...), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. przedstawił stan faktyczny. Wnioskodawca wskazał, iż pracownicy (...) która jest spółką córką amerykańskiej korporacji mają możliwość kupowania akcji spółki matki (...).

Zakup akcji finansowany jest w 100% z własnych środków pracowników poprzez comiesięczne potrącenia z wynagrodzenia netto. Wnioskodawca wskazał, ze przy zakupie akcji stosowany jest upust w stosunku do ceny rynkowej. Upust ten udzielony jest jedynie pracownikom grupy korporacyjnej (...). W opinii Wnioskodawcy nabycie akcji w ramach planu na preferencyjnych warunkach przez pracowników skutkuje powstaniem przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. w wysokości upustu, czyli różnicy pomiędzy ceną rynkowa akcji z dnia ich nabycia a odpłatnością ponoszoną przez pracowników oraz że pracownicy uzyskują przychód w momencie (miesiącu) nabycia akcji. Z opisu stanu faktycznego wniosku wynika, że Regulamin Wynagradzania (...) nie zawiera zapisu mówiącego, ze pracodawca udostępnia pracownikom akcje korporacji po cenach niższych niż rynkowe.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w przypadku braku zapisu w Regulaminie Wynagradzania o udostępnianiu pracownikom akcji po cenach niższych niż rynkowe wartość upustu udzielonego pracownikom przez (...) stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe? Wnioskodawca zadał również pytanie, czy w przypadku wprowadzenia zapisu do Regulaminu Wynagradzania o możliwości nabycia akcji korporacyjnych przez pracowników po cenach niższych niż rynkowe (rozumianego jako inne świadczenia związane z pracą wartość upustu udzielonego pracownikom stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe? Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie'

1. Zdaniem Wnioskodawcy pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, kwoty upustu uprawniającego pracowników do zakupu akcji po cenach niższych niż rynkowe nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe pod warunkiem wprowadzenia zapisu do Regulaminu Wynagradzania mówiącego, że. pracodawca udostępnia pracownikom akcje korporacji po cenach niższych niż rynkowe."

W związku z przedstawionym stanem faktyczny wnioskodawca wniósł o wydanie pisemnej interpretacji.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek. na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r., w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi).

W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów zakupionego przez pracodawcę artykułu, przedmiotu lub usługi, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie a wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę. Pracownik uzyska korzyść, gdy pracodawca dokona zakupu towarów, przedmiotów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tych dóbr Ponadto należy podkreślić, że fakt przyznania pracownikom powyższego świadczenia powinien wynikać z obowiązującego w firmie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Jak wskazano powyżej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wyłączona mogą być wyłącznie korzyść materialna polegająca na prawie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Z opisu stanu faktycznego wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. wynika, że pracownicy korporacji maja możliwość kupowania akcji spółki matki z własnych środków i przy zakupie akcji stosowany jest upust przez pracodawcę w stosunku do ceny rynkowej akcji dla pracowników korporacji.

Oddział wskazuje, ze powyższy punkt rozporządzenia nie przewiduje możliwości zakupu przez pracowników po cenach niższych niż detaliczne akcji. Akcja nie mieści się w pojęciu artykułu, przedmiotu lub usługi. Akcja jest papierem wartościowym, dokumentem szczególnego rodzaju, który stwierdza istnienie prawa majątkowego wierzytelności. Akcja nie może być utożsamiana z samym dokumentem akcji, z kartą, talonem lub też innym znakiem uprawniającym do wymiany na konkretna usługę czy też towar tj. formą niepieniężnego zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formą usługi. Akcja poprzez swój specyficzny charakter i cechę zbywalności odrywa się, od relacji łączącej pracownika z pracodawcą, może być zbywana i stanowić inne źródło dochodu dla pracownika, co różni akcję od świadczeń medycznych w ramach pakietów medycznych dla pracowników czy karnetów sportowych.

Wobec braku możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwoty upustu dla pracowników na zakup akcji spółki matki drugorzędną kwestią jest poruszona przez wnioskodawcę, sprawa braku zapisu w Regulaminie Wynagradzania (...) i. mówiącego, że pracodawca udostępnia pracownikom akcje korporacji po cenach niższych niż rynkowe.

Oddział zauważa, ze w sytuacji przedstawionej we wniosku z dnia 11.07.2014 r wnioskodawca wskazał, że pracownicy wnioskodawcy, czyli (...) korporacji, miała możliwość kupowania akcji spółki matki (...), a stosunek pracy łączy wyłącznie pracowników z (...) nie zaś ze spółką matką z siedzibą w (...).

W stanie faktycznym Wnioskodawca wyraził pogląd, że nabycie akcji spółki na preferencyjnych warunkach tj. z upustem przez pracowników skutkuje powstaniem przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r., w wysokości upustu, czyli różnicy pomiędzy cena rynkową akcji z dnia nabycia a odpłatnością ponoszoną przez pracowników. Powyższej kwestii Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie rozstrzyga w trybie wydawania pisemnych interpretacji na podstawie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, gdyż powyższe leży w gestii organów podatkowych i przy rozpatrywaniu sprawy oparł się włącznie na informacji przedstawionej przez wnioskodawcę w opisie sianu faktycznego, nie będąc uprawnionym do weryfikacji powyższego.

Reasumując Oddział uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe w przedmiocie możliwości wyłączenia ( podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwoty upustu na rzecz pracownika przy zakupie akcji po cenach niższych niż rynkowe pod warunkiem wprowadzenia zapisu do Regulaminu Wynagradzania spółki.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl